کد مطلب: ۵۸۸۰۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اتفاق عجیب در بازار نفت / پای بیت‌کوین به معاملات نفتی ایران باز می‌شود؟

اتفاق عجیب در بازار نفت / پای بیت‌کوین به معاملات نفتی ایران باز می‌شود؟

هنوز کشورها از رمزارزها برای معاملات حوزه انرژی و نفت استفاده نکرده‌اند. اما ممکن است پای رمزارزها کم کم به این حوزه هم باز شود. اگر چنین شود شاید ایران بتواند راحت‌تر تحریم‌ها را دور بزند. البته تحریم‌های بانکی را. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، فروش نفت ایران به کمترین میزان در چهار دهه اخیر رسیده است. آنگونه که معاونت اقتصادی ریاست جمهوری تلویحا اعلام کرده ایران در شش ماهه اول امسال فقط ۱.۲ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. درآمدی که ممکن است اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، در نیمه دوم سال کمتر هم بشود.

اما مساله تنها دشواری فروش نفت نیست. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ایران تحریم بانکی است که مانع نقل و انتقال پول به داخل کشور می‌شود. جز این، گفته می‌شود ایران بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار منابع بلوکه شده دارد اما تحریم‌ها مانع آزادسازی این منابع است.

منابع بلوکه شده ارزی که بخشی در کره جنوبی است و بخشی در عراق و کشورهای دیگر. این کشورها این منابع را به ایران نمی‌دهند چون می‌گویند سیستم بانکی مانع آن است.

معاملات نفتی با رمزارزها

اما حالا راهکار جدیدی وجود دارد، انجام معاملات انرژی با کمک رمزارزها.

روز گذشته شبکه CNBC در مصاحبه‌ای با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه این سوال را مطرح کرده که آیا ممکن است رمزارزها برای سویه قراردادهای نفت و انرژی استفاده شوند؟ جواب پوتین به این سوال مثبت نبود. اما او این احتمال را صد در صد هم نکرده است.

او گفته هنوز زود است در این باره صحبت کنیم زیرا رمزارز می‌تواند یک واحد پرداخت باشد اما خیلی بی‌ثبات است. برای انتقال وجه مالی از مکانی به مکان دیگر بله اما تصور می‌کنم هنوز زود است برای تجارت به خصوص تجارت منابع انرژی استفاده شود.

اما سوالی که وجود دارد این است که اگر بتوان برای قراردادهای نفتی و فروش آن از رمزارزها استفاده کرد، آیا ایران می‌تواند نفت بیشتری بفروشد و یا حداقل درآمد آن را ساده‌تر وارد کشور کند؟

مساله این است که تحریم‌ها، اکثر مشتریان نفتی ایران را فراری داده است. هند، روسیه و چین تنها مشتریان نفتی ایران بودند که آنها هم کم کم به دلیل تصویب نشدن FATF اعلام کردند امکان مبادله مالی با ایران را ندارند. تنها مشتری باقیمانده چین بوده که این کشور هم خرید نفت خود از ایران را کاهش داده است.

براساس گزارش اتاق تهران، خرید نفت چین از ایران در شش ماهه نخست سال میلادی ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر آمریکا گفته در حال مذاکره با چین است تا خرید نفت این کشور از ایران را با هم کاهش دهد.

به نظر می‌رسد نفت ایران خریداری ندارد و در نبود خریدار، درآمدی هم ایجاد نمی‌شود که بخواهد از طریق سیستم بانکی منتقل شود و یا ارزدیجیتال.

بیت‌کوین جایگزین دلارهای نفتی می‌شود؟

اما مساله دیگر این است که بالاخره ایران از راه‌های دیگری نفت می‌فروشد اما مساله این است که امکان دریافت منابع آن را ندارد. اما گویا مدتی است ایران رمزارزها را جایگزین سیستم بانکی کرده است.

چندی پیش رویترز در گزارشی گفته بود رمز ارزها در دوران تحریم به دولت ایران برای دور زدن تحریم‌ها و واردات کالا کمک کرده است. براساس این گزارش، ایران بیت‌کوین می‌دهد و می‌تواند کالا وارد کند.

سال گذشته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم در گفتگو با ایسنا گفته بود «حدود ۱۵ هزار دستگاه استخراج رمز ارز با خریداری معادل ۱۵ مگاوات برق در کیش فعالیت می‌کنند. اگر بانک مرکزی این اجازه را بدهد، امکان واردات خودور با ارز دیجیتال برای این سه منطقه آزاد وجود دارد و مشکل خودرو قابل حل است.»

با این همه، اگر ایران بتواند در قراردادهای نفتی خود از رمزارز استفاده کند شاید بتواند از طریق آن، کالا وارد کند. با این شیوه شاید تقاضا برای دلار حداقل از سوی واردکنندگان و یا خود دولت کمتر شود و این مساله بتواند بر روند قیمت دلار اثر بگذارد. البته به شرط آنکه پای رمزارزها به تجارت میان دولت‌ها هم باز شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر‌ حقیقت داشته باشه و فقط در حد شایعه نباشه
    عالیه

  • ناشناس

    چرت و پرت محض

    • ناشناس

      سلام
      اصلش چرت نیست عزیز دل حقیقته
      ،لازم نیست حتما از رمز ارزها استفاده کرد، بلکه از بستر عالی بلاک چین و استیبل کوینهای خوبش یا cbdc یا همان ارزهای دیحیتال بانک مرکزی استفاده کرد که تقریبا امکان تحریمش وجود نداره. شاید آقای پوتین یادش نبوده که این همه استیبل کوین با قیمت تقریبا ثابت و نوسان خیلی داریم

    • ناشناس

      کاملا درسته

    • صادق

      بیت کوین چه جوری به پول تبدیل میشه ؟

  • کارشناس

    راه ساده تر اینه ک اصلا نفت رو همینجا تبدیل ب برق بکنیم و باهاش بیت استخراج بکنیم پس اصلا مهم نیست نفتمون خریدار داره یا نه

    • صادق

      این بهتره

  • ناشناس

    با کارهاتون گند بزنید به ارز دیجیتال و کاری کنید که همونم تحریم بشه

    • ناشناس

      تمام دنیا دارن همین کار را می کنند

  • ناشناس

    ما پارسال بالا بیست میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشتیم اون زمان قیمت نفت سی دلار بود الان قیمت نفت هشتاد پنج دلار کشورهای دیگه خودشون از خداشون نفت بخرن چون به صرف است اگر قیمت نفت بره بالا صددلار فروش نفت ایران دوبرابر خواهد شد و قیمت پتروشیمی ها هم دوبرابر باید با ساخت پتروپالایشگاه به جای خام فروشی مشتقات بفروشیم

  • کوروش

    موضوع این که قوانین مرتبط با پول شویی و اقدام مالی تروریسم و کنترل منبع و مقصد پول به رمز ارز ها در سیستم دولتی باز شده است و سخت گیری های جدی کشور چین و امریکا و دیگر کشورهای دنیا باعث شده موضوع رمز ارزها برای دور زدن تحریم چندان هم موثر نباشد.اگر کنترلی روی منابع نقل و انتقال نباشه پولهای کثیف قاچاق مواد مخدر و تسلیحات هم به تبع آن قابل کنترل نیست.بنابراین کشورهای دیگر دنیا عضو FATF بجز ایران و کره شمالی هرگز اجازه غیر شفاف نبودن منابع مالی و نقل و انتقالات مشکوک به هر روشی را در نهایت نخواهند داد. وگرنه در آینده همه کشورها توسط کارتل های مواد مخدر کنترل خواهند شد