کد مطلب: ۵۹۴۷۳۶

معرفی و بررسی شرایط رنو داستر در بازار

معرفی و بررسی شرایط رنو داستر در بازار

رنو داستر یک فرانسوی-رومانیایی مشهور که کارنامه‌ای درخشان در بازارهای جهانی دارد. این خودرو در کلاس شاسی‌بلندهای اقتصادی قرار دارد، بنابراین نباید از آن انتظار آپشن خاص و یا قابلیت فنی عجیب و غریب داشت.

این روزها با توجه به این حجم از تلاطم در بازار خودرو و رشد فزاینده قیمت لحظه‌ای خودرو ، نمی‌توان به راحتی از خودروهای اقتصادی سخن گفت. در واقع مفهومی به اسم خودروی ارزان دیگر ماهیت خود را از دست داده است. فارغ از اتفاقات سال‌های اخیر بازار خودرو، پیش از این در بازار شاسی‌بلندهای اقتصادی شاسی‌بلندی اقتصادی حضور داشت، که سطح سلیقه مشتریان این کلاس از خودروها را دستخوش تغییر کرد. رنو داستر یک فرانسوی-رومانیایی مشهور که کارنامه‌ای درخشان در بازارهای جهانی دارد.

همانطور که گفتیم این خودرو در کلاس شاسی‌بلندهای اقتصادی قرار دارد، بنابراین نباید از آن انتظار آپشن خاص و یا قابلیت فنی عجیب و غریب داشت.

در نظر داشته باشید که رنو داستر به دلیل ممنوعیت واردات خودرو دیگر به بازار تزریق نمی‌شود. این در حالی است که اگر به بخش خرید خودرو از باما مراجعه کنید، نمونه‌های محدود صفر کیلومتر این خودرو را خواهید دید، که در برخی از نمایندگی‌ها و نمایشگاه‌ها با قیمتی غیر قابل باور خرید و فروش می‌شود.

طراحی رنو داستر

این خودرو که در واقع یکی از تولیدات داچیا (زیرمجموعه رومانیایی رنو) به حساب می‌آید، تولید شد تا در بازارهای اروپایی به ویژه انگلیس، در کنار سوزوکی ویتارا و سانگ‌یانگ تیوولی علاقه‌مندان به شاسی‌بلندهای نه‌چندان گران را جذب کند. به همین دلیل است که از یک سو داستر زبانی مدرن‌ دارد ولی از سوی دیگر به دلیل همان استراتژی‌های محافظه‌کارانه فروش، چهره‌اش با آنچه از خودروهای امروز اروپایی‌پسند می‌شناسیم، متفاوت است. هرچه هست این فرانسوی فرم جدیدی از چراغ‌های جلو را در این میدان ابداع کرد که تا پیش از این تجربه نشده بود. گلگیرهای برجسته و کاپوت کوتاه داستر در کنار سپر چندتکه، این خودرو را تا حدودی عضلانی و حداقل از روی ظاهر شبیه به آفرودرها کرد.

IMG 20211107 111510

اگر اخبار خودرو را دنبال کرده باشید، می‌دانید که نگین خودرو به‌عنوان عرضه‌کننده محصولات رنو در بازار ایران سال ۲۰۱۸ یک فیس‌لیفت با تغییرات بسیار جزئی از داستر را نیز آماده فروش کرد. کابین داستر را نمی‌توان ابداً با شاسی‌بلندهای مطرح بازار مانند تویوتا راو۴، هیوندای سانتافه و یا کیا اسپورتیج مقایسه کرد. این خودرو اگر قرار بود با آپشن‌های خاص و متعدد در معرض فروش قرار بگیرد به طور حتم از بازه قیمت رقابت‌پذیر خود خارج می‌شد.

عملکرد فنی رنو داستر

پیشرانه‌ای کم حجم‌، با قدرت و گشتاور پایین، امید برای موفقیت داستر در مقابل رقبا را کم می‌کند. اما نکته اینجاست که این خودرو فقط در شتاب صفر تا صد و سرعت نهایی آن هم با ثبت رکورد ۱۸۰ کیلومتر برساعت نسبت به رقبایی نظیر سوزوکی ویتارا موفق نشان می‌دهد. این تناقض عجیب را بگذارید به حساب فناوری به روزتر این خودرو در مقابل رقیبی که حالا سیزده چهارده سال از عمرش می‌گذرد. علاوه‌بریان شتاب و سرعت خوب داستر را باید مدیون ۲۱۰ کیلوگرم وزن کمتر آن بدانیم. البته نباید از حضور یک جعبه‌دنده جسور ۴ سرعته که قابلیت انتخاب حالت برف را دارد نیز، غافل شویم.

خیلی بهتر می‌شد که رنو برای افزایش پایداری داستر به جای رینگ‌های ۱۶ اینچی نمونه‌ای بزرگ‌تر برای آن در نظر می‌گرفت. از این محصول نیز انتظار جسارت و ماجراجویی نداشته باشید. با این حال تردید نکنید که لذت سواری با مدل ۴WD آن به مراتب بیشتر از نسخه ۲WD است.

IMG 20211107 111538

تکنولوژی و ایمنی در رنو داستر

محصولات رنو در ایران اغلب به کیفیت بالا، دوام و کارایی مشتری‌پسند معروف هستند. خودروهایی که با طراحی قابل قبول کمی در زمینه آپشن و تجهیزات ضعیف نشان می‌دهند. حتی در مورد تلیسمان و کولئوس هم که پرچم‌داران رنو در ایران محسوب می‌شود، آپشن‌ها در حد و اندازه معقول خودروهای ژاپنی و یا کره‌ای هستند. این را بگذارید به حساب ماهیت اروپایی بودن این خودرو. در واقع باید اعتراف کرد که رنو یکی از معدود خودروهای اروپایی در بازار ایران است که با قیمت نه چندان کهکشانی به دست مشتری‌اش می‌رسد. این پدیده را با برندهایی مانند آلفارومئو، مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و، فولکس‌واگن، دی‌اس، ولوو و لوتوس مقایسه کنید.

رنو برای حضور گسترده در بازار ایران مجبور بوده برای رقابتی‌تر کردن قیمت از سطح آپشن‌ها و تجهیزات بکاهد. داستر نیز درست با چنین فلسفه‌ای توسط واردکننده راهی بازار ایران شد. این فرانسوی با کیفیت مونتاژ بسیار بالا تمرکز چندانی روی آپشن‌ها نداشته است. با این حال یکی از برتری‌های آن سیستم کنترل پایداری آن است که روی مدل فول دیده می‌شود. وقتی حرف از مدرن بودن این خودرو به میان کشیده می‌شود، بیراه نیست که بگوییم روی داستر قفل ایزوفیکس صندلی کودک هم دیده می‌شود.

وضعیت بازار رنو داستر

نمی‌توان این خودرو را یک محصول شکست‌خورده تلقی کرد. داستر طی سه سال حضور در ایران (از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸) توانست به فروش قابل توجهی دست پیدا کند. یکی از پرفروش‌ترین خودروها در بازار اروپا، بخت و اقبال خوبی در ایران داشت، اگر شرایط سیاسی و اقتصادی دست و بالش را نمی‌بست. مشتریان این خودرو را خریداران خودروهای خارجی بدانید که برای دست گذاشتن روی مدل‌های معروف کره‌ای و ژاپنی بودجه محدودتری دارند. این افراد به خوبی می‌دانند که دارند خودرویی می‌خرند که آپشن‌های کمتری دارد. ولی سوار شدن پشت فرمان یک اروپایی وارداتی برایشان به مراتبط لذت‌بخش‌تر از یک آسیایی مونتاژی است.

یکی از چالش‌های داستر در بازار مشکل قطعات یدکی اصلی آن است. لوازم مصرفی مهم آن اغلب در عین کم‌یابی بسیار گران هستند. اما از آنجایی که این خودرو توسط نماینده رنو در ایران ۵ سال گارانتی می‌شد، عمده مشکلات رانندگان در صورتی که ذیل شرایط گارانتی قرار می‌گرفتند، مرتفع می‌شد. با این حال آمد و رفتن‌های متعدد این خودرو در بازار کاری کرد که کمی نگاه‌ها نسبت به ثبات و پایداری آن متزلزل شود. بازار دست‌دوم داستر البته نسبت به سایر خودروهای اروپایی وضعیت بهتری دارد ولی تجربه نشان داده است که هنوز هم بسیاری از مشتریان با نام و نشان آن آشنایی ندارند. به عبارت دیگر رنو داستر از خودروهای به اصطلاح «رُند بازار» نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجید

    با سلام
    من قبلا و الان هم این خودرو را دارم و با شناخت کامل میگویم این مقاله خودنی بود
    جان کلام توسط پژوهنده کامل از نظر شکل ظاهری و آپشنها و خدمات بعد از فروش گفته شد و بنده بعنوان دارنده خودرو قبلا نوع ۲WD و الان ۴WD با شناخت میگویم راضیم و قبول دارم