کد مطلب: ۵۷۹۶۷۸

خبر بروزرسانی می‌شود:

مشهد لرزید / ١٠ نفر در زلزله مصدوم شدند

مشهد لرزید / ١٠ نفر در زلزله مصدوم شدند

زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵.۲ ریشتر دقایقی پیش قوچان در نزدیکی مشهد را لرزاند، دو پس‌لرزه نیز دقایقی پیش به وقوع پیوست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵.۲ ریشتر مشهد را لرزاند.

براساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه امروز صبح ساعت هشت و ۳۲ دقیقه در عمق ۶ کیلومتری زمین در حوالی قوچان از شهرهای خراسان رضوی رخ داد.

این زمین لرزه که در مشهد نیز احساس شد، به طول جغرافیایی۵۸.۸۶ و عرض جغرافیایی ۳۷.۰۸ بوده است.

محسن نجات، رئیس مدیریت بحران خراسان رضوی گفت: تیم‌های عملیاتی به منطقه اعزام و شهرستان‌های قوچان، کلات و درگز به حالت آماده باش در آمده اند.

وی گفت: تیم‌های ارزیاب در گزارش اولیه خسارت خاصی را گزارش نکرده اند.

دو پس‌لرزه مجدداً قوچان را لرزاند

نخستین پس لرزه، ساعت هشت و ۵۶ دقیقه با قدرت ۲٫۸ ریشتر ثبت شده بود، دومین پس لرزه در قوچان ساعت ۹ و هشت دقیقه با قدرت ۳٫۵ ریشتر رخ داد.

اعزام چهار تیم ارزیاب اورژانس به محل وقوع زلزله در قوچان

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت و گو با ایسنا ، در این باره اظهار کرد: زمین لرزه‌‌ای با قدرت ۵.٢ ریشتر در خراسان رضوی حوالی قوچان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: چهار تیم ارزیاب اورژانس به محل اعزام شدند و در حال بررسی موضوع هستند. تا این لحظه گزارشی از تعداد تلفات و مصدومان نداریم.

خالدی گفت: منتظر هستیم که گزارشات تکمیلی ارسال شود.

وی در تماسی دیگر اظهار کرد: ١٠ نفر در پی وقوع زمین لرزه در خراسان رضوی حین فرار مصدوم شدند، طی آخرین گزارش اورژانس قوچان، بجنورد، کلات، درگز و چناران خسارات مالی و جانی گزارش نشده است.

شبکه‌های گاز در قوچان و درگز پایدار است

محمد ایمانی فر رئیس امور HSE و مدیریت بحران شرکت گاز خراسان رضوی گفت: زلزله امروز دوشنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰ خساراتی به شبکه‌ها و تاسیسات گازرسانی استان در قوچان و درگز وارد نکرده است.

وی اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده تاکنون وضعیت شبکه‌ها و ایستگاه‌های گازرسانی خراسان رضوی در مناطق قوچان و درگز پایدار است و خسارتی ناشی از وقوع زلزله به تاسیسات وارد نشده است.

ایمانی فر افزود: هم‌اکنون تیم‌های امدادی شرکت گاز استان در سطح روستاهای قوچان و درگز حضور دارند. شهروندان می‌توانند در صورت مواجهه با مسائل حوزه گاز طبیعی با تلفن ۱۹۴ تماس بگیرند.

اعزام ۱۰ تیم ارزیاب به مناطق زلزله‌زده خراسان رضوی

سخنگوی هلال احمر خراسان رضوی با بیان اینکه زلزله ۵.۲ ریشتری که به مرکزیت حوالی قوچان و عمق ۶ کیلومتری در ساعت ۸:۳۲ دقیقه صبح امروز دوشنبه رخ داد، گفت: در طی این زلزله، بلافاصله وضعیت زرد امدادی و آماده باش در هلال احمر اعلام شد و درحال حاضر پنج تیم ارزیاب در قوچان و پنج تیم دیگر در درگز به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند تا خسارت‌ها و تلفات احتمالی را برآورد کنند.

مجتبی محمودی اظهار کرد: زلزله ۵.۲ ریشتری که به مرکزیت حوالی قوچان و عمق ۶ کیلومتری در ساعت ۸:۳۲ دقیقه صبح امروز دوشنبه رخ داد.

وی افزود: در طی این زلزله، بلافاصله وضعیت زرد امدادی و آماده باش در هلال احمر اعلام شد.

سخنگوی هلال احمر خراسان رضوی ادامه داد: همچنین به دستور معاون امداد و نجات هلال احمر استان تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال‌احمر در شهرهای قوچان، چناران، مشهد، کلات، درگز و نیشابور در حالت آماده‌باش درآمدند.

محمودی خاطر نشان کرد: درحال حاضر پنج تیم ارزیاب در قوچان و پنج تیم دیگر در درگز به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند تا خسارت‌ها و تلفات احتمالی را برآورد کنند.

وی تاکید کرد: تاکنون هیچ‌گونه خبری از تلفات و یا تخریب گسترده اعلام نشده است. با دهیاران روستاها در ارتباط هستیم تا در صورت خسارات یا تلفات امدادگران هلال‌احمر به موقع و به سرعت در محل حاضر شده و کمک کنند.

سخنگوی هلال احمر خراسان رضوی عنوان کرد: از مردم درخواست می‌کنیم که هشدارهای زمان زلزله را توجه کرده و بدون استرس در حالت آماده‌باش قرار گیرند. همچنین از مردم درخواست می‌کنیم ترجیحا در فضای باز حضور داشته باشند.

محمودی بیان کرد: احتمال پس‌لرزه وجود دارد اما معمولا زلزله اصلی همان زلزله اولی است اما امکان زلزله شدیدتر نیز وجود دارد. آن‌چیزی که در زلزله خود باعث مشکل خواهد شد، ترس بیش از حد و فرار است.

وی افزود: بهترین کار در زمان زلزله پناه‌گیری است. از مردم خواهش می‌کنم که در فضای باز حضور پیدا کرده و از حضور در محل‌هایی که احتمال ریزش وجود دارد، پرهیز کنند.

تاکنون خسارتی از زلزله قوچان گزارش نشده است؛ احتمال وقوع زلزله قوی‌تر تا یک هفته آتی

فرماندار شهرستان قوچان در شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان گفت: تا کنون خسارت مالی و جانی از زلزله قوچان گزارش نشده است.

امین رضا مرآتی صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان قوچان که پس از وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری این شهرستان برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به سابقه وقوع زلزله در منطقه امکان وقوع زلزله‌ای قوی‌تر تا یک هفته آتی محتمل است.

فرماندار شهرستان قوچان افزود: به همین دلیل تمام اعضای شورای مدیریت بحران تا یک هفته به صورت آماده‌باش هستند و تمام مرخصی‌ها لغو می‌شود.

وی ادامه داد: کانون اصلی زلزله محور روستاهای عمارت، دیزادیز و محور روستاهای یدک، حد فاصل گسل‌های ریشخوار و پشته در امتداد غرب گسل امرودک، بوده است.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان قوچان با بیان اینکه هیچ گونه خسارتی به زیرساخت‌ها وارد نشده است، گفت: تنها خسارتی که تا این لحظه گزارش شده خسارتی اندک به برخی خانه‌های روستایی با بافت قدیمی بوده است.

چهارمین زلزله قوچان نیز ثبت شد

زلزله ۳.۲ ریشتری بار دیگر قوچان را لرزاند.

بنا بر گزارش سازمان لرزه‌نگاری کشور زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر ساعت ۱۱:۰۷ امروز برای چهارمین بار قوچان را لرزاند.

این زمین‌لرزه در ۲۹ کیلومتری قوچان، ۳۸ کیلومتری چاپشلو و ۴۰ کیلومتری چکنه رخ داده است.

گفتنی است از صبح امروز در شهرستان قوچان چهار زلزله‌ ۵.۲، ۲.۸، ۳.۵ و ۳.۲ ثبت شده است.

بیش از ۳۰ پس‌لرزه در قوچان تاکنون به ثبت رسیده است

رئیس مرکز لرزه نگاری شهرستان قوچان از وقوع ۳۲ پس لرزه پس از وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری تا ساعت ۱۴ امروز خبر داد.

علیرضا محراب رئیس مرکز لرزه نگاری شهرستان قوچان در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: پس از وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری صبح امروز در قوچان تا ساعت ۱۴ بعد از ظهر امروز ۳۲ پس لرزه در این شهرستان به وقوع پیوسته است.

وی با تاکید بر اینکه سایت سازمان لرزه نگاری تنها زلزله‌های بیش از ۲.۵ ریشتر را منتشر می‌کند، افزود: بزرگترین این پس لرزه‌ها ۳.۵ ریشتر بوده و ۵ زلزله بیش از ۲.۵ ریشتری نیز ثبت شده است.

آسیب ۴۰ درصدی به برخی خانه‌های کاهگلی بر اثر زلزله قوچان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قوچان از تخریب ۳۰ تا ۴۰ درصدی برخی از منازل کاهگلی روستایی این شهرستان در پی زلزله اخیر خبر داد.

علی اکبر قوی هیکل امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیشترین خسارتی که وارد شده، مربوط به دره عمارت و مربوط به روستاهای خلکانلو، عمارت، دیزادیز و آبشوری است که دلیل اصلی آن نزدیکی به مرکز زمین لرزه بوده است.

وی با بیان اینکه ۵ اکیپ ارزیابی از بنیاد مسکن شهرستان قوچان با ۱۰ نفر نیرو در منطقه دره عمارت حضور دارند، گفت: بر اساس ارزیابی‌های اولیه و مشاهده تک تک منازل خسارت دیده شده برآورد هزینه انجام می‌شود تا به زودی موضوع بازسازی در منطقه اجرایی شود.

قوی هیکل افزود: از آن جایی که اکثر خانه‌هایی که آسیب دیده‌اند، کلنگی و گلی بوده‌اند، این خانه‌ها دچار ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارت شده‌اند و امکان زندگی در آن‌ها وجود ندارد.

علی فضائلی‌نیا، بخشدار بخش مرکزی شهرستان قوچان، نیز امروز در حاشیه بازدید از یکی از منازل مسکونی تخریب شده در روستای دیزادیز شهرستان قوچان در جمع خبرنگاران عنوان کرد: خوشبختانه در این حادثه خسارت جانی نداشتیم و عمده خسارت‌ها مالی بوده است اما یکی از ساختمان‌هایی که خسارت زیادی دیده، پاسگاه انتظامی روستای دیزادیز است.

وی ادامه داد: اکیپ‌هایی از هلال احمر و بنیاد مسکن کار ارزیابی در مسیر را انجام می دهند تا پس از جمع بندی نهایی گزارش کامل اعلام می‌شود.

منبع: ایسنا

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    مشهد در پناه امام رضاست…..
    امن وامان وبهترین شهر ایران…. شهرامام رضا….

    • محسن

      اینجا عربستان نیست. مشهد در پناه مردم و تمدن ایران هست نه دیگران.

    • ناشناس

      ما کاری به کشورهای دیگه نداریم کرمانشاه بم همه مال ایران بود درآخر هیچکس به داد ملت مظلوم ما نرسید خدا خودش مارا ازاین وقایع دردناک دور کنه

    • ناشناس

      پناه مردم؟؟؟ کدام مردم؟ کدام تمدن؟ 🙂

    • الهه

      دقیقا

  • مصطفی

    خیلی شدید بود و حدود ۱۰ ثانیه هم ادامه داشت امیدوارم خسارتی نداشته باشه

  • ناشناس

    هر چی نباشید از گرانی ناعمکرد اینا زلزله بهتره

  • ناشناس

    عقلانی فکر کنید چرا تقسیر این یکی اون یکی میندازید
    بلای طبیعی هست

  • ناشناس

    خدا رحم کنه

  • ناشناس

    وای افتضاح بود

  • ناشناس

    خیلی ترسناک بود

  • نرگس

    چطورمیشود پیش بینی کردکه زلزله ای دیگر دراین هفته اتفاق خواهد افتاد!!!؟خیلی ازمناطق جهان زلزله خیزاست ،ولی تابحال ازاینگونه کرامات بی مسولان این مملکت نشنیده بودیم! پیش بینی زلزله به این شکل-نوبراست!

  • ناشناس

    سلام خدا حفظ کنه شما رو که بفکرمردم هستین کاش منم زلزله زده بودم شایدیکی پیدامیشدکمکم کنه ۱۴سال بایه اتاق سرایداری زندگی سخت