کد مطلب: ۷۰۱۳۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

می‌توان از حساب‌های مردم مالیات گرفت؟

می‌توان از حساب‌های مردم مالیات گرفت؟

مصوبه اخیر شورای عالی پول و اعتبار در خصوص گرفتن مالیات از حساب‌های تجاری ایرادهای فاحشی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ۲ روز گذشته رونمایی شورای عالی پول و اعتبار از نحوه شناسایی حساب‌های تجاری از غیر تجاری و مالیات گیری از آنها، در صدر یکی از بحث انگیز‌ترین اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم قرار دارد.

براساس این شیوه ابداعیِ بحث برانگیز، هر حساب بانکی که در طول یک ماه بیش از یکصد واریزی داشته باشد و همزمان ارزش مجموع این واریزی‌ها از سی و پنج میلیون تومان عبور کند، به عنوان حساب تجاری شناسایی خواهد شد.

به این شیوه ابداعی اما انتقادات جدی وارد است، مهمترین ایراد، خلا قانونی است که با صاحبان چنین حساب‌هایی اجازه می‌دهد تا با دور زدن شرط‌های تعیین شده از زیر بار پرداخت مالیات فرار کنند.

بر این اساس چنانچه در طول یک ماه، برای یک حساب بانکی تعداد واریزی کمتر از یکصد مورد با مجموع ارزشی بیش از سی و پنج میلیون تومان ثبت شود، آیا بازهم این حساب در زمره حساب‌های تجاری قرار خواهد گرفت؟

این موضوعی است که سیاوش غیبی‌پور، کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با تجارت نیوز آنرا تایید می‌کند:بر فرض مثال، به یک حساب بانکی، در شهریور ماه ۱۴۰۱ نود و نه مرتبه مبالغی واریز می‌شود . اگر در هر نوبت، مبلغ واریزی‌ بیش از سی و پنج میلیون تومان باشد، طبق شرط مقرر شده نمی‌توان آن را در زمره حساب‌های مالیاتی منظور کرد.

در روزهای اخیر، واکنش‌ها به این تصمیم شورای عالی پول و اعتبار چنان شدید بود که بانک مرکزی ناگزیر به ارائه توضیحات در این باره شد. به رغم این توضیحات اما هنوز صحبت از بحث برانگیز بودن نحوه شناسایی حساب‌های تجاری ادامه دارد.

مقررات فعلی چه می‌گویند؟

اما صرف نظر از این ایراد فاحش، اجرای این مصوبه با مشکل دیگری نیز روبرست. در مقررات مالیاتی کنونی هیچ شرایطی برای گرفتن مالیات از تراکنش حساب‌های بانکی وضع نشده است.

سیاوش غیبی‌پور، کارشناس امور مالیاتی در این باره به تجارت نیوز می‌گوید: واضح است که دولت می‌خواهد هرچه زودتر برای شناسایی حساب‌های تجاری، یک چارچوب وجود داشته باشد. هنوز هیچ قانونی برای مالیات گرفتن از حساب‌های بانکی وجود ندارد، اقدام اخیر بانک مرکزی فقط در راستای تهیه همان چارچوب است.

وی ادامه می‌دهد: در صورتی که این چارچوب قطعی شد، آنگاه باید برای مالیات گیری از آن قانون نوشت، سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند به صورت سرخود از کسی مالیات بگیرد.

غیبی‌پور در پاسخ به این پرسش که بر فرض قطعی شدن این چارچوب پیشنهادی بانک مرکزی و تغییر نکردن مقررات مالیاتی، رفتار سازمان امورمالیاتی با صاحبان این حساب‌ها چگونه خواهد بود؟ می‌گوید: در این حالت، ماموران مالیاتی می‌توانند مدعی شوند که صاحب حساب بانکی، فعالیت اقتصادی و درآمدزایی دارد و برای او به عنوان مودی مالیاتی پرونده تشکیل دهند.

از صحبت‌های این کارشناس مالیاتی اینطور استنباط می‌شود که در صورتی که حساب‌های بانکی با همین شیوه تفکیک شوند اما مقررات مالیات جدیدی وضع نشود، آنگاه سازمان امور مالیاتی می‌تواند از صاحبان این حساب‌ها را ملزم به ارائه اظهار نامه مالیاتی کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.