کد مطلب: ۲۶۶۳۴۹

مشخصات قراردادهای آتی در بورس کالا تغییر کرد

مشخصات قراردادهای آتی در بورس کالا تغییر کرد

بورس کالا با تغییر در مشخصات قرارداد آتی سکه طلا، حداقل وجه تضمین برای موقعیت‌های تعهدی باز خرید را ۹۰ درصد وجه تضمین اولیه اعلام و محدودیت‌هایی برای سقف مجاز معاملات تعیین کرد.

بورس کالای ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از تغییر در مشخصات قرارداد آتی سکه طلا در این بازار خبر داده است. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که قیمت هر سکه آتی برای تحویل در آبان‌ماه امسال در روز 5 شنبه 31 خرداد ماه در بالاترین رقم به بیش از سه میلیون و یکصد هزار تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر این اساس از فردا (دوشنبه، 4 تیرماه) تغییرات جدید در مشخصات قرارداد آتی سکه طلا مطابق با بندهای 12 و 19 مشخصات قراردادهای آتی سکه طلا اعمال خواهد شد.

بر این اساس حداقل وجه تضمین مطابق با تغییر بند 12 قرارداد آتی سکه طلا برای موقعیت‌های تعهدی باز خرید معادل 90 درصد وجه تضمین اولیه و برای موقعیت‌های تعهدی باز فروش معادل 60 درصد وجه تضمین اولیه خواهد بود.

همچنین مطابق با تغییر بند 19 مشخصات قرارداد در رابطه با تغییرات سقف مجاز موقعیت‌های تعهدی باز فروش قرارداد آتی سکه و اضافه شدن محدودیت سقف مجاز معاملات، موقعیت‌های باز فروش اشخاص حقیقی معادل با 200 موقعیت در هر نماد معاملاتی و محدود به 400 موقعیت در تمامی نمادهای معاملاتی است.

برای اشخاص حقوقی نیز موقعیت‌های باز فروش معادل با 200 موقعیت در هر نماد معاملاتی و قابل افزایش تا 10 درصد سرمایه ثبتی شرکت است که محدود به 10 درصد موقعیت‌های تعهدی باز بازار در آن نماد معاملاتی در هر زمان خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: سقف مجاز معاملات نیز در این اطلاعیه دستخوش تغییرات شده، به طوری که برای اشخاص حقیقی در طول یک روز معاملاتی محدودیت انجام معامله منجر به ایجاد موقعیت تعهدی باز خرید به میزان حداکثر 150 قرارداد تعیین شده است.

همچنین محدودیت کل معاملات اعم از خرید وفروش برای اشخاص حقیقی حداکثر 600 قرارداد در طول یک روز معاملاتی تعیین شده است.

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا تاکید کرده در خصوص بند 19 دارندگان موقعیت‌های تعهدی فروشی که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه موقعیت‌های تعهدی بیش از 200 قرارداد دارند، موظف به بستن موقعیت‌های مازاد خود نیستند.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.