کد مطلب: ۳۰۱۶۲۶

رئیس مجمع واردات در گفتگو با تجارت‌نیوز:

معافیت ارزی هم قیمت‌ها را ارزان نمی‌کند

معافیت ارزی هم قیمت‌ها را ارزان نمی‌کند

رئیس مجمع واردات می‌گوید:ترخیص ۱۷۳ قلم کالایی که  از پرداخت مابه‌التفاوت ارز معاف شدند تاثیری در بازار نخواهد گذاشت. چرا که موجودی انبارها کاهش یافته و این موضوع به گرانی کالاها دامن خواهد زد.

رئیس مجمع واردات درباره تاثیر معافیت ۱۷۳ قلم کالا از پرداخت مابه‌التفاوت ارز بر بازار، به تجارت‌نیوز گفت: فعلا این شیوه سازوکارها تاثیری در بازار نخواهد داشت. چرا که سه هزار و 479 قلم کالایی که از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز معاف شدند هم تاثیری در بازار برجای نگذاشت.

علیرضا مناقبی افزود:ترخیص و معافیت این کالاها همه نشات گرفته از تصمیمات اشتباهی است که در حوزه تجارت خارجی گرفته شده، درحالی که امروز شاهد این هستیم که کالاها به طور گام به گام در حال آزاد شدن هستند.باید دید با ترخیص یا آزادسازی این کالاها پولی از جیب مردم می‌رود یا به جیب مردم باز می‌گردد؛ چرا که در نوع اقتصاد رانتی، مصرف‌کننده و تولیدکننده مداما کالاها و مواد اولیه خود را با بالاترین نرخ از بازارها تهیه می‌کنند.

او تصریح کرد: این روش‌ها راه حل مناسبی برای مقابله با اجناس خارجی و حمایت از کالاهای تولید داخل نیست. کالاها و مواد اولیه خریداری شده توسط بخش خصوصی باید به چرخه تولید برود. چرا که ماندن کالا در گمرک نفعی برای جامعه به همراه ندارد و هزینه‌های سربار را افزایش می‌دهد.

رئیس مجمع واردات در پاسخ به این پرسش که آیا در بخش کالاهای مورد نیاز مردم کمبودی در انبارها مشاهده می‌شود یا خیر؟ پاسخ داد: این کمبودها ممکن است روانی باشد و واقعی نباشد. به دلیل اینکه واردات از مسیر عادی خارج شده است و فعلا هم نمی‌دانیم واردات و ترخیص کالاها براساس تناسب نیاز کشور انجام می‌شود یا خیر؟ امروز به دلیل جو روانی به وجود آمده فعالان اقتصادی یا کالا را نمی‌فروشند یا نیاز مردم را ذره ذره و با اعمال افزایش قیمت‌ها به دستشان می‌رسانند. همچنین باید اشاره کرد که ذخایر بسیاری از کالاها نیز در انبارها کاهش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.