کد مطلب: ۶۳۶۸۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال جدید مجلس به وین/ نمایندگان مجلس خواستار توقف مذاکرات شدند؟

سیگنال جدید مجلس به وین/ نمایندگان مجلس خواستار توقف مذاکرات شدند؟

۱۶۰ نماینده مجلس امروز در بیانیه‌ای اعلام کردند حالا که کمبود نفت در بازار مشهود است و قیمت سوخت در آمریکا گران شده، روند مذاکرات وین باید آرام‌تر شود و ایران باید همه خواسته‌های خود را مذاکرات وین مطرح کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مذاکرات در وین حالا به نقطه‌ای رسیده که عده‌ای معتقدند به سرانجام نمی‌رسد. ‏جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اعلام کرده بود که متن نهایی توافق آماده و روی میز است اما برخی عوامل خارجی مانع توافق شده است.

در همین حال، ۱۶۰ نماینده مجلس دیروز در بیانیه‌ای خواستار تعویق مذاکرات شدند. آن‌ها معتقدند حالا که آمریکا به نفت ما نیازمند است و قیمت سوخت در این کشور بالا رفته باید موضع خود را حفظ کنیم.

مذاکرات وین و افزایش قیمت بنزین ارتباطی به هم ندارند

فریدون عباسی‌دوانی، رئیس کمیسیون مجلس در همین مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: من اطلاعاتی درباره این بیانیه ندارم و هنوز چیزی امضا نکردم. گرانی بنزین در آمریکا و روند مذاکرات باهم ارتباطی ندارند.

او ادامه می‌دهد: وقتی قیمت نفت برنت، ۱۲۰ دلار باشد، قیمت فرآورده‌های نفتی هم افزایش می‌یابد. آمریکا و شرکت‌های آن هم از این مساله سود می‌برند. ابن کشور اگر احساس کند لازم است قیمت فرآورده‌های نفتی را کاهش دهد، از ذخایر استراتژیک استفاده می‌کند.

عباسی دوانی از همین نکته، نتیجه‌گیری می‌کند: بنابراین قرار نیست نفت جایگزینی هم وارد این کشور شود. شرکت‌های نفتی آمریکا از افزایش قیمت نفت سود می‌برند.

وی تصریح می‌کند: نمایندگان هم نمی‌تواند ارتباطی منطقی میان این دو مساله پیدا کنند و خواهان توقف روند مذاکرات شوند. مذاکرات وین با روند منطقی خود جلو می‌رود.

عباسی‌دوانی، افزایش قیمت نفت را مربوط به جنگ میان روسیه و اوکراین می‌داند. تاجران هم پیش‌بینی می‌کردند قرار است این جنگ آغاز شود. به همین دلیل هم بازار ملتهب شد و قیمت نفت، از مدت‌ها پیش افزایش یافت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان نظر خود را درباره مذاکرات بیان می‌کند. او می‌گوید: نه ماهیت ما تغییری کرده و نه ماهیت آمریکا؛ بنابراین، این اخبار بیشتر مصرف داخلی دارند و نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

بخشی از بیانیه نمایندگان مجلس، به این شرح است: «از تیم مذاکره‌کننده کشورمان می‌خواهیم که در مذاکرات وین خود را محدود به ضرب‌الاجل‌های ساختگی غرب ندانند و با ایستادگی جهت حفظ منافع ملی و مطالبات اصلی و حفظ خطوط قرمز، اهداف اعلامی را بدون فوت وقت پیگیری کنند. اکنون که بحران اوکراین نیاز غرب را به عرصه انرژی ایران افزایش داده است، نباید بدون توجه به خواسته‌های به حق ایران، نیاز آمریکا به کاهش قیمت نفت تأمین شود.».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.