کد مطلب: ۳۹۵۷۲۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک فعال بخش خصوصی:

علت مرجوع شدن کالاهای صادراتی ایران چیست؟ / ورود صادرکنندگان تازه‌وارد به صنایع غذایی

علت مرجوع شدن کالاهای صادراتی ایران چیست؟ / ورود صادرکنندگان تازه‌وارد به صنایع غذایی

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: اخیرا کالاهایی از مسیر بازارچه‌ای و پیله‌وری به بازارهای خارجی صادر می‌شود که ممکن است مرجوع شدن کالاها به این دست از صادرات(غیررسمی) ارتباط داشته باشد. با بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که تازه واردها به صادرات موادغذایی ایرانی نیز ورود کرده‌اند.

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که چرا برخی کالاهای صادراتی ایران مرجوع می‌شوند؟ به تجارت‌نیوز گفت: فعلا حجم قابل توجهی از کالاهای تولید ایران از سمت بازارهای خارجی به کشور مرجوع نشده‌اند. کالاهایی که به طور رسمی به کشورهای که ما با آنها توافق گمرکی داریم، صادر می‌شوند دارای استاندارد و برند هستند که کمتر شاهد پس فرستادن آنها از سوی شرکای خارجی بوده‌ایم.

علی شریعتی افزود: با وجود تحریم‌های بین‌المللی اما کالاهای شناسنامه‌دار غیرنفتی و دارای برند معتبر به طور رسمی به کشورهای دیگر صادر می‌شوند و تا به حال مشکلی در ارتباط با مرجوع شدن کالاها نبوده؛ البته اخیرا کالاهایی از مسیر بازارچه‌ای و پیله‌وری به بازارها صادر می‌شوند که ممکن است مرجوع شدن کالاها به دلیل عدم کیفیت محصولات به این دست از صادرات غیررسمی ارتباط داشته باشد.

او در پاسخ به این پرسش که صادرکنندگان جدید بیشتر در کدام حوزه‌ها ورود پیدا کرده‌اند؟ پاسخ داد: سال گذشته نرخ ارز برای عده‌ای از فعالان اقتصادی جذاب شد و همین موضوع منجر به آن شد که افرادی که فاقد واحدهای صادرات محور هستند به بخش صادرات جذب شوند تا فعالیت‌هایی را در این مسیر انجام دهند. با بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که تازه واردها به صادرات موادغذایی ایرانی نیز ورود کرده‌اند.

شریعتی در توصیه‌ای به تازه واردهای عرصه صادرات گفت: در این بازه زمانی اینکه افراد میل به صادرات پیدا کرده‌اند امری مهم تلقی می‎شود اما باید در این مسیر برخی اصول نیز رعایت شود. توجه به قوانین و مقررات از جمله برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، ثبت برند، توجه به اصول فروش محصولات موضوعاتی است که باید آن را مدنظر داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.