کد مطلب: ۴۴۶۶۸۴

متقاضیان ورود به بورس از گرفتاری‌های ثبت‌نام می‌گویند:

هفت‌خوان دریافت کد بورسی / اختلال از سجام تا معاملات!

هفت‌خوان دریافت کد بورسی / اختلال از سجام تا معاملات!

بازدهی ۱۸۰ درصدی بورس در سال ۹۸ تعداد زیادی از ایرانی‌ها را به صف دریافت کد بورسی کشانده است اما ورود به جمع سهامداران دردسرهای خاص خودش را دارد.

مریم شکرانی: برای گرفتن کد بورسی قبل از هرچیز باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان سازمان بورس ثبت نام کنید. وقتی از هفت خوان پر کردن ده‌ها فرم و ارسال کدپستی خانه و محل کار، شماره سریال شناسنامه، شماره شبا و شماره حساب بانکی عبور می‌کنید به درگاه پرداخت بانکی می‌رسید تا فقط ۱۰ هزار تومان ناقابل را واریز کنید اما برای همین واریز کوچک به گرفتاری‌های بزرگ می‌رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درگاه‌های پرداخت، رمز پویا می‌خواهند و اگر شما از قبل برای دریافت رمز پویا از بانک اقدام نکرده باشید به دردسر می‌خورید.

در درگاه پرداخت سجام گزینه‌ای برای گرفتن پیامکی رمز پویا پیش‌بینی شده است اما بسیاری از کارت‌های بانکی ارسال پیامکی رمز پویا را پشتیبانی نمی‌کنند و یا با تاخیر زیاد ارسال می‌کنند. البته سجام هم زیر بار این تاخیرها نمی‌رود و کارمزد ۱۰ هزار تومانی را کسر نمی‌کند.

به جز این، خطاهای ثبت نام سجام نسبتا زیاد است و بارها با ارسال درست کد امنیتی پیغام خطا دریافت می‌کنید. برخی مخاطبان تجارت‌نیوز می‌گویند که حتی برای ثبت نام از طریق پیشخوان دولت با خطاهای سجام مواجه شده‌اند و باجه‌های پیشخوان دولت به مشتریان می‌گویند که اتصال با سجام قطع شده و بعد مراجعه کنید.

صف احراز هویت بدون فاصله‌گذاری اجتماعی

اگر موفق شدید ثبت نام سجام را خودتان در خانه انجام دهید، باید برای مرحله بعد یعنی احراز هویت به یکی از باجه‌های پیشخوان دولت، کارگزاری یا بانک مراجعه کنید. سجام قابلیتی ایجاد کرده است تا نزدیکترین مراکز احراز هویت را به شما معرفی کند.

فرآیند احراز هویت پیش از این تنها در کارگزاری‌ها یا باجه‌های پیشخوان دولت، انجام می‌شد اما در حال حاضر برخی شعب بانک شهر و تعداد محدودی شعب بانک صادرات هم این فرآیند را انجام می‌دهند. آنها باجه‌ای جداگانه برای صدور کد بورسی ایجاد کرده‌اند و صف مشتریان کلافه در بانک‌ها غوغا می‌کند.

برای احراز هویت باید مبلغ جداگانه‌ای بپردازید. سامانه سجام به متقاضیان ورود به بورس هشدار داده است که اگر خودتان برای دریافت کد بورسی می‌روید فقط ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان بپردازید و اگر نماینده قانونی و یا وکیل‌تان برای احراز هویت شما مراجعه می‌کند باید ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان بپردازید.

احراز هویت در صف‌های شلوغ و به‌هم فشرده صدای خیلی ها را درآورده است. بسیاری از متقاضیان کد بورسی گلایه‌مندند که چرا در این شرایط شیوع کرونا احراز هویت غیرحضوری نیست؟ صف‌های طولانی که مشتری‌ها را گاهی تا دو ساعت معطل می‌کند. با این حال بانک صادرات توضیح داده است که به زودی سامانه احراز هویت آنلاین را راه‌اندازی می‌کند.

در بانک‌ها گزارشی از تخلف دریافت کارمزد احراز هویت منتشر نشده اما پیشخوان دولت صدای خیلی‌ها را درآورده است.

تعدادی از کاربران سایت تجارت‌نیوز گزارش داده‌اند که در برخی باجه‌های پیشخوان دولت تا ۴۰ هزار تومان برای دریافت کد سهامداری هزینه کرده‌اند. با این حال سازمان بورس اعلام کرده که دریافت این مبالغ تخلف است و با باجه‌های متخلف برخورد می‌شود و حتی امکان احراز هویت متقاضیان ورود به بورس از آنها سلب می‌شود.

باجه‌های پیشخوان دولت اما اعلام می‌کنند که این مبالغ را از افرادی گرفته‌اند که ثبت‌نام سجام‌شان را هم باجه‌های پیشخوان انجام داده و در واقع مبلغ اضافه بابت کار اضافه آنها یعنی ثبت نام متقاضیان بوده است.

پس از پشت سر گذاشتن این فرآیند باید برای پر کردن چند فرم دیگر به کارگزاری‌ها بروید. البته این مرحله از کار را می‌‌توانید آنلاین هم انجام دهید.

یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز، نیز می‌گوید که سه هفته برای دریافت کد سهامداری معطل شده است اما همچنان پنل شخصی‌اش فقط در زمان تعطیلی بازار فعال می‌شود و کارگزاری به او گفته است که تنها امکان خرید عرضه‌های اولیه دولتی را دارد.

او تاکید می‌کند که کارگزاری‌های شهرستان به او گفته‌اند برای حل مشکل با کارگزاری تهران تماس بگیرد اما تلفن کارگزاری‌های تهران یا مشغول است و یا پاسخ داده نمی‌شود.

گرچه سازمان بورس اعلام کرده است که کدهای معاملاتی تا یک ماه پس از صدور، امکان ورود به بازار را ندارند و فعال نمی‌شوند اما متقاضیان کدهای سهامداری نگران هستند که اختلال در سجام و فرآیند ثبت‌نام به روند معاملات هم بکشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باید بری کارگزاری ی قراداد ۸صفحه ای امضا کنی ۱۶هزارم میگن باید بدی حالا اونجا چقدر بتیغن معلوم نیست تهشم معلوم‌نیست چه غلطی میخوان بکنن

    • زینب امیدی

      سلام چندباررفتم کافینت می‌ره حساب شما باید ویرایش سودده با ویرایش کردم ثبت‌نام نمیشه بایدچیکارکنم

    • زینب امیدی

      میشه راهنمایی کنید ممنونم

  • ستایش

    سلام من ثبت نام کردم حالا برای ویرایش میزنه شماره تلفن اشباهه چیکار کنم؟

    • حسین

      سلام ثبت شماره تلفن را اگ با صحفه کلید فارسی وارد قبلا الان صحفه کلید انگلیسی انتخاب کن بعد وارد کن درست میشه .

  • ناشناس

    سلام وقت بخیر
    لطف میفرمایید یه راهنمایی کنید در مورد اینکه من تمام اطلاعاتم رو در سامانه سجام وارد کردم و بعد از ثبت اطلاعات برام پیامک اومد که شماره تلفن متعلق به شما نمیباشد، بعد از ۲ روز شماره رو زدم به نام خودم، ولی هیچ کدی رو هنوز بعد از گذشت ۱۰ روز دریافت نکرده ام ، در ضمن امکان ویرایش همون شماره موبایل قبلی هم وجود نداره

    • ناشناس

      سلام مجدد وارد سیستم شده و دوباره ب صورت سوری ویرایش اطلاعات رو زده و کل مرحله هارو تا اخر بریدو تایید کنید مشکلتون حل میشه.

  • فاطمه

    سلام.من تامرحله پرداخت برای یجام پیش رفتم وپرداخت ۱۰ تومن انجام شد.اینترتم قطع شد.الان دوباره وارد سیستم شدم ۱۰ تومن دیگه میخواد.چکار باید بکنم

    • ناشناس

      سلام نمیخواد احتمالا برو جلو مراحلشو اگ خواست پشتیبانی زنگ بزن یا دفتر پیشخوان بپرس

    • ناشناس

      سلام خوب مشگل نداره اون ثبت سیستم شده دوبار هزینه میگیرن دوتا ده تومن

  • ناشناس

    سلام .من ثبت فروش را که وارد میکنم .کد تایید ارسال نمیشه برام چرا .و اینکه من قبلا ثبت فروش ۳۰درصدم جلوی وضعیت فروش زده خطا در ارسال . و چه کار کنم ثبت شه کلافه شدم چند روزه اسیرم

  • ناشناس

    سلام من برای افراد زیر ۱۸سال قبلا ثبت نام کردیم نوع نماینده قانونی راولایت انتخاب کردیم ثبت نام شد اما مجددا میخواهم برای دخترم ثبت نام کنم ولایت را انتخاب میکنم نمیشه مشکل کجاست؟

  • ناشناس

    سلام
    من زیر 18 سال دارم
    در سامانه سجام ثبت نام کردم و کد ده رقمی دریافت کردم
    حالا توی برنامه سیگنال چگونه احراز هویت غیر حضوری انجام بدم؟؟{ون مینویسه برا افراد بالای 18 سال)

    • حسین

      سلام باید باباتون شنامه ات و کد پیگیری را ببرد دفتر پیشخوان دولت نیاز به حضور خودت هم ندارد

  • مهدی

    کد معاملاتی من چرا نمیاد الان ۶ماه گذشته

  • انیسه زبردست

    خانم زبردست ازرودبارجنوب الان بالای بیست مرتبه ثپت نام برای کدپیگری سجام کردم همه پیام این می نویسند مشکل هویتی داری بااین حساب سهام من معلک مانده چکارکنم برای گرفتن کد ده رقمی پیگری درسجام لطفا کمکم کنید

  • خانم زبردست

    مشکل کدده رقمی سجام برایم ارسال نمیشود هربارپیام ارسال می شود مشکل هویتی داری همه مشخصات دقیق وارد میکنم توراخدا کمکم کنید

    • حسین

      سلام در شناسنامه های قدیمی محل تولد را دهستان بخش میزند اما این شناسنامه های جدید محل تولد شهرستان یا استان میزند دیگه بخش یا دهستان نمیزند از یکی از اشنایون دقیقا مثل شما بود درست کردیم شاید بدردتون بخورد مطلب گفتم

    • ناشناس

      طبق کارت ملی بزن