کد مطلب: ۳۱۶۰۱۰

تجارت‌نیوز در گفتگو با یک کارشناس معاملات آتی بورس کالای ایران بررسی کرد:

بازار آتی زعفران چه مزیتی برای کشاورزان دارد؟

بازار آتی زعفران چه مزیتی برای کشاورزان دارد؟

یک کارشناس معاملات آتی بورس کالای ایران، گفت: کشاورزان می‌توانند محصولات خود را با گذاشتن ودیعه‌ای نزد بورس کالای ایران با قیمت مشخص در سررسیدهای آتی به فروش برسانند و خود را از نوسانات قیمتی زعفران در ماه‌های آتی محافظت کنند.

به گزارش تجارت نیوز، پر واضح است که سرمایه‌گذاران باید درخصوص انجام معاملات قراردادهای آتی در بورس کالای ایران همانند سرمایه‌گذاری در هر بازار دیگری آموزش‌های لازم را فرا گیرند، به عبارتی یادگیری نحوه محاسبه سود و زیان معاملات قراردادهای آتی و همچنین نحوه آربیتراژ در بازار قرارداد آتی برای معامله در این بازار ضروری است، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که قراردادهای آتی روی چه کالاهایی در بورس کالای ایران انجام می‌شود و قراردادهای آتی زعفران در بورس کالای ایران چه مزایایی برای فعالان بازار سرمایه و همچنین کشاورزان دارد؟

در بورس کالای ایران معاملات آتی سکه طلا، زیره سبز و کنجاله سویا انجام می‌شد که پس از گذشت مدت زمانی زعفران نیز به قراردادهای آتی در بورس کالای ایران اضافه شد. فرشاد سرتیپی، کارشناس و تحلیلگر معاملات آتی بورس کالای ایران در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص معاملات آتی زعفران در بورس کالای ایران، گفت: با بسته شدن معاملات قراردادهای آتی سکه طلا، امیدها برای پا برجا ماندن کل واحد مشتقه روز به روز کم رنگ‌تر می‌شد تا اینکه با تدابیر واحد مشتقه بورس کالا با راه اندازی بازار آتی با دارايي پايه (underlying asset) دیگری به نام زعفران همچنان واحد آتی به کار خود ادامه داد، البته در واحد مشتقه در کنار معاملات قراردادهای آتی زعفران، قراردادهای اختیار معامله سکه طلا نیز با وجود حجم و عمق کم بازار همچنان به معاملات خود ادامه می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پر واضح است که با ورود هر دارایی به بازارهای مالی معاملات آن دارایی شفاف‌تر و فرآیند کشف قیمت به مراتب بهتر انجام می‌شود، زیرا در چنین بازار‌هایی هر چه فعالان بازار چه آربیتراژگران و چه سفته بازان پویا‌تر باشند بازار کاراتر خواهد شد و با کاراتر شدن بازار، قيمت بازار (market price) آن دارایی به ارزش ذاتی (intrinsic value) خود تمایل بیشتری خواهد داشت که زعفران نیز از این قاعده مستنثی نیست.

سرتیپی افزود: همچنین با ورود زعفران به بازار آتی فعالان سنتی و کشاورزان می‌توانند با آشنایی از مکانیزم این بازار فعالیت خود را در بازار آتی زعفران نیز گسترش دهند. به طوری که کشاورزان می‌توانند در صورت تمایل محصولات خود را با اطمینان خاطر با گذاشتن ودیعه‌ای نزد بورس کالای ایران با قیمت مشخص در سررسیدهای آتی به فروش برسانند و خود را از نوسانات قیمتی زعفران در ماه‌های آتی محافظت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هر چند انجام این کار در وهله اول به دلیل عدم آشنایی فعالان سنتی نسبت به این بازار انجام نشود، اما بدون شک با گذشت زمان می‌توان چنین انتظاراتی داشت.

سرتیپی در پایان خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری واحد مشتقه بورس کالا، ورود دارایی‎های پایه صادراتی ارز محور همچون پی وی سی، قیر و پسته در معاملات آتی بورس کالای ایران است که امیدوارم با گسترش دارایی‌های پایه در بازار مشتقه شاهد رونق این واحد همانند بازارهای مشتقه در دیگر کشورها در سطح جهان شویم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.