کد مطلب: ۶۴۷۲۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اظهارات تازه وزیر نفت درباره سوخت/ یارانه پنهان دوباره دردسرزا شد؟

اظهارات تازه وزیر نفت درباره سوخت/ یارانه پنهان دوباره دردسرزا شد؟

وزیر نفت امروز به صف منتقدان یارانه پنهان سوخت پیوست و گفت که اگر میزان مصرف سوخت کشور نصف شود، تعهد می‌دهم که سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار به دولت تحویل دهم. حالا با وجود این که رئیس کمیسیون مجلس گفته که فعلا در فکر حذف یارانه پنهان نیسیتم اما شاید سناریو برای صنایع متفاوت باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جواد اوجی، وزیر نفت ایران در تازه‌ترین اظهارات خود امروز گفت:‌ اگر میزان مصرف سوخت کشور نصف شود، تعهد می‌دهم که سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار به دولت تحویل دهم.

این در حالی است که او همچنین یادآوری کرد دولت، سالانه ٨٠ میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌کند. پیش از این، مجلس چندین بار به شیوه توزیع یارانه‌ سوخت اعتراض کرده و مدعی شده این شیوه یارانه عادلانه نیست.

ابولفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس هم قبلا گفته بود باید طرحی برای حذف یارانه بنزین در مجلس به رفراندوم گذاشته شود.

فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به تجارت‌نیوز گفته بود:‌ در حال حاضر نباید یارانه پنهان را حذف کنیم. دلیل آن هم غلط بودن نظام حقوق و دستمزد ماست.

او همچنین گفته بود: تا اقتصاد خصوصی نشود، قادر به حذف یارانه نیستیم.

یارانه پنهان همان مابه‌التفاوتی است که دولت می‌پردازد تا برخی کالاها ارزان‌تر به دست مردم برسد.

رئیس مجلس پیش از این و قبلا گفته بود یارانه پنهان، ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه روی دست دولت می‌گذارد. حالا با وجود این که به نظر نمی‌رسد دولت قصد داشته باشد یارانه پنهان حامل‌های سوختی را برای مردم حذف کند اما شاید اقداماتی درباره یارانه صنایع انجام شود.

قالیباف چند وقت پیش اعلام کرده بود سالانه ۱۶۰ میلیارد دلار هزینه مصرف انرژی در کشور است و سه چهارم از این یارانه متعلق به غیرخانوارهاست. یعنی به گفته رییس مجلس، بخش صنعت سه چهارم یارانه انرژی را دریافت می‌کند و بخش زیادی از یارانه پنهان انرژی به صنایع می‌رسد.

با این که بارها اعلام کرده‌اند که قرار نیست قیمت حامل‌های انرژی بخش خانگی افزایش داشته باشد اما چنین گزاره‌ای درباره حامل‌های انرژی بخش صنایع نگفته‌اند. حالا با اعلام قطع برق صنایع در سال ۱۴۰۱ و همچنین سیگنال رییس مجلس نگرانی صاحبان صنایع بیش از همیشه نگران سرنوشت یارانه انرژی و وضعیت قطع برق صنایع در سال ۱۴۰۱ شده‌اند.

به خصوص حالا که معاون وزیر صمت، صراحتا اعلام کرده که یکی اهداف مصوبه عوارض بر صادرات محصولات معدنی، کاهش مصرف برق این بخش است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من کارگر که با هزار بدبختی یه وانت قرازه خریدم که خرج زندگیمو در بیارم ولی الان که چند ماهه آقایان دولت و مسوول دارن لطف میکنن همراهی ده لیتر می‌دزدن به نظر شما الان تو سال ۱۴۰۱ که فقط ۷۰ لیتر از سهمیه ام مونده من بااین میتونم چه غلطی بکنم لعنت به اون کسی که داره از ملت کارگر قشر ضعیف هم می‌دزدن