کد مطلب: ۵۶۷۳۲۷

آیا راهی برای حل مشکل فروش سهام عدالت هست؟

آیا راهی برای حل مشکل فروش سهام عدالت هست؟

در مرحله اول آزادسازی سهام عدالت، ۳۰ درصد و در مرحله دوم نیز همزمان با عید غدیر سال گذشته، ۳۰ درصد دیگر این سهام آزاد و قابل معامله شد. اما چالش‌های آن هنوز ادامه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عید غدیر سال گذشته مرحله دوم آزاد سازی سهام عدالت اجرا شد و کسانی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده بودند اختیار پیدا کردند تا علاوه بر ۳۰ درصد آزاد شده در مرحله اول، ۳۰ درصد دوم و جمعا ۶۰ درصد سهام عدالت خود را بفروشند یا نگه دارند. اما با توجه به شرایط بازار بعد از گذشت چند ماه علیرغم وعده‌های آزادسازی کامل و ۱۰۰ درصدی سهام عدالت، فروش همین ۶۰ درصد نیز به دلیل ریزش شدید بازار سرمایه متوقف شد.

به این بهانه با کارشناسان در رابطه با راهکار‌های موجود برای آزاد سازی سهام عدالت به گفت و گو پرداخته ایم:

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه،در رابطه با این پرسش که آیا آزادی سازی سهام عدالت در ریزش بازار نقش داشت یا خیر؟ بیان کرد: آزادسازی سهام عدالت تا حدودی در ریزش بازار نقش داشت، اما سهم عمده در ریزش بازار را تغییر سیاست‌های کلان اقتصادی و افزایش بی علت نرخ بهره باید دانست، اما آزاد سازی مرحله دوم سهام عدالت یک اقدام شتاب زده بود و عملا غیرمنطقی بود.

دارابی در ادامه با ارائه راهکار خود برای آزادسازی فروش سهام عدالت اظهار کرد: با توجه به این که خانوار‌ها بدون پرداخت مبلغی، مالک سهامی ارزشمند شده اند. تجربه‌ ای است که تا حدودی موفق واقع شد و می تواند دوباره تکرار شود. پیشنهاد این است که سهام عدالت دوم، سوم و چهارم برای مردم و کسانی که از طرح اولیه جا مانده اند اعلام شود و در واقع سهام عدالت دوم و سوم طرح‌های نیمه کاره را کامل کنند و در مقابل مردم اجازه دهند یارانه نقدی خود که دیگر تاثیری در خانوار‌ها ندارد صرف تکمیل این طرح‌ها شود و صندوق‌های عدالت دوم و سوم نیز با بخشی از مازاد دارآمد خود بیایند و آن دسته از خانوار‌هایی را که قصد فروش دارند با پرداخت سود مناسب از فروش منصرف کنند.

نیاز به فراهم‌سازی بستر‌های مناسب قبل از آزادسازی

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با این پرسش که آیا آزاد سازی سهام عدالت در ریزش بازار نقش داشت؟ بیان کرد:آزاد سازی سهام عدالت یکی از دلایل ریزش بازار بوده است، اما علت عمده ریزش‌ها مسائل دیگر مانند تامین مالی دولت از بازار بوده است.

تاجبر در ادامه با ارائه راهکار خود برای فروش اظهار کرد:در ابتدا باید بستر مناسب سفارش گذاری فراهم شود در حال حاضر هسته معاملات ما این ظرفیت را ندارد.

اخبار جدید از آزادسازی

در چند روز گذشته، اما خبر‌هایی از آزاد سازی سهام عدالت و ایده‌های که این آزاد سازی به بازار آسیب نرسد از سوی رئیس سازمان بورس مطرح شده است.

محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس با بیان اینکه سهام عدالت افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند در اختیار خود سهامداران است، بیان کرد: مساله حائز اهمیت در خصوص فروش سهام عدالت در روش مستقیم، بالا بودن میزان حجم سهام است، به همین دلیل اگر اجازه داده شود تا همه سهامداران اقدام به فروش سهام خود کنند طبیعتا حجم گسترده‌ای از عرضه وارد بازار می‌شود، ظرفیت بازار نمی‌تواند جوابگوی این میزان از فروش سهام باشد و این امر منجر به ایجاد روند نزولی بازار می‌شود.

در آخر با توجه به صحبت‌های کارشناسان می‌توان گفت آزادسازی سهام عدالت در ریزش‌های بازار نقش کمی داشته و برای آزادسازی باید برنامه‌ای مناسب و دقیق اجرا شود و باید از مشکلات مدل‌ آزاد سازی‌های گذشته درس گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فاطمه آحمدی ازکرمانشاه

    ماشالله بهداز گذشته یک سال الان دارن کم‌کم فروش سهام عدالت شروع می‌شود 4روزدیگر دولت جدید به سرکار می آید
    آخه بایک درصد ماچیکار بکنیم حداقل برای فروش 5درصد بفروشید تای کمی مبلغش زیاد باشد

  • ناشناس

    بهترین راه انتقال به پرتفو خود سهامداران هست

  • ناشناس

    تو همین گزارش خبری فوق یه کارشناس نمای اقتصادی گفته
    وی در ادامه با ارائه راهکار خود برای آزادسازی فروش سهام عدالت اظهار کرد: با توجه به این که خانوار‌ها بدون پرداخت مبلغی، مالک سهامی ارزشمند شده اند. تجربه‌ ای است که تا حدودی موفق واقع شد و می تواند دوباره تکرار شود. پیشنهاد این است که سهام عدالت دوم، سوم و چهارم برای مردم و کسانی که از طرح اولیه جا مانده اند اعلام شود و در واقع سهام عدالت دوم و سوم طرح‌های نیمه کاره را کامل کنندتو چه کارشناسی هستی همین سهام مفتی هم که دادن زیادی بود بورس را به گند کشید ضمنا چه تجربه موفقی بود تو میگی یا سهامدار عدالت و یا بقیه سهامداران که تو ضررند هم همین را میگند ؟
    احتمالا شما نقدی بزرگوار با این ابزار سهام عدالت بقولی تو این مقاومت قیمتی ۱۳۰۰ که امکان افت شاخص هست میخواید یک اصلاح و کاهش اساسی به شاخص بدید و ارزون بخرید و موج سواری کنید

  • ناشناس

    تجارت نیوز این مثالهایی بظاهر ساده ای که برای سهامداران عدالت زدم برای آموزش الفبای بورسه و اینکه بدوند همین سهامی که دارند چکار کنن تو که نمیخوای یه عده مفت از چنگشون درآرند و ضرر کنند
    پس تو سایت بذار

  • ناشناس

    بانک ملی از سیزدهم خرداد۹۸برای فروش گزاشتیم کلی از پول ما رو نگه داشته واریز نمیکنه پول حاصل از فروش ۳۰درصد اول واریز کن

    • ناشناس

      پولمونو بدید یالاااااااا

  • ناشناس

    همون سهامی که مردم فروختن‌ هنوز پولش رو ندادین چرا چرت و پرت‌ میگین اگه راست میگین اول پول سهام فروخته شده رو بدید بعد واسه مردم داستان تعریف کنید

  • ناشناس

    خداوند این کشور رو از سر ظالمان خونخوار حفظ نماید

  • ناشناس

    کدوم سهام من اصلا یه قرونشم ندیدم،وقتی نمتونم بفروشم چه سهامی