کد مطلب: ۳۸۶۲۰۵

مروری بر روزنامه‌های ‌سه‌شنبه یازدهم تیر ماه ۱۳۹۸

مقاومت زنگنه و ریزش قیمت دلار در بازار

مقاومت زنگنه و ریزش قیمت دلار در بازار

امروز (سه‌شنبه یازدهم تیر ماه 1398) روزنامه اعتماد از جلسه طولانی اوپک و اعتراض زنگنه به نفوذ غیراوپکی‌ها گزارش داده است و همچنین روزنامه ایران نوشته است که یکجانبه‌گرایی، حیات اوپک را تهدید می‌کند. روزنامه‌های کیهان و جوان هم از تداوم کاهش قیمت دلار و سکه در بازار خبر دادند.

به ‌گزارش تجارت‌نیو ز، امروز (سه‌شنبه یازدهم تیر ماه 1398) روزنامه اعتماد از جلسه طولانی اوپک و اعتراض زنگنه به نفوذ غیراوپکی‌ها گزارش داده است و همچنین روزنامه ایران نوشته است که یکجانبه‌گرایی، حیات اوپک را تهدید می‌کند. روزنامه‌های کیهان و جوان هم از تداوم کاهش قیمت دلار و سکه در بازار خبر دادند.

مقاومت زنگنه

روزنامه اعتماد با تیتر «مقاومت زنگنه» نوشته است که در جلسه طولانی اوپک ایران به نفوذ غیراوپکی‌ها اعتراض‌کرد و در این جلسه عربستان متهم به یکجانبه‌گرایی و روسیه متهم به افزایش تنش در اوپک شد. همچنین دبیرکلی« بارکیندو» برای یک دوره سه‌ساله دیگر ادامه یافت و توافق کاهش تولید تا مارس 2020 تمدید شد.

این روزنامه نوشته است: نشست 176 اوپک عجیب‌ترین نشست در تاریخ اوپک است. تصمیم‌گیری درخصوص آینده نفت در اوزاکا به جای وین، یکی از موضوعاتی است که اوپک را تهدید می‌کند؛ موضوعی که بیژن زنگنه به‌شدت آن را مورد نقد قرار داده و به عنوان آغازی برای تضعیف بیشتر قدرت اوپک می‌داند.

تحولات در بازار نفت و پیشروی آمریکا در آن وضعیت تازه‌ای در این بازار پدید آورده، همچنین در این شرایط نقش تولید‌کنندگان اوپکی و غیراوپکی را تغییر داده است.

تغییر این مختصات آبستن تاریخ تازه‌ای برای اوپک محسوب می‌شود؛ مسیری که ممکن است یا با یکجانبه‌گرایی عربستان به تضعیف بیشتر اوپک منجر شود یا با همراهی تمامی اعضا، بازیگران تازه‌ای به سازوکار‌های تصمیم‌سازی این سازمان اضافه شوند.

این روزنامه نوشته است: کشورهای اوپک و اوپک پلاس دیروز و امروز برای ادامه توافق کاهش تولید تصمیم‌گیری می‌کنند، اما هفته گذشته پوتین و بن سلمان در حاشیه نشست اجلاس G20 از توافق با یکدیگر برای کاهش تولید برای 6 یا 9 ماه آینده خبر دادند و به نظر می‌رسد نشست‌های دیروز و امروز اوپک صرفا برای زدن مهر تایید بر تصمیم دو کشور است؛ اتفاقی که بسیار سریع بازتابی وسیع در رسانه‌های بین‌المللی داشت و برخی به شوخی عنوان می‌کردند که مقر اوپک از وین به اوزاکا منتقل شده است.

نشست اوپک برای تصمیم‌گیری درخصوص آینده تولید‌کنندگان این کارتل نفتی پیش از این قرار بود در تاریخ 3 و 4 تیرماه در وین برگزار شود که با پیشنهاد برخی اعضا یک هفته به تعویق افتاد.

در این یک هفته اجلاس G20 نیز برگزار شد و دو کشور عربستان و روسیه در حاشیه این اجلاس اعلام کردند که کاهش تولید را ادامه می‌دهند؛ روندی که باعث تعجب سایر اعضا و موضع‌گیری‌های متفاوت از سوی وزرای کشورهای دیگر شد.

عربستان و روسیه با تصمیم‌گیری درخصوص تولید اوپک در خارج از چارچوب قوانین مدون اوپک، چالش کاهش قدرت اوپک در مناسبات نفتی را بیش از پیش جدی کردند.

این اقدام که به نظر می‌رسد به رهبری روسیه انجام شده، اتحاد و انسجام اعضای اوپک را تحت‌تاثیر قرار داده است. هرچند که در جلسه‌ای دوجانبه بین وزرای انرژی ایران و روسیه، الکساندر نواک تاکید کرد که به دنبال توافقی بدون در نظر گرفتن نقطه نظرات ایران نبوده و نیستیم.

به نظر می‌رسد موضع قاطع و شفاف ایران در قبال هر گونه تصمیم‌گیری درخصوص اوپک خارج از نشست‌های از پیش تعیین شده اوپک، نگرانی‌های کشورهای دیگر را درخصوص کاهش قدرت این کارتل بزرگ نفتی افزایش داده و آنها برای رسیدن به اهداف‌شان نیز به دنبال ایجاد اتحاد هستند؛ نکته‌ای که باید دید تا پایان امروز محقق می‌شود.

این روزنامه نوشته است: بعد از اعلام ادامه توافق توسط روسیه و عربستان، وزیر نفت طی واکنشی به این اقدام، روند فعلی را یکجانبه‌گرایی در اوپک دانست که باعث مرگ اوپک می‌شود.

او در این خصوص گفت: برای اجرا کردن تصمیماتی که در بیرون از نشست اوپک اتخاذ می‌شود، به اینجا نیامدیم. این رویه اوپک نبوده که یکی، دو نفر خارج از اوپک توافق کنند و برای توافق خود از اوپک تایید بگیرند. این بزرگ‌ترین خطری است که اوپک را تهدید می‌کند.

وزیر نفت با انتقاد از روند سیاسی حاکم بر این سازمان گفت: بعضی اعضای اوپک می‌گویند اوپک، سازمان غیرسیاسی است، اما از اوپک به عنوان ابزار سیاسی و ضد ایران استفاده ‌می‌کنند.
به اعتقاد زنگنه اگر اوپک بخواهد زنده بماند، باید تصمیماتش را در داخل سازمان و در موعد نشست‌ها بگیرد، نه اینکه دستورالعمل‌های نوشته‌شده را زیر پا بگذارد و تصمیمات دیکته و گرفته شده را اجرا کند.

تصمیم‌گیری یکجانبه برای همه اعضا، رویه‌ای است که تضعیف و فروپاشی این کارتل نفتی را به دنبال خواهد داشت. ایران به تنهایی نمی‌تواند رویه فعلی اوپک و تصمیم روسیه و عربستان برای تمام اعضا را اصلاح کند؛ از این رو نیاز به همکاری و همراهی سایر کشورها نیز دارد.

زنگنه ضمن اشاره به این موضوع گفت: این تنها یکجانبه‌گرایی ترامپ نیست که دنیا را تهدید می‌کند، بلکه برخی یکجانبه‌گرایی‌های دیگر هم وجود دارد. اوپک محل تصمیم‌گیری‌های جمعی است و فکر می‌کنم اعضای اوپک هم در مقابل رویه‌ای غیر از این مقاومت می‌کنند.

زنگنه در خصوص چالش‌های اوپک نیز نکاتی را مطرح کرد. زمانی که در اوپک چالش‌های زیادی داریم، نمی‌توانیم عملا درباره همکاری‌های جدید میان اوپک و غیراوپک صحبت کنیم.

بهتر است ابتدا همکاری میان اعضای اوپک را شکل دهیم. اگر توافق کاهش تولید اوپک برای سه سال هم تمدید شود، اشکالی ندارد، اما قبلا هم گفتیم هر زمان تحریم‌ها برداشته شود، تا هر میزانی که بتوانیم نفت بفروشیم، کوتاهی نمی‌کنیم.

زنگنه در برابر عربستان

همچنین روزنامه ایران با تیتر «زنگنه در برابر عربستان» نوشته است که یکجانبه‌گرایی، حیات اوپک را تهدید می‌کند.

این روزنامه نوشته است: «ما اینجا نیستیم تا تصمیم‌هایی را که در بیرون گرفته می‌شود، اجرا کنیم.» یکصد و هفتاد و ششمین نشست اوپک در واقعیت کلمه از این لحظه تاریخی شروع شد.

لحظه‌ای که بیژن زنگنه، وزیر نفت در بدو ورودش به وین پایتخت اتریش و مقر دبیرخانه این سازمان، مقابل دوربین‌ها و دستگاه‌های ضبط صدای خبرنگاران جهان ایستاد و به یکجانبه‌گرایی برخی از اعضای اوپک اعتراض کرد. او دیگر کشورهای عضو این سازمان را هم تشویق به وحدت کرد.

منظور زنگنه، رفتار عربستان بود که در هفته اخیر اعلام کرد، با روسیه بر سر تمدید توافق کاهش تولید به تصمیم رسیده است.

توافق بزرگ‌ترین تولیدکننده سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام با یک تولیدکننده بزرگ غیر عضو در این سازمان توجه خیلی از رسانه‌ها را به خود جلب کرد، اما مورد اعتراض هیچ یک از وزرای نفت و انرژی اوپک قرار نگرفت، اما زنگنه این سکوت را شکست.

البته موضع ایران هم درباره توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک از همان ابتدا مشخص بود. وزیر نفت یکبار دیگر این موضع را در هتل کوبورگ وین، به صراحت عنوان کرد و گفت: «حتی اگر این توافق سه سال هم تمدید شود، مشکلی نیست؛ اما هر وقت تحریم‌ها برداشته شود، تا هر میزانی که ایران بتواند نفت بفروشد، افزایش تولید خواهیم داشت.»

اما آنچه اجلاس کسل‌کننده روز گذشته اوپک را تحرک بخشید، صحبت‌های وزیر نفت ایران بود.

موضع ایران بسیاری از کشورها را پای میز مذاکره با زنگنه کشاند. خبرهایی شنیده می‌شود که حتی الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به دیدار وزیر نفت کشورمان رفت و یک پیام را به زنگنه رساند؛ اینکه هیچ وقت روسیه نمی‌خواسته است که بدون مشورت با ایران تصمیمی درباره توافق کاهش تولید اتخاذ کند.

زنگنه پیش از اجلاس 176 سازمان با نماینده چند کشور دیگر هم دیدار داشت. در این میان، مانوئل کودو، رئیس دوره‌ای اوپک و وزیر نفت ونزوئلا و محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک نیز به دیدار زنگنه رفتند.

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق، مصطفی صنع الله، رئیس شرکت ملی نفت لیبی، ژان مارک تیستر چیکایا، وزیر نفت جمهوری کنگو، آمانوئلایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه و محمد ارکاب، وزیر انرژی الجزایر از جمله کسانی بودند که با وزیر نفت کشورمان مذاکرات فشرده‌ای قبل ار شروع اجلاس 176 وزرا داشتند.

ریزش قیمت در بازار سکه و ارز همچنان ادامه دارد

روزنامه کیهان با تیتر «ریزش قیمت در بازار سکه و ارز همچنان ادامه دارد» نوشته است که علی‌رغم تحریمهای جدید آمریکا بر ضد کشورمان قیمت‌ها در بازار سکه و ارز همچنان کاهشی است.

این روزنامه نوشته است: درحالی که اواخر هفته گذشته نرخ دلار به حدود 12900 تومان رسیده بود روز گذشته قیمت دلار در بازار تهران در ادامه روند کاهشی خود، رقم 12 هزارو 691 تومان را به ثبت رساند تا براین اساس فقط در دو روز گذشته کاهش بیش از 200 تومانی را تجربه کرده باشد.

مقایسه قیمت‌های روز گذشته دلار با ابتدای تیرماه که قیمت آن 13 هزار و 45 تومان بود هم حاکی از این واقعیت است که طی 10 روز گذشته، قیمت دلار در یک روند نزولی قابل توجه، بیش از 300 تومان کاهش یافته است.

بازار سکه نیز تجربه مشابهی داشت و پس از مدت‌ها وارد کانال چهار میلیون و 400 هزار تومان شد؛ به عبارتی قیمت سکه که پایان هفته گذشته، قیمتی در حدود چهار میلیون و 625 هزار تومان داشت، با 141 هزار تومان کاهش در دو روز گذشته به قیمت چهار میلیون و 484 هزار تومان تنزل نمود.

مقایسه قیمت سکه نسبت به ابتدای تیر ماه نیز حاکی از این واقعیت است که با توجه به قیمت چهار میلیون و 644 هزار تومانی هر سکه بهار آزادی در ابتدای تیر ماه، قیمت هر سکه 160 هزار تومان کاهش یافته است.

در همین زمینه؛ در یکم تیر ماه، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: قول می‌دهم که ارزش پول ملی را تقویت کنیم، شرایط رو به بهبود است، روند بهبود را می‌توان احساس کرد. این دوره هم تمام خواهد شد و اگر بتوانیم، هر لحظه بتوانیم نرخ دلار را پائین‌تر از این می‌آوریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فعالان بازار علت اصلی کاهش قیمت ارز را تأثیر سیاست‌های بانک مرکزی در ایران و دبی می‌دانند و می‌گویند: خرید و فروش های هیجانی در بازار کم شده است.

لازم به ذکر است، که بانک مرکزی تصمیم گرفته در ماه جاری بازار متشکل ارزی را راه‌اندازی کرده تا تعیین قیمت ارز در داخل کشور انجام گرفته و مدیریت آن نسبت به شرایط کنونی آسان‌تر شود.

موضوعی که با عملی شدن آن می‌توان به کاهش بیش از پیش نرخ ارز امیدوار بود. البته کاهش‌های اخیر همزمان با وقایع سیاسی مهمی مانند شکار پهپاد آمریکایی در خلیج فارس و تحریم مسئولان ایرانی توسط آمریکایی‌ها رخ داد که این وضعیت نشان می‌دهد نه تنها گزینه مقاومت هزینه چندانی برای مردم ندارد، بلکه منافع مادی و معنوی هم برای کشور ایجاد کرده از جمله اینکه امیدها برای تداوم کاهش نرخ سکه و ارز را بیشتر کرده است.

ریزش ۴۵۰ تومانی دلار در ۲ روز

همچنین روزنامه جوان با تیتر «ریزش ۴۵۰ تومانی دلار در ۲ روز» نوشته است که امید‌ها برای اصلاح بیشتر در بازار ارز تقویت شد.

دلار طی روز‌های شنبه و یک‌شنبه هفته جاری در حدود ۴۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد، به‌طوری که روز گذشته این ارز حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت خورد که متعاقب این رخداد نیز بازار طلا و سکه نیز دچار ریزش شد.

از دلایل این ریزش به خروج بسیاری از دلالان از بازار ارز طی شش ماه گذشته، ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه، تأکید بر راه اندازی بازار متشکل ارزی، بهبود حجم مبادلات در سامانه نیما، اصلاحات بودجه کل کشور و نظام بانکداری، کاهش قدرت عامه مردم به واسطه افزایش هزینه‌های معیشت و تأمین هزینه‌های اجاره‌بها به دلیل در پیش بودن فصل جابه‌جایی‌های مسکن، اخذ مالیات از معامله‌گران بازار ارز و ریزش حواله درهم اشاره می‌شود.

این روزنامه نوشته است: در پی ریزش ۲۰۰ تومانی از ارزش دلار در روز شنبه، بهای آن به حدود ۱۲ هزار و ۹۳۰ تومان رسید، روز گذشته نیز دلار ۲۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به حدود ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان رسید. بدین ترتیب ترتیب انتظارات کاهشی در بازار فعال‌تر شدند.

طی ماه‌های گذشته بسیاری از معامله‌گران بازار ارز نقره داغ شدند و سر معامله‌گران حرفه‌ای نیز به طاق خورد و با زیان‌های هنگفت از بازار خارج شدند، این رویداد در کنار سیاست اخذ مالیات از معامله‌گران ارز و برخورد‌های پلیسی با دلالان موجب شده‌است تا معاملات در این بازار با ریزش همراه شود و به‌تبع این اتفاق، نوسان‌ها نیز تعدیل شود.

البته تسلط بانک مرکزی بر رویداد‌های بازار ارز اعم از بازار داخلی و هرات و سلیمانیه عراق و… نیز به‌تبع تلاش صورت گرفته تا جایی تقویت شده‌است که حرفه‌ای‌ترین دلالان که به شکل شبکه‌ای در استان‌های کشور فعالیت داشتند، از نوسان‌گیری‌های محدود نیز دست کشیدند، زیرا قیمت در این بازار ارز تحلیل‌بردار نبود.

در کنار خروج بسیاری از دلالان و معامله‌گران از بازار طی شش ماه گذشته و ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه، راه‌اندازی اینستکس، تأکید بر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، بهبود حجم مبادلات در سامانه نیما، تقویت عزم مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اصلاحات بودجه کل کشورو نظام بانکداری، کاهش قدرت عامه مردم به واسطه افزایش هزینه‌های معیشت و تأمین هزینه‌های اجاره بها به دلیل در پیش بودن فصل جابه‌جایی مسکن، اخذ مالیات از معامله‌گران ارز، ریزش حواله درهم و… در کاهش بهای ارز و سکه و طلا مؤثر عنوان می‌شود.

البته در حوزه ریسک‌های بین‌المللی و تحریم و جنگ اقتصادی نیز باید عنوان داشت که گویی بازار و معامله‌گران نسبت به تهدید‌های آمریکایی‌ها ایزوله شده‌اند و اقتصاد ایران خود را با شرایط و محدودیت‌های جدید وفق داده‌است.

به ویژه آنکه با صدور مجوز‌های جدید افزایش قیمت‌ها اگر چه اقتصاد ایران با تورم‌های تند همراه شده‌است، اما این رویداد باعث شده‌ است به دلیل افزایش بهای ارز، واردات گران تمام شود و فرصت و توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در تولید در کشور تقویت شود.

کما اینکه بسیاری از صنایع و شرکت‌ها در بازار سرمایه به دلیل اخذ مجوز افزایش بهای محصولات با رشد قیمت و سودآوری همراه شده‌اند، بدین ترتیب رشد تورم در کنار انتقاد‌های فراوان فرصت‌هایی را نیز برای تقویت تولید رقم می‌زند، به‌طوری که کاهش قدرت خرید موجب شده‌ است تا بسیاری از مردم نتوانند کما‌فی‌السایق در بازارهایی، چون ارز، سکه و طلا حضور داشته باشند.

البته آغاز فصل جابه‌جایی مستأجران در کنار تورم و کاهش ارزش پول ملی، گفته می‌شود که فرآیند عرضه در بازار ارز و سکه و طلا را تقویت می‌کند، زیرا بسیاری از مستأجران برای جبران رشد هزینه‌ها در بازار اجاره بهای مسکن، بالاجبار اگر پس‌انداز ارز و سکه و طلا داشته باشند، باید در بازار عرضه کنند که پیش‌بینی می‌شود از این ناحیه نیز بازار با رگه‌هایی از تقویت عرضه طی ماه‌های پیش‌روی روبه‌رو باشد که نزدیک شدن ماه محرم و صفر نیز می‌تواند بر روند قیمتی حداقل در بازار سکه و طلا آثاری داشته باشد.

در جریان معاملات روز گذشته بهای طلای ۱۸عیار در هر گرم به ۴۲۷هزار و ۵۳۴تومان رسید. سکه امامی نیز با قیمت ۴ میلیون و ۵۴۰هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی با قیمت ۴ میلیون و ۳۲۰هزار تومان معامله شد.

نیم سکه و ربع سکه هر کدام به ترتیب با قیمت ۲ میلیون و ۲۹۰ و یک میلیون و ۴۹۰هزار تومان داد و ستد شد. قیمت سکه یک گرمی به محدوده ۹۶۰هزار تومان کاهش یافت.

در بازار معاملات ارز نیز قیمت هر اسکناس دلار امریکا با ۲۵۰ تومان کاهش نسبت به ساعات ابتدایی معاملات روز گذشته به ۱۲۷۰۰تومان برای فروش و ۱۲۶۰۰تومان برای خرید رسید. قیمت یورو در صرافی‌های بانکی برای فروش ۱۴۶۰۰ و برای خرید ۱۴۵۰۰تومان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اولا زنگنه بره دستگاه پوزشو جمع بکنه نمیخواد از نابودی اوپک بگه…
    دوما دلار کاهشی شد هنر نیست که همتی قولشم داده فقط باعث خروج سرمایه میشه و رانت و دزدی بیشتر…
    سوما کسی که ارز و طلاش رو به قیمت بیشتر از قیمت الان خریده باشه هیچوقت احمق نیست بفروشه واسه اجاره نشینی و به دلاتون صابون نزنید…
    عجیبه واسم رسانه ها و روزنانه ها همه عااااشق متضرر شدن کسایی هستن که ارز و طلا خریدن!
    همه دزدا رو ول کردن مقصر شرایط موجود رو خریدار ارز و طلا میدونن…
    چرا اون مغازه داری که قیمت اجناسو پاک میکنه دزد نیست؟؟؟

  • ناشناس

    اگه شما زرنگی بیا این تورم 500 درصدی رو درست کن
    اگه قیمت دلار اومده پایین پس چرا اجناس هی میره بالا…
    همش میگن دلار دلار دلار انقار مردم صبحانه ناهار شام دلار و سکه میخورن

  • ناشناس

    قیمت امروز ولا