خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۱۲۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مصوبه جدید برای بورس / چند درصد از سود هلدینگ‌ها به سهامداران می‌رسد؟

مصوبه جدید برای بورس / چند درصد از سود هلدینگ‌ها به سهامداران می‌رسد؟

بر اساس جدیدترین مصوبه سازمان بورس حداکثر ۲۰ درصد از سود حاصل از فروش سهام پرتفوی در شرکت‌های هلدینگ و مادر قابل تقسیم است. این مصوبه چه تاثیری روی بازار سرمایه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز سازمان بورس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حداکثر ۲۰ درصد از سود حاصل از فروش سهام پرتفوی در شرکت‌های هلدینگ و مادر، قابل تقسیم است و مابقی بایستی به حساب اندوخته منتقل و افزایش سرمایه دهند. با این مصوبه، خروج پول توسط شرکت‌های هلدینگ و مادر، کنترل خواهد شد.

بر اساس بند ۸ هفتصد و چهل و هفتمین صورتجلسه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار؛ سود حاصل از فروش سهام موجود در سبد سهام شرکت در هر سال، تا میزانی که منجر به زیان انباشته نگردد به حساب اندوخته سرمایه‌ای منتقل و پس از رسیدن به نصف سرمایه ثبت شده شرکت و اخذ مجوز از سازمان بورس بنا به پیشنهاد هیئت مدیره و با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده قابل تبدیل به سرمایه است.

اندوخته سرمایه‌ای تا زمان ادامه فعالیت شرکت غیرقابل تقسیم بوده و صرفاً برای حفظ روند سوددهی شرکت با پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی، هرسال می‌توان حداکثر تا ۲۰ درصد از مبلغی که در همان سال به حساب اندوخته سرمایه‌ای منظور می‌گردد، بین صاحبان سهام تقسیم نمود.

مصوبه جدید و بورس

این مصوبه جدید در بلند مدت به سود شرکت و سهامداران خواهد بود. چراکه قرار است ۲۰ درصد از سود هلدینگ‌ها به سهامداران برسد و مابقی آن صرف افزایش سرمایه شود. درنتیجه سهامداران نیز از این افزایش سرمایه منتفع خواهد شد؛ یعنی میزان دارایی‌ این سهامداران افزایش می‌یابد.

البته در کوتاه مدت می‌تواند به زیان برخی از سهامداران که با نگاه کوتاه مدت وارد سهم شده‌اند باشد. این سهامداران از خرید خود زیان نمی‌کنند بلکه در کوتاه مدت سود خود را کاهش می‌دهد. ولی به طور کلی مصوبه‌های جدید می‌تواند اعتماد سهامدارا را افزایش و روند بازار سرمایه را تغییر دهد.

به طور کلی مصوبه‌های جدید باعث افزایش اعتماد سهامداران نسبت به بورس می‌شود. اما برخی از این مصوبه‌ها ممکن است در کوتاه مدت تاثیر عکس روی بازار داشته باشد، البته این تاثیر عکس موقت است. چرا که مصوبه‌ها با توجه به وضعیت بازار اعلام می‌شود و در بلند مدت سهامداران می‌توانند سود کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.