کد مطلب: ۷۴۲۸۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صندوق های درآمد ثابت سهام را از سبد خود حذف می‌کنند؟

صندوق های درآمد ثابت سهام را از سبد خود حذف می‌کنند؟

الزام به خرید سهام در صندوق های با درآمد ثابت برداشته شد. حالا سهامداران نگرات هستند که این معافیت ریسک احتمالی جدیدی را به بازار تحمیل کند. آیا با خروج صندوق‌ های با درآمد ثابت از سهام فشار عرضه‌ها در بازار افزایش خواهد یافت؟ در این گزارش به بررسی جوانب این ریسک پرداخته شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ماهیت و کارکرد صندوق درآمد ثابت برای افراد ریسک گریز است. این ابزار در بازار سرمایه وجود دارد تا افرادی که به هر دلیلی از خرید سهام یا صندوق‌های سهامی اجتناب می‌کنند، بتوانند در صندوقی سرمایه‌گذاری کنند که سود ماهانه یا حتی روزشمار آن به گونه‌ای باشد که نسبت به نرخ سود بانکی چند درصدی بیشتر باشد و بتواند این امکان را برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال کسب سود بدون ریسک هستند فراهم کند. در همین حال سود این صندوق‌ها تضمینی است که خود به عنوان امتیاز دیگری برای این صندوق‌ها به شمار می‌رود.

قانون الزام خرید 15 درصدی سهام به نفع بازار سرمایه بود؟

عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که با توجه به اتفاقاتی که طی چند سال گذشته افتاد، هم تعداد صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر شد و هم با مجوزهای کسب شده توسط این صندوق‌ها از سازمان بورس و اوراق بهادار توانستند بخشی از پرتفو خود را به سهام اختصاص دهند.

این کارشناس در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: در شرایط رشد بازار این می‌تواند برای سرمایه‌گذاران صندوق درآمد ثابت نوید و خبر خوشی باشد اما متاسفانه در طی دو سال گذشته بازار سرمایه روند ریزشی را تجربه کرد و در چنین شرایطی این صندوق‌ها با توجه به اینکه تا 15درصد از پرتفوشان به فراخور تصمیم مدیران صندوق در سهام شرکت‌های بورسی بود، آسیب‌پذیری این صندوق‌ها بیشتر شد.

عظیم ثابت تاکید کرد:«در این مدت همیشه این بیم وجود داشت که اگر روند منفی بازار ادامه‌دار باشد، کافی است که سهامداران این صندوق‌‌ها برای ابطال واحد‌های خود هجوم ببرند. این اتفاق ممکن است به سایر صندوق‌ ها تسری پیدا کند و باعث تشدید ابطال واحدها شود. مجموعه این اتفاقات پیامد ریزش بیشتر بازار سهام را در پی خود خواهد داشت.»

ثابت با اشاره به جلسات سازمان بورس در جهت کاهش ریسک ابطال این صندوق‌ها بیان کرد:در جلسات متعددی که در سازمان بورس تشکیل شد همیشه این دغدغه‌ها مبنی بر مدیریت ریسک ابطال واحدهای صندوق‌ های درآمد ثابت مطرح می‌شد. مصوبه جدید نیز در همین راستاست که قرار بود در صورتی که شرایط بازار بهتر شد الزام خرید 15 درصدی سهام توسط صندوق‌های با درآمد ثابت برداشته شود که برای سهامداران بازار سرمایه خبر خوبی است.

عدم کارایی بازار پول و بدهی در حفظ ارزش سرمایه مردم در مقابل تورم

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:« اما نکته‌ مهمی که هم سرمایه‌گذاران و هم مدیران صندوق های درآمد ثابت باید مدنظر قرار دهند این است که متاسفانه به هر دلیلی، بی ثباتی اقتصادی که در مدت اخیر بر اقتصاد کشور حاکم بوده است، باعث شده که حتی نرخ سود بانکی هم افزایش پیدا کند و در همین رابطه به نظر می‌رسد با توجه به رشد چشمگیر بازار ارز و همچنین بازار طلا و سکه، صندوق‌های درآمد ثابت دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاری نداشته باشند. چرا که کاملا مشخص است ارزش پول مردم حفظ نخواهد شد»

کارکرد دوگانه قانون جدید در شرایط فعلی

ثابت در این رابطه گفت:«مصوبه برداشته شدن الزام سرمایه‌گذاری 15 درصدی خرید سهام توسط صندوق‌ های درآمد ثابت در شرایط فعلی کارکرد دوگانه دارد. از طرفی ریسک صندوق های درآمد ثابت را کاهش می‌دهد و آن‌ها می‌توانند از طریق خرید اوراق مشارکت، اوراق گام یا سپرده‌گذاری در بانک ریسک خود را کاهش دهند. از طرفی می‌توانند به شکل اختیاری تا 25 درصد از پرتفوی خود را به سهام بورسی اختصاص دهند.»

مصوبه تازه ریسک جدیدی برای بازار سرمایه در پی خواهد داشت؟

افزایش نرخ‌ سود در بازار پول یا نرخ موثر 30 درصدی در بازار بدهی که اوراق گام فراهم می‌کند در کنار مصوبه جدید سازمان بورس که برداشته شدن الزام خرید سهام به میزان 15 درصد از پرتفوی را در پی خواهد داشت، نگرانی اهالی بازار سرمایه در خصوص خروج سرمایه این صندوق‌ ها به سوی بازار پول و بدهی را افزایش می‌دهد.

ثابت در خصوص این ریسک مطرح شده اظهار کرد:«یکی از ایراداتی که قبلا هم به مدیران صندوق های درآمد ثابت گرفته می‌شد این بود که خواستگاه چنین صندوق‌‌هایی بازار سرمایه است اما منابع مالی خود را در بازار پول و بدهی سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

وی ادامه داد:«در حال حاضر اما با کسری بودجه حال حاضر، انتظارات تورمی و افزایش افسار گسیخته قیمت دلار فعالان بازار به ويژه مدیران صندوق‌ ها که افراد حرفه‌ای هستند و بر اساس ریسک به ریوارد معاملات تصمیم‌گیری می‌کنند، هنگامی که ببینند بازار سرمایه رشد 4 درصد در یک را تجربه می‌کند بعید است که به کسب سود ثابت بازار پول و بدهی رضایت دهند.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با سلام تشکر کی خپارس باز می‌شود. الن نزدیک ۱ سال هست دیگر