خبر فوری:

کد مطلب: ۵۷۹۳۵۸

مصوبه پیش‌فروش خودرو تغییر می‌کند؟

مصوبه پیش‌فروش خودرو تغییر می‌کند؟

رئیس شورای رقابت در خصوص مصوبه جدید شورا برای پیش‌فروش خودرو توضیحاتی را ارئه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در رابطه با مصوبه ۴۷۳ که اخیرا در خصوص پیش‌فروش خودرو داده است، گفت: مصوبه ۴۷۳ یکی از منصفانه‌ترین مصوبه‌‌هایی است که در شورای رقابت به تصویب رسیده است.

او ۲ نکته را در خصوص این مصوبه با اهمیت دانست و گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته بیش از ۸۰۰ شکایت در خصوص پیش‌فروش خودرو داشته‌ایم، بنابراین لازم بود وضعیت پیش‌خرید را تغییر دهیم و آن را طوری تغییر دهیم که شاکی نداشته باشیم.

رئیس شورای رقابت بیان کرد: اکثریت افرادی که خودرو خرید کرده‌اند، گفته اند مبلغی را که از پیش‌پرداخت کرده‌ایم، سودی برایمان نداشته است چرا که در این مدت یک سال، ارزش پول کشور شامل تورم شده، اما خودرویی که قصد خرید آن را داشته‌ایم را باید به قیمت روز و قیمتی که شورای رقابت مصوب کرده است، بخریم.

این مقام مسئول گفت: اکنون در رابطه با خریداران خودرو بی‌انصافی رخ داده است، چرا که با توجه به شرایط تورمی ارزش پول مردم کاهش پیدا کرده است. اگر ۵۰ میلیون پرداخت کرده‌اند، امروز آن پول ارزش ۵۰ میلیون ندارد و ارزش آن کم شده است.

شیوا تصریح کرد: شورای رقابت برای حمایت از مردم و اینکه خودروساز نتواند از شرایط کنونی سوءاستفاده کند، درصدی از مبلغ خودرو را خودروساز دریافت می‌کند و و در نهایت آن مبلغ، سهمی نهایی خودرو که شامل تورم بخشی می‌شود را شامل نمی‌شود. تصور کنید اگر بازار رقابتی داشتیم و خودرو‌ها را ارائه می‌کردند، آیا کسی می‌آمد پول پیش‌پرداخت به خودروساز بدهد تا در صف انتظار قرار گیرد؟

او ادامه داد: به دلایل شرایط پیش آمده وضعیت اکنون به گونه‌ای است که خودروساز از وضعیت تسلط استفاده می‌کنند و مصرف کننده چاره‌ای جز قبول کردن آن ندارد و نمی‌تواند خودرو را بخرد.

این مقام مسئول افزود: بحث دیگر این است که خیلی از پیش‌فروش‌هایی که رخ می‌دهد هنوز معلوم نیست که این خودرو چه مشخصاتی دارد و با چه قیمتی عرضه خواهد شد. بسیاری با این شایعاتی که در این دوره خرید خودرو به نفع است، تحت تاثیر قرار می‌گیرند و فکر می‌کنند بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری خودرو است، غافل از اینکه خودرو شاید در طی یک سال هم از نظر محتوایی تغییراتی خواهد داشت و از نظر قیمتی نیز تفاوت خواهد داشت.

شیوا بیان کرد: برخی صحبت کرده‌اند این مصوبه خلاف قانونی است که هیات وزیران داده است، در حالی که این صحبت به نفع مصرف کننده است. اگر هیات وزیران چیزی را مصوب کند، آن قانون نیست بلکه مصوبه هیات وزیران است؛ اکنون شورای رقابت قانونمند تصمیم می‌گیرد.

رئیس شورای رقابت اظهار کرد: اگر مصوبه‌ای تحت عنوان حمایت از مصرف کننده باشد، اما در اصل به ضرر مصرف کننده باشد، باید به آن مصوبه شک کرد و مجدد مورد بررسی قرار گیرد. اگر همچین مصوبه‌ای باشد شک داریم به نفع مصرف کننده باشد، تمام سعی ما این است که وضعیت مسلط خودروساز باعث نادیده گرفتن مصرف کننده نشود.

این مقام مسئول در پایان گفت: شورای رقابت وقتی تصمیمی گرفته است، تا شرایط تغییر نکند، مصوبه به قوت خود باقی است و شورا یک موضوعی را مورد بررسی مجدد قرار نمی‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    رضا شیوا گیان مواظب باش چه تصمیمی می گیری باید جوابگو درگاه حق باشی خیلی مدیونی خیلی
    بخدا گرفتار میشی

  • علی

    خب این مسخره بازی ها چیه؟ چرا خبر و کامل نمی نویسید. این قانون کجا به نفع مصرف کننده است؟ این آقا گفته این قانون عطف به ما سبق نمیشه. یعنی اونهایی که خریدن بهشون تعلق نمیگیره.

  • ناشناس

    تازه فهمیدین ک خودرو ساز چ سو استفاده ای از مصرف کننده داره میکنه! خودرو ثبت نام کردم یکسال پیش ۷۰ تومن ۳۵ دادم با سود ۶ درصد الان خودرو شده ۱۲۷ تومن ، ۲.۵ میلیون سود دادن ۹۰ تومن رفته رو قیمت خودرو ، الان این کجاش عدالته؟؟؟؟

  • ناشناس

    به خدا حق کسی سال ۹۹ پیش پرداخت داشته موقع واریز قمیت ماشین دوبرابر شده است واریز کنه آقای رئیسی باید به این مسئله ورود کنه