کد مطلب: ۸۱۶۶۶۰

آخرین مصاحبه نماینده ویژه آمریکا در ایران درباره توافق هسته‌ای:

دیپلماسی؛ ترجیح آمریکا در حل مسأله برجام/ تمام گزینه‌های لازم روی میز است

دیپلماسی؛ ترجیح آمریکا در حل مسأله برجام/ تمام گزینه‌های لازم روی میز است

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی ان‌پی‌آر از مذاکرات برجام و رویکرد آمریکا نسبت به آن می‌گوید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با مطرح شدن دوباره موضوع مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام، شبکه رادیویی NPR مصاحبه‌ای را پیرامون این مسأله تنظیم کرده است و در آن به گذشت پنج سال از خروج آمریکا از توافق برجام و وضعیت حال حاضر این توافق و مذاکرات حول محور آن پرداخته است.

به نقل از NPR ، مقامات ایران و آمریکا هر دو هنگام اشاره به مسأله احیای برجام ادبیات مشترکی دارند و به نوعی ضرب‌العجل اشاره می‌کنند و می‌گویند که پنجره احیای برجام برای همیشه باز نیست و زمان برای احیای این توافق بسیار کم است.

رابرت مالی (راب مالی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که چه آینده‌ای در انتظار مسأله انرژی هسته‌ای ایران می‌بیند؟ می‌گوید که ما امیدواریم بتوانیم ایران را از غنی‌سازی بیشتر اورانیوم منصرف کنیم.

گزینه‌های پیش روی پرونده هسته‌ای ایران

مجری برنامه از راب مالی درباره انگیزه‌ها و اهداف ایران و اشاره حسین امیرعبداللهیان به این مساله که ایران در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای قدرت بالایی دارد می‌پرسد. او در پاسخ به این سوال می‌گوید که ما به این ارزیابی رسیده‌ایم که ایران در حال حاضر قصد ساخت بمب هسته‌ای را ندارد، اما به این ارزیابی بسنده نمی‌کنیم. همانطور که جو بایدن نیز تاکید کرد ما تمام گزینه‌های احتمالی را روی میز داریم، اما در عین حال می‌خواهیم مسأله را از طریق دیپلماسی حل کنیم؛ چراکه معتقدیم این قابل تصدیق‌ترین و پایدارترین راه موجود است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد که در دو سال و نیم گذشته رویکرد ما دیپلماتیک بوده چراکه اثرگذاری این راه‌حل پیش‌تر به اثبات رسیده است. اما در کنار رویکرد دیپلماتیک، ما رویکرد بازدارنده‌ای را نیز دنبال می‌کنیم و همانطور که رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد هر نوع گزینه‌ای حتی گزینه نظامی را روی میز داریم. هر چند گزینه نظامی، گزینه ارجح نیست اما در صورت نیاز به کار گرفته می‌شود. ما امیدواریم که بتوانیم این مساله را از طریق دیپلماسی حل کنیم.

مالی در پاسخ به این سوال که چرا ایران و ایالات متحده مذاکره مستقیم ندارند، می‌گوید دلیل اینکه مذاکره مستقیم بین دو کشور وجود ندارد این است که ایران راه دیپلماتیک را ترجیح نمی‌دهد. با این حال ماه اوت سال گذشته ما به حصول توافق بسیار نزدیک شده بودیم. در واقع، همه کشورهایی که در حال مذاکره بودند، اعم از ایالات متحده، شرکای اروپایی آن، روسیه و چین، همه با پیشنهادی که اتحادیه اروپا مطرح کرده بود، موافق بودند. اما ایران آن توافق را نپذیرفت. از آن زمان تاکنون، اتفاقات زیادی افتاده و مسیر مذاکرات را ناهموار و پیچیده کرده است. اما ایران می‌داند که اگر بخواند راه دیپلماسی را در پیش بگیرد، ما برای آن آماده هستیم.

توافق سال 2015 مرده است؟

در این مصاحبه از رابرت مالی پرسیده شد که آیا توافق برجام سال 2015 و در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما مرده است یا خیر؟ او در پاسخ می‌گوید: کار من اعلام مرگ نیست و من درباره مرگ توافق سال 2015 نظری ارائه نخواهم داد.

نماینده ویژه آمریکا در ایران معتقد است با وجود اینکه ایران از توافق ماه اوت گذشته خارج شد، اما خروج آمریکا از توافق برجام در سال 2018 یک تصمیم عجولانه بوده و وضعیت را وخیم‌تر کرد.

مجری برنامه در این مصاحبه از مالی می‌پرسد: اگر شما به جای ایران بودید با علم به اینکه آمریکا پیش‌تر یک بار از توافق خارج شده است و دولت بایدن نیز تا دو سال آینده ممکن است به پایان برسد، توافق دیگری را امضا می‌کردید؟

او در پاسخ می‌گوید: انتخاب در این زمینه بر عهده ایران است. اگر بخواهد راه کنونی را ادامه دهد، پیامدهای اقتصادی بیشتری را تجربه خواهد کرد و تحریم‌های ما نیز تا زمانی که توافق هسته‌ای جدیدی صورت نگیرد، برداشته نخواهد شد. اگر ایران فکر می‌کند بدون توافق وضعیت بهتری خواهد داشت، می‌تواند این راه را در پیش بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا

    خیلی راحت میتوانیم دوباره توافق کنیم و امتیازات بیشتری بگیریم مثلا برای تولید برق و کارهای غیر نظامی غنی سازی 40 درصد کافیست و بسیار مطلوبست
    میتوانیم درصد غنی سازی مندرج در توافق برجام را بالا ببریم واردات کیک زرد از خارج را بیشتر و با قیمت بهتری انجام دهیم
    ولی در کل ایران بدنبال این چیزها نیست ایران میخواهد بهانه به دشمنان برای جنگ نظامی و رویارویی مستقیم بدهد.