کد مطلب: ۵۹۷۰۹۳

گروسی به ایران می‌آید / آزادسازی تدریجی منابع بلوکه‌ شده‌ کشور

گروسی به ایران می‌آید / آزادسازی تدریجی منابع بلوکه‌ شده‌ کشور

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفتگوهای وین گفت: تمرکز بر این خواهد بود که بطور موثر و یکجا تحریم‌های ناهمخوان با برجام که بعد از خروج یکجانبه ترامپ بر ایران تحمیل شده است همگی رفع شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعای رسانه‌های سعودی و صهیونیستی درباره اخراج نماینده نظامی ایران در سوریه گفت: خبرسازی‌های رسانه‌های صهیونیستی و بعضا برخی کشورهای دیگر چیز تازه‌ای نیست و در سطوح مختلف از عمق و دامنه بسیار مختلفی برخوردار است. اساسا فرمانده مستشاری ایران از وزیر دفاع سوریه مدال دریافت کرد. این خبر ارزش جواب دادن را ندارد.

گروسی به‌زودی به ایران خواهد آمد

وی در ادامه با اشاره به تعاملات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آقای گروسی مراودات بسیار نزدیکی را با سازمان انرژی اتمی ما و با دوستان ما در وین دارند، ایشان به‌زودی عازم ایران خواهند بود و منتظر پاسخ ایشان هستیم. مراودات ایران و آژانس مثل همیشه در جریان است. اگر سفر انجام شود، با رئیس سازمان انژی اتمی و وزیر خارجه دیدار خواهند کرد.

مذاکرات وین بر لغو تمامی تحریم‌ها متمرکز خواهد بود

خطیب زاده درباره گفتگوهای وین گفت: تمرکز بر این خواهد بود که بطور موثر و یکجا تحریم‌های ناهمخوان با برجام که بعد از خروج یکجانبه ترامپ بر ایران تحمیل شده است همگی رفع شوند. تمرکز ما در وین رفع همه تحریم‌هایی است که بصورت غیرقانونی توسط آمریکا اعلام شده است. ما نیت و خواست آمریکا را شنیده‌ایم که مایلند به ۱+۴ بپیوندند. آنچه مهم است رفع تحریم‌ها و اطمینان از تحقق این امر است.

وی افزود: سفر دکتر باقری به اروپا در ظرفیت معاونت سیاسی انجام شد. البته چون ایشان مذاکره کننده ارشد هستند طبیعی است که بخشی از گفتگوها به مذاکرات وین اختصاص پیدا کرده است. ایشان علاوه بر مذاکره کنندگان آن کشورها در وین، با مقامات این کشورها برای روابط دوجانبه یا منطقه‌ای هم دیدار و گفتگو کردند. ظرفیت این سفر را نباید به گفتگوهای وین کاست. اینکه از کجا گفتگوها در وین شکل بگیرد یک موضوع ثانوی است، موضوعات اختلافی روشن است. آمریکا باید رویکرد خود را تغییر دهد تا ما به اطمینان درخصوص رفع تحریم‌ها برسیم.

خطیب‌زاده بیان کرد: ما در وین تمرکزمان بر رفع یکجا و موثر تحریم‌ها خواهد بود. آنچه آمریکا باید نشان دهد این است که رفع تحریم‌ها به صورت موثر با تضامین لازم از سوی این کشور قابل ارائه است.

وی در واکنش به اظهارت رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لزوم کاهش خرید نفت ایران گفت: آنچه آقای بایدن گفته نشان می‌دهد که دنیا چقدر به هم متصل است و هیچ کشوری از بازار قابل حذف نیست. آقای بایدن باید توجه کند که رفتارش به دقت در تهران ارزیابی و مانیتور می‌شود و ما بر اساس این رفتارها و گفتگوها بحث ضمانت را به پیش خواهیم برد.

گفتگوها با عربستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفتگوها با عربستان هم گفت: تحول جدیدی شکل نگرفته است. منتظر هستیم که جدیت را در طرف مقابل ببینیم. موضوعاتی مطرح شده که از جمله موضوعات منطقه‌ای بود.

آزادسازی منابع خارجی ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره این‌که گفته شده ۳٫۵ میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران خارج شده است، گفت: منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم. در حال آزادسازی تدریجی آن‌ها هستیم و به صورت تدریجی وارد چرخه اقتصاد شدند و تنها هم از یک منبع نبودند.

منبع: تسنیم

آخرین اخبار حوزه سیاسی و اجتماعی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از زمان روحانی این شایعات رو میگن برای کنترل بازار ارز ولی متاسفانه چند روز بازار آرام میشود و بعد دوباره افزایشی …چقدر دولت مردان محترم با شایعات میخواهید بازار را کنترل کنید ….بهترین راه اکی کردن برجام و از همه مهم تر تصویب fatf….حتی با امضای برجام و عدم تصویب fatf هیچ اتفاقی در اقتصاد ایران نخواهد افتاد….