کد مطلب: ۳۶۶۸۹۱

از معامله قرن در تابستان رونمایی می‌شود

از معامله قرن در تابستان رونمایی می‌شود

انتظار می‌رود «معامله قرن» کاخ سفید برای خاورمیانه اواخر بهار یا اوایل تابستان رونمایی شود اما با طرح تشکیل کشور مستقل فلسطین که فرضیه مقدم تلاش‌های صلح بوده است، فاصله خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیو ز به نقل از واشنگتن‌پست، منابع مطلع می‌گویند پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای « معامله قرن» با هدف حل‌وفصل اختلافات عرب-اسرائیل وعده بهبود عملی در زندگی فلسطینیان را می‌دهد، اما در سرحد تضمین یک کشور جداگانه و کاملا مستقل فلسطینی متوقف می‌شود.

انتظار می‌رود کاخ سفید پس از گذشت بیش از دو سال تلاش جرد کوشنر، مشاور و داماد ترامپ، بسته صلح خود را که مدت‌هاست در شرف آماده شدن است، اواخر بهار یا اوایل تابستان رونمایی کند.

مقام‌ها جزئیات این طرح را محرمانه نگاه داشته‌اند اما اظهارات کوشنر و سایر مقام‌های آمریکایی نشان می‌دهد این طرح با تشکیل کشور فلسطین که فرضیه مقدم تلاش‌های صلح بوده، فاصله دارد.

هدف از این طرح، نشان دادن رد پای دیپلماسی ترامپ بر یک درگیری به‌جای مانده از ۱۹۴۸ است و احتمالا به‌شدت روی نگرانی‌های امنیتی اسرائیل متمرکز است.ترامپ به دوستانش گفته است می‌خواهد پیش‌فرض‌های سنتی درباره چگونگی حل‌وفصل این اختلاف را ارتقا دهد، اما ترامپ بر خلاف دیپلماسی شخصی خود با کره‌شمالی، تا حد زیادی تلاش صلح در خاورمیانه را به دامادش واگذار کرده است.

بسیاری از تحلیلگران شانس موفقیت کوشنر را اندک ارزیابی می‌کنند چراکه چندین دهه تلاش‌های تحت حمایت آمریکا ناکام مانده است. ترامپ از زمان روی کار آمدن تا به اکنون یکسری اقدامات به نفع اسرائیل انجام داده است و همین رویکردها او را در میان اروپایی‌ها و برخی از رهبران عربی نامحبوب کرده است.

مقام‌های عربی مطلع از رایزنی‌های کوشنر می‌گویند، او هیچ جزئیاتی ارائه نکرده است اما این طرح احتمالا فرصت‌های اقتصادی برای فلسطینیان ایجاد کرده و کنترل اسرائیل بر اراضی موردمناقشه را تضمین می‌کند.

به گفته کوشنر این طرح چهار محور دارد؛ آزادی، احترام، امنیت و فرصت. کوشنر ماه فوریه در مصاحبه با اسکای نیوز عربی گفت: می‌خواهیم مردم آزادی فرصت، آزادی مذهبی و آزادی عبادت، بدون توجه به دینشان داشته باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.