کد مطلب: ۲۷۸۱۳۶

محدودیت کشت برنج در ۱۴ استان کشور

محدودیت کشت برنج در 14 استان کشور

دبیر انجمن برنج کشور: اعلام محدودیت در کشت برنج در 14 استان، تصمیمی عجولانه و بی‌تاثیر در کاهش سطح زیرکشت برنج در کشور است.

جمیل علیزاده شایق با اشاره کمبود آب فعلی در کشور افزود: این طرح در ابتدا با ممنوعیت کشت برنج در 14 استان­ اعلام شد که به دلیل نبود بند قانونی به محدودیت کشت برنج تغییر یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با اشاره به کشت محصولات آب در کشور که میزان آب مصرفی آنها از برنج بیشتر است گفت: با اعمال مدیریت درست و اصلاح روش مصرف آب در کشاورزی،­ می توان میزان آب مصرفی در کشت برنج را نسبت به حجم مصرفی فعلی کاهش داد.

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه سامان تحقیقات می تواند با معرفی برنج کم آب بر در کنتر ل مصرف آب نقش مهمی ایفا کند ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی محدودیت کشت برنج را بدون معرفی محصول جایگزین به کشاورزان اعلام کردند که این موضوع سبب بی توجهی کشاورزان به این موضوع شده است.

علیزاده شایق گفت: در برخی از مناطق کشور از جمله استان ایلام، لرستان،​ چها رمحال و بختیاری ​و کهکیلویه به دلیل وجود آبهای سرگردان می توان کشت برنج را بدون ایجاد لطمه به آبهای زیرزمینی انجام داد که البته این موضوع نیاز به مطالعه دارد.

وی با اشاره به خشکه کاری برنج به منظور کاهش حجم آب مصرفی در این بخش ادامه داد: این نوع برنج را می توان فقط با استفاده از آب بارندگی کشت ­کرد.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.