کد مطلب: ۴۵۵۱۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مشکلات فروشندگان سهام عدالت چیست؟ / بانک‌ها سهام عدالت را ارزان می‌فروشند؟

مشکلات فروشندگان سهام عدالت چیست؟ / بانک‌ها سهام عدالت را ارزان می‌فروشند؟

در حالی که وضعیت شاخص بورس طی روزهای اخیر صعودی بوده اما براساس اظهارات برخی سهامداران، بانک‌ها در فروش سهام عدالت مشتریان خود احتمالا ارزان فروشی می‌کنند که این مساله موجب اعتراض آنها شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دارندگان سهام عدالت در روز‌های ششم تا سیزدهم خرداد ماه فرصت داشتند که به بانک صاحب حساب و شماره شبا ثبت شده در سامانه سهام عدالت مراجعه کنند و فرم فروش سهام خود را تکمیل کنند.

سهامداران از این طریق مسئولیت فروش ۳۰ درصد از سهام خودشان را به بانک‌ها سپردند؛ اما برخی از کسانی که درخواست فروش خود را ثبت کرده‌اند معترض هستند.

از آخرین زمان برای ثبت درخواست فروش سهام عدالت از طریق بانک بیش از یک هفته می‌گذرد و عدم واریز وجه حاصل از فروش آن برای متقاضیان موجب اعتراض آنها شده است.

تاخیر در واریز پول فروش سهام عدالت

اظهارات برخی از مخاطبان را در این جا بخوانید:

«ما سهام عدالت خودرا به بانک ملی فروختم ۳۰درصد کی پول واریز میشه تا نفروخته بودیم همش اخبار میکفت بفروشی حال که فروختیم پس کی پول واریز میشه».

« بنده ۶ خرداد از سایت بانک ملت اقدام به فروش کردم ولی از پول خبری نیست.لطفا راهنمایی کنید از کجا میتونم پیگیر بشم؟».

«من درخواست فروش سهام عدالت بانک کشاورزی دادم چرا واریز نمیکنن».

«بانک ملت کی واریز میکنه نیاز نداشتیم نمیفروختیم که».

«سهام عدالت فروختم مال بانک ملی هست کیه به حسابم واریز میشود».

«من هفتم خرداد به بانم کشاورزی سفارش رو پر کردم ولی هنوز واریز نشده»

حسین فهیمی، سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت در این خصوص گفت: از بین ۹۰۰ میلیارد تومان ثبت سفارش فروش سهام عدالت تا آخر وقت دوشنبه ۱۹ خرداد، ۶۲۳ میلیارد تومان به فروش رفته بود.

وی در پاسخ به این سوال که این پول‌ها چه زمانی به حساب سهامداران واریز می‌شود، گفت: بخشی از این سهام به این علت که کارگزار باید شرایط بازار را بسنجد، باعث ضرر و زیان عرضه کننده نشود، حواسش به ناظر باشد و با در نظر گرفتن تمام شرایط مانند یک خلبان هواپیما تصمیم بگیرد که به چه نحوی و چه زمانی سهام را بفروشد، هنوز به فروش نرفته است. در هر صورت این سهام باقیمانده نیز به فروش می‌رود و به تدریج به حساب سهامداران واریز می‌شود.(مهر)

چرا نصف پول فروش ۳۰ درصد سهام عدالت واریز شده است؟

اما مسئله مهم‌تر از دیر واریز کردن پول فروش سهام عدالت مبلغ پایین آن است که به نظر می‌رسد بانک‌ها با اختیاراتی که از سهامداران گرفته‌اند به نوعی چوب حراج به سهام عدالت مشتریان خود زده‌اند.

این ارزان فروشی در حالی رخ داده است که شاخص بورس روزهای صعودی خود را پشت سر می‌گذراند و از سوی دیگر در سبد سهام عدالت ۳۶ شرکت بورسی حضور دارند.

آیا در روزهای اخیر سهام همه این ۳۶ شرکت کم ارزش شده‌اند و در روزهای سبز بورس این شرکت‌ها منفی بوده‌اند؟

طبق اظهارات مخاطبان بانک‌ها حدود نصف ارزش ۳۰ درصد سهام عدالت را به حساب مردم واریز کرده‌اند، پیام برخی از مخاطبان را در اینجا بخوانید:

«ارزش سهام من۴۰۰تومن هستش.داخل خودسایت قیمت اصلیش رو زده۷ملیون. بعداز ۱۰روز بانک ملی برای من ۹۰۰تومن واریز کرده ۳۰درصد از ۷ملیون میشه۹۰۰تومن یعنی هیچکس پاسخگو نیستش.»

«سهام من ۴۹۲ تومن هست پس چرا بانک ملی برام ۱۱۴۰ واریز کرده؟؟ لطفا پاسخ دهید»

«ارزش فروش ۳۰درصد از سهام عدالت بین ۱/۹۰۰تا ۲میلیون است که به حساب ریخته شده است از طریق بانک ملی جرا برای همسر من ۱/۱۰۰میلیون تومان واریز شده است»

«بانک ملت ۳۰ درصد سهام ۵۳۲ هزار تومانی را حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومن میشده را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومن واریز کرده»

مردم در بانک‌ها چه وکالتنامه‌ای را امضا کرده‌اند؟

براساس گزارش خراسان، در بند ۷ این وکالت‌نامه فروش سهام عدالت در بانک‌ها آمده است: «این‌جانب حق هر گونه اعتراض در خصوص سهام انتخابی برای فروش به موجب این درخواست، زمان فروش سهام و روش انتخابی، …قیمت فروش سهام و هزینه‌های قانونی کسر شده برای فروش سهام را از خود سلب و ساقط می کنم».

این بند به بانک این اختیار را داده که سهام مردم را با قیمتی که خود تشخیص می‌دهد بفروشد و سهامدار نیز حق اعتراض را به موجب این بند از خود سلب کرده است.

به نظر می‌رسد که بانک‌ها برای فروش سهام عدالت با امضا گرفتن از سهامداران قدم خود را محکم برداشته‌اند و در این جا مسئولان سازمان خصوصی‌سازی باید پاسخگو باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام بانک مسکن بعداز دوهفته برای من ده هزارتومن ریخته به بانک هم که زنگ میزنم فقط میخندن میگن خیلی هم خوب بهت دادن،یعنی واقعا خاک برسرتون با این پول دادنتون ?

  • عبدالرحمن رامشگریان

    سلام ما ۱۵خرداد ۳۰درصد سهام عدالت به بانک ملت فروختم وهیچ پولی برایم واریز نکردن چرا. باتشکر رامشگریان

  • ابوالفضل

    من میخام بفروشم ولی دو دل هستم نمی‌دونم به نفع هم هست بفروشم یا نه

    • ناشناس

      بفروشی دولت پولی بهت‌نمیده یا هزار تومنپهزار تومن میده

  • مهدی

    ۳۰درصد اول کامل بدید بعد برید سراغ۳۰درصد دوم ۴۵روز گذشته فقط۲میلون واریز شده ب حسابم درصورتی که ارزش سهام من خیلی بیشتراز این حرفاست بانک ملت بده پولمونو

    • علی با شماره ملی 2295607620

      سلام کارگزاری بانک صادرات الان چندروز هستای میرم بانک صادرات سعدی ارامگاه بهم میگن 30درصد دومت رو برو اینترنتی کافینت بفروش رفتم کافینت میگه چون اونجا فروختی کارگزاریتم همونجا هست باید خود بانک 30درصد دوم بفروشی چرا مردم عذاب میدین چرا رسیدگی نمیکنید ما کجا حالا باید 30درصد دوم بفروشیم خدارو خوش میاد

    • علی با شماره ملی 2295607620

      سلام چرابانک صادرات 30درصد دوم رو تحویل نمیگیره میگه برو کافینت رفتم کافینت میگه باید خودبانک صادرات انجام بده کارگزاره شما بانک صادرات هست چرا مردم سر میدونی چندروز هست مردم چه گناهی کردن 30درصد دومم رو کجا بفروشم لازم دارم

    • ناشناس

      ببخشید سهام شما یک میلیونی بوده؟؟؟

    • ناشناس

      سلام.ببخشید واسه ۳۰درصد اول چقدر ریختن،و آیا سهامتون یک میلیون بوده؟؟؟

  • ناشناس

    سلام 16خرداد سی درصد اول را فروختم بعداز 45روز وبعداز 8بار واریز ضرب زدن خودشون رو 400ت من نشده امروز هم دوباره ضرب زدن9تومن برام ریختن جادارد یک تشکر ویژه داشته باشم از مسیولین بانک سپه همونجور که لایقش هستند

  • افسانه

    سلام خسته نباشید به خدا من خیلی وقته فروختم اون پولی باید برام میومد نیامده به قران نیاز دارم گرفتار به امام حسین رحم کنین از بانک کشاورزی فروختم

  • فرشاد

    سلام
    مگه قرار نبود کارگذار سهامو به بالاترین قیمت بفروشه!
    همش دورغ بود؟!
    دوستان من صفحه مدیرت سهاممون چک کردم.
    مثلا به تاریخ 27/5 ارزش هر سهم از فلان شرکت 1900تومان بوده ، کارگذاری …. اون روز 1 عدد سهم فروخته . دقیقا بعد از 8 روز که ارزش هر عدد سهم از شرکت شد 1600 تومان 429سهم باقی مانده رو فروختن
    چرااا وقتی گرون بود فروخته نشددددد؟؟؟؟

  • دامنی

    من برح هفت بیست وششم فروختم ولی هنوز هیچی واریز نشده
    لطفا رسیدگی کنید

  • ناشناس

    باسلام
    من سهام عدالت ازطریق کارگزاری آگاه فروختم باگوشیم اماالان چندماه میگذرد فقط 150هزارتومان واریز شده لطفا پاسخگوباشید ……

  • ناشناس

    من سی درصدسهامم شیش ماه فروختم دومیلیون دادن زنگ میزنم میگن نصف سی درصدثبت نشده بریدثبت کنیدمیرم میگن دروغ میگن همش ثبت شده یکی ماروحالی کنه