کد مطلب: ۱۴۱۸

مرکز مبادلات ارزی در پایان راه/ پرداخت ۲۴ ساعته ارز‌ محلی به اولویت‌ها/ یورو همچنان دچار وقفه

به گفته مسئولان حاضر در مرکز مبادلات ارزی، تخصیص ارز به اولویت‌های کالایی با ارزهای محلی مانند روپیه، ین، وون و چندین ارز دیگر در کمتر از یک روز انجام می‌شود، اما در پرداخت یورو همچنان وقفه وجود دارد. مهر ماه سال 1391 بود که مرکز مبادلات ارزی به منظور پوشش تقاضای واقعی ارز راه‌اندازی

به گفته مسئولان حاضر در مرکز مبادلات ارزی، تخصیص ارز به اولویت‌های کالایی با ارزهای محلی مانند روپیه، ین، وون و چندین ارز دیگر در کمتر از یک روز انجام می‌شود، اما در پرداخت یورو همچنان وقفه وجود دارد.

مهر ماه سال 1391 بود که مرکز مبادلات ارزی به منظور پوشش تقاضای واقعی ارز راه‌اندازی شد.

این مرکز، ابتدا در سازمان توسعه تجارت مستقر شد اما با گذشت چند ماه و در اسفند همان سال، به خیابان فردوسی انتقال یافت.

در ماه‌های ابتدایی فعالیت مرکز مبادلات ارزی، تعداد مراجعات بسیار زیاد بود و ازدحام شدیدی در راه‌روهای مرکز به چشم می‌خورد اما پس از انتقال به خیابان فردوسی، دیگر اثری از شلوغیبه چشم نمی‌خورد.

برای کسب اطلاع از وضعیت مرکز مبادلات، چند صد متر از محل کار فاصله گرفتیم. با عبور از تقاطع خیابان فردوسی و جمهوری به مرکز می‌رسیم. اولین مساله‌ای که توجه‌مان را به خود جلب می‌کند، خلوتی مرکز است. تنها دو نفر در کنار باجه‌ نشسته‌اند. اغلب کارمندان که هر کدام نماینده بانک هستند، در جایگاه مستقر‌ و منتظر مراجعه‌کننده هستند.

در این فاصله یک متقاضی وارد سالن شده که فعالیت شرکتش مربوط به شکلات و آدامس است. می‌گوید: بانک مرکزی بیشتر منابع ارزی خود را برای کالاهای اساسی و مهم اختصاص می‌دهد و ما برای دریافت ارز باید چند ماه صبر کنیم.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر فرآیند کار به ساختمان میرداماد بانک مرکزی منتقل شده و در آنجا اولویت‌بندی تخصیص ارز انجام می‌دهند. با توجه به اینکه مدت زیادی برای دریافت ارز باید صبر کینم، بیشتر نیازمان را از طریق بازار آزاد تامین می‌کنیم.

هر چقدر صبر می‌کنیم تا مراجعه‌کننده دیگری را پیدا کنیم، بی‌فایده است. به همین دلیل به سراغ مسئولان حاضر در مرکز می‌رویم. یکی از مسئولان مرکز مبادلات می‌گوید: این مرکز عملا کار خاصی انجام نمی‌دهد و اغلب کارها از طریق «اداره نظارت ارز بانک مرکزی» انجام می‌‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ثبت سفارش به اداره نظارت ارز ارائه و فرایند آن در پرتال ارزی به ثبت می‌رسد. سپس از طریق پرتال بانک عامل، نوع ارز و سایر موارد مشخص شده و فرد متقاضی به شعبه بانک عامل مراجعه کرده و تخصیص ارز انجام می‌شود.

به او می‌گوییم: برخی واردکنندگان از طولانی بودن مدت زمان تخصیص ارز گلایه داشتند، علت چیست؟

وی پاسخ می‌دهد: در صورتی که تقاضا برای ارزهایی مانند روپیه، ین ژاپن، وون کره اینگونه ارز‌ها باشد، مشکلی وجود نداشته و حداکثر در مدت یک روز ارز تخصیص داده می‌شود؛ اما مشکل در پرداخت یورو و مقداری هم یوان وجود دارد.

وی تصریح می‌کند: از طرف دیگر برای کالاهای اساسی و مهم که جزو چند اولویت اول کالایی است، در اولویت اصلی پرداخت ارز قرار دادند.

از او می‌پرسیم آیا مرکز مبادلات ادامه فعالیت خواهد داشت، می‌گوید: تاکنون به ما ابلاغیه‌ای مبنی بر اتمام فعالیت مرکز ارائه نکرده‌اند و فعلا این مرکز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در اینجا بیشتر برای مشاوره، راهنمایی و یا در صورتی که مشکلی در فرایند دریافت ارز پیدا کرده باشند، مراجعه می‌کنند.

وی اضافه می کند: با توجه به اینکه اغلب کارها برون‌سپاری شده، کار مرکز به این فعالیت‌ها محدود شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.