کد مطلب: ۲۷۰۱۰۹

مقابله تجاری کانادا با ترامپ؛ ۱۳ میلیارد دلار تعرفه بر صادرات امریکا

مقابله تجاری کانادا با ترامپ؛ 13 میلیارد دلار تعرفه بر صادرات امریکا

کانادا روز یکشنبه اعلام کرد که به دنبال تعرفه‌های 25 و 10 درصدی بر فولاد و آلومینیوم این کشور، بر صادرات کالاهای امریکایی به ارزش 13 میلیارد دلار تعرفه وضع خواهد کرد.

الهام میرمحمدی: دولت کانادا روز یکشنبه اعلام کرد که تعرفه‌هایی را برای صادرات کالاهای امریکایی به ارزش 16.6 میلیارد دلار کانادا (معادل 12.5 میلیارد دلار امریکا) اعمال خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان مانی، بیش از 40 محصول فولادی امریکا با این تعرفه 25 درصدی مواجه خواهند شد. همچنین مالیات 10 درصدی بر 80 کالای امریکایی دیگر نظیر تافی، دانه‌های قهوه و مربای توت فرنگی در نظر گرفته شده است.

مقابله تجاری کانادا متناسب با میزان فولاد و آلومینیومی است که این کشور سال گذشته به امریکا صادر کرده است.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تعرفه‌های ایالات متحده که از یکم ماه ژوئن اجرایی شده، اقتصاد کانادا را به شدت آسیب‌پذیر می‌کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد سال گذشته کانادا بزرگ‌ترین فروشنده فولاد به ایالات متحده بوده است.

جدول زیر بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد به امریکا را در سال 2017 نشان می‌دهد:

رتبه کشور حجم صادرات (میلیون تن)
1 کانادا 5.53
2 کره جنوبی 3.11
3 مکزیک 2.97
4 برزیل 2.57
5 چین 1.96

جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرده، کانادا در مقابل این تعرفه‌ها کوتاه نمی‌آید و اقدامات ایالات متحده عواقب خوبی نخواهد داشت.

تعرفه‌های فولاد و آلومنیوم برای کشورهای مکزیک، چین، ترکیه، هند و اتحادیه اروپا نیز وضع شده است. دولت ترامپ اما اعلام کرده که این تعرفه‌ها را به دلیل حمایت از امنیت ملی این کشور در نظر گرفته است. این مساله متحدان کلیدی امریکا را به شدت خشمگین کرده است.

برخی از این کشورها اقدامات تلافی‌جویانه‌ای در این راستا آغاز و از امریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده‌اند.

هفته گذشته، اتحادیه اروپا تعرفه‌های 25 درصدی برای محصولات ایالات متحده از جمله موتورسیکلت، آب پرتقال، برخی نوشیدنی‌ها، کره بادام زمینی، سیگار و شلوار جین وضع کرد. مکزیک نیز تعرفه‌هایی را برای صادرات کالاهای امریکایی در نظر گرفته است.

کانادا و مکزیک از یک‌سو درگیر تعرفه‌های امریکا هستند و چالش دیگر آنها بازنگری توافق نفتا (پیمان تجارت آزاد امریکای شمالی) است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.