کد مطلب: ۶۳۰۲۲۸

فیدلیتی بهتر است یا خودرو دیگنیتی؟ مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی پرایم

فیدلیتی بهتر است یا خودرو دیگنیتی؟ مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی پرایم

دیگنیتی و فیدلیتی هردو محصول بهمن موتور هستند و از نظر محدوده قیمتی، ابعاد و مشخصات فنی تشابهات فراوانی با یکدیگر دارند، از این رو معمولاً این دو خودرو با هم مقایسه می‌شوند.

اگرچه بازار خودرو کشورمان در سال های اخیر دستخوش تحریم بوده است؛ اما باز هم برخی از خودروهای خارجی و البته چینی به بازار داخلی کشورمان راه پیدا کرده‌اند. خودروهای خارجی به نسبت خودروهای ساخت داخل از امکانات و سیستم فنی پیشرفته‌تر و البته مطلوب‌تری برخوردارند.

به همین خاطر برخی از مصرف کنندگان ایرانی به استفاده از خودروهای خارجی، علاقه وافری پیدا کرده اند. حال در ادامه می‌خواهیم دو خودرو شاسی بلند جدید «فیدلیتی» و «دیگنیتی» را معرفی کرده و سپس به مقایسه آن‌ها بپردازیم. اگرچه این خودروها نام جدیدی دارند اما از تولیدات کمپانی های نام آشنای چینی هستند که پیش از این نیز در بازار ایران حاضر بوده‌اند.

پس اگر این روزها زیاد نام فیدیلیتی و دیگنیتی را می‌شنوید و مایلید بیشتر در مورد مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی بدانید، با ما همراه شوید.

معرفی خودرو «فیدلیتی»

فیدلیتی «FIDELITY» یک خودروی شاسی بلند سایز متوسط است. این خودرو محصول شرکت چینی جتور «Jetour» است، نامی که زیاد به گوش ایرانیان آشنا نیست. اما در پشت این برند، کمپانی شناخته‌شده‌ی چری «Chery» قرار دارند. در واقع جتور، یکی از زیرمجموعه‌های چری است. یکی از محصولات این شرکت است که در ایران با نام فیدلیتی عرضه می شود.

2 5

فیدلیتی یک کراس اوور بزرگ است اما یک خودروی آفرودی به حساب نمی‌آید. داشبورد این خودرو با الهام از خودروهای آلمانی طراحی شده و طراحی داخلی به دور از اغراق دارد. رینگ‌های جذاب، جلو پنجره بزرگ و خطوط پویایی که در اطراف قرار دارد، آن را به یک خودروی با وقار و همه‌پسند تبدیل کرده است.

معرفی خودرو «دیگنیتی»

خودرو «دانگ فنگ ix5» در ایران با نام دیگنتی یا دیگنیتی «DIGNITY» شناخته می‌شود. دانگ فنگ «DongFeng» یکی از اولین خودروسازهای چینی است که به ایران آمده و در بین مصرف کنندگان ایرانی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

3 3

دیگنتی یکی دیگر از کراس اوررهای چینی است که ظاهر مدرن و قابل قبولی دارد. دیگنیتی با ظاهر تهاجمی و سقف شیب‌دار، طراحی داخلی اسپرت و پیشرانه توربوشارژ ۴ سیلندر ۱۴۹۸ سی‌سی، یک خودروی جدید، شیک و مقاوم به حساب می‌آید. در ادامه با مقایسه این دو کراس اوور، به قابلیت‌های بیشتر آن‌ها پی خواهیم برد.

مقایسه خودروهای فیدلیتی و دیگنتی

دیگنیتی و فیدلیتی هردو محصول بهمن موتور هستند و از نظر محدوده قیمتی، ابعاد و مشخصات فنی تشابهات فراوانی با یکدیگر دارند، از این رو معمولاً این دو خودرو با هم مقایسه می‌شوند. بنابراین با مقایسه آن‌ها می‌توانیم پی ببریم که کدام‌یک برای استفاده‌ی شخصی ما مناسب‌تر است. مقایسه این دو شاسی بلند را می‌توان به‌صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از نظر «ظاهری»

دیگنیتی با ظاهر تهاجمی خود قصد دارد تا مشتریان جوان را هدف قرار دهد. در واقع از نظر ظاهر، دیگنتی یک خودروی جوان‌پسند است، اما فیدلیتی ظاهر باابهتی دارد و می‌تواند برای هر قشر از جامعه ایده‌آل به نظر برسد. فیدلیتی چهره‌ای جدی، جذاب و خانوادگی دارد. حال آن که دیگنیتی جوان‌پسندتر است. در مقایسه ظاهر این دو می‌توان جدول زیر را بررسی کرد:

مشخصه ظاهری دیگنیتی مشخصه ظاهر فیدلیتی
طول ۴۶۸۵ میلی‌متر طول ۴۷۳۵ میلی‌متر
عرض ۱۸۶۵ میلی‌متر عرض ۱۹۰۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۶۴۵ میلی‌متر ارتفاع ۱۷۱۰ میلی‌متر
وزن ۱۵۷۰ کیلوگرم وزن ۱۵۷۵ کیلوگرم
فاصله بین دو محور ۲۷۹۰ میلی‌متر فاصله بین دو محور ۲۷۲۰ میلی‌متر
رینگ ۱۸ اینچ آلومینیومی رینگ ۲۰ اینچ آلومینیومی

در مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از نظر ظاهری می‌توان پی برد که خودرو فیدلیتی تا حدودی بزرگ‌تر از دیگنیتی است. به هرحال فدلیتی با ظاهر بزرگ و خطوط تیز خود، خودرویی جدی و خانوادگی است. اما دیگنیتی با داشتن ظاهری اسپرت و روان‌تر برای استفاده‌ی شخصی جوانان مناسب‌تر است.

مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از نظر «فنی»:

مهم ترین پارامتر در مقایسه خودروها با یکدیگر، مقایسه ویژگی های فنی آن‌ها است. چراکه مشخصات فنی خودروها قابلیت های آن ها را ثابت می‌کند. بنابراین می‌توان مشخصات فنی این دو خودرو را نیز در جدول زیر مورد مقایسه قرار داد:

وجه مقایسه خودرو «دیگنیتی» خودرو «فیدلیتی»
پیشرانه (موتور) ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ (توربوشارژ) ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ (توربوشارژ)
حجم موتور ۱۴۹۸ سی‌سی ۱۴۹۸ سی‌سی
شتاب‌ ۰ تا ۱۰۰ ۱۲ ثانیه ۱۰ ثانیه
جعبه دنده (گیربکس) CVT اتوماتیک شش سرعته دو کلاچه اتوماتیک
حداکثر قدرت ۱۴۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه ۱۵۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر در ۱۸۰۰ دور در دقیقه ۲۳۰ نیوتن متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۷٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر ۷٫۶ لیتر در هر صد کیلومتر
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو

با توجه به مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از نظر فنی می‌توان به این نکته پی برد اگرچه این دو در بسیاری از پارامترها با هم برابر هستند، اما در برخی از موارد، قدرت فیدلیتی از دیگنیتی بالاتر و در برخی دیگر از گزینه‌ها نیز این موضوع برعکس است. بنابراین این که کدام‌یک از این دو بهتر هستند، به نظر شخص مصرف کننده بستگی خواهد داشت! اما باید در نظر داشته باشید که دیگنیتی از گیربکس CVT، اما فیدلیتی از یک گیربکس دو کلاجه خشک بهره می برد، کاربرد این جعبه دنده ها دقیقا بر خلاف اصول طراحی این خودروها است، در گیربکس های CVT عموما تمرکز سازنده بر ارائه یک رانندگی نرم و آرام با مصرف سوخت پایین است، اما در گیربکس های دو کلاجه به شتاب گیری بهتر خودروها توجه شده است.

4 13

مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از نظر «امکانات و آپشن‌ها»:

حالا به مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از نظر امکانات و آپشن‌ها می‌پردازیم که مقایسه بسیار جذابی است. خوشبختانه هر دوی این خودروها از امکانات قابل توجهی برخودارند و می‌توانند موجبات رضایت مصرف‌کنندگان را فراهم کنند و با این وجود برای این که به امکانات هردوی این خودروها پی ببریم، به بررسی جدول زیر نیاز خواهیم داشت:

نوع آپشن دیگنیتی فیدلیتی
کروز کنترل دارد دارد
امکان ورود و خروج بدون کلید دارد دارد
استارت بدون کلید دارد دارد
ایموبلایزر دارد دارد
فشار باد تایرها دارد دارد
کیسه هوا راننده دارد دارد
کیسه هوا سرنشین دارد دارد
کیسه هوا جانبی دارد دارد
برف‌پاکن شیشه عقب دارد دارد
سانروف پانوراما دارد دارد
قفل صندلی کودک دارد دارد
ردیف سوم صندلی‌های عقب ندارد دارد
تهویه خودکار دارد دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد دارد
دماسنج دارد دارد
روشنایی در روز دارد دارد
شارژر بی‌سیم تلفن همراه ندارد دارد
سیستم کنترل پایداری خودروی (ESC) دارد دارد
سیستم ترمز ضد قفل (ABS) دارد دارد
سنسور باران دارد دارد
آینه الکتروکروماتیک دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه با سنسور پارک جلو و عقب دارد دارد
امکان تا شدن صندلی‌های ردیف دوم دارد دارد
اسپیکر ۸ عددی دارد ندارد
اسپیکر۶ عددی ندارد دارد
صندلی‌های چرمی دارد دارد

با بررسی امکانات فوق می‌توان متوجه شد که در مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی، هر دوی آن‌ها از امکانات مطلوبی برخوردارند و در بیشتر گزینه‌ها مانند هم هستند. اما طبیعتاً برخی از گزینه‌های آن‌ها با هم تفاوت دارد. معمولاً در این نوع گزینه‌ها، خودروی فیدلیتی جلوتر است، اما از نظر تعداد اسپیکرها، اسپیکرهای دیگنیتی ۸ عدد بوده و دو اسپیکر از فیدلیتی بیشتر دارد که طبیعتاً با ساختار جوان‌پسند آن هماهنگی دارد!

مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از نظر «سطح ایمنی»:

مقایسه ایمنی فیدلیتی و دیگنیتی نشان می‌دهد که کدام‌یک از این خودروها قابلیت اطمینان بالاتری دارد. قبل از بررسی تفاوت‌ها باید اشاره کنیم که دیگنیتی و فیدلیتی هردو دارای ایربگ (کیسه هوا) راننده، سرنشین و جانبی هستند. همچنین هردوی این خودروها از ترمز ضدقفل (ABS)، سیستم کنترل کشش (ATC، TRC،ASR و TCS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل حرکت در سراشیبی و سربالایی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، قفل کودک، کمربندهای ایمنی پیش‌ کشنده و ….. برخوردارند. اما وجه تمایز آن ها در یک سری امکانات ایمنی است که فیدلیتی دارد اما دیگنیتی از آن‌ها بی‌بهره است. از جمله این امکانات می‌توان دو مورد زیر را نام برد:

  • سیستم هشدار خروج از خطوط جاده
  • سیستم تشخیص نقاط کور

صرفاً وجود دو مورد فوق است که خودروی فیدلیتی را تا حدودی از دیگنیتی ایمن‌تر کرده است. البته اگر شخص مشکلی با خروج از خطوط جاده یا نقاط کور نداشته باشد و با مهارت رانندگی خود بتواند این دو را کنترل کند، این دو از نظر ایمنی مانند هم خواهند بود. اما طبیعتاً نمی‌توان از این دو آپشن ایمنی چشم‌پوشی کرد. پس کلاً فیدلیتی به واسطه این دو آپشن، تا حدی ایمن‌تر است.

مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از نظر «قیمت»:

اکنون نوبت به مقایسه شرایط قیمتی فیدلیتی و دیگنیتی در بازار رسیده است. با توجه به اینکه در بسیاری از وجوه مقایسه فوق، فیدلیتی برتر از دیگنیتی بوده است، پس بین قیمت این دو نیز باید تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. قیمت این خودروه ا به قرار زیر هستند:

  • دیگنیتی در دی‌ماه ۱۴۰۰ بین یک میلیارد و صد و پنجاه (۰۰۰/۰۰۰/۱۵۰/۱) تومان تا یک میلیارد و دویست و هفتاد میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۲۷۰/۱) تومان در بازار آزاد قیمت داشته است.
  • فیدلیتی نیز در همین زمان ۱۴۰۰ با قیمت‌هایی بین یک میلیارد و صد و ده میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۱۱۰/۱) تومان تا یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۱۵۰/۱) تومان در بازار معامله می شود.

قیمت‌های این دو خودرو هر روزه دستخوش تغییر می‌شود. البته قیمت کارخانه فیدلیتی نهایتاً هفتصد و پنجاه میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۷۵۰) تومان و قیمت کارخانه دیگنیتی نیز نهایتاً هفتصد و نود و پنج میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۷۹۵) تومان است. با یک نگاه کلی می‌توان متوجه شد که هم در قیمت کارخانه و هم در قیمت بازار آزاد، نرخ خودروی دیگنیتی از خودروی فیدلیتی بیشتر است. این در حالی است که در مقایسات صورت گرفته، در بسیاری از گزینه‌ها، امکانات و قدرت فیدلیتی از دیگنیتی بیشتر بوده است!!

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی پرداختیم. فیدلیتی و دیگنیتی، دو خودروی شاسی بلند چینی هستند که هر دو در سال ۲۰۱۸ طراحی شده‌اند. اما مدت زمان زیادی از ورود این خودروها به بازار داخلی کشورمان نمی‌گذرد. اگرچه این دو خودرو در بسیاری از مشخصات فنی، ایمنی و آپشن‌ها با هم برابر هستند. اما صرفاً در برخی از گزینه‌ها، فیدلیتی قوی‌تر از دیگنیتی بوده است. با این حال قیمت خودروهای دیگنیتی در بازار به دلیل ظاهر جمع‌وجور و جوان پسندی که دارند، قیمت بالاتری به خود گرفته‌اند. نظر شما در مورد این دو خودرو چیست؟ به نظر شما چرا قیمت دیگنیتی از فیدلیتی گرانتر است؟! آیا ارزشش را دارد؟! نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید تا به نتایج بهترین در این باره برسیم.

منبع : https://car.ir

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط ظلم به مصرف کننده ایرانیه

  • بهروز

    از نظر من هردو آشغالن

    • ناشناس

      فقط فیدلیتی

  • ناشناس

    لطفا در مورد گیربکس این دو مدل اطلاعات بزارید ظاهرا گیربکس فیدلیتی در ترافیک داغ می کند اما موجب بهینه مصرف سوخت میشود اما دیگیتی در cvt wetخیس بهره می بره مثل سایر مدل های گیربگس Cvt خشک در کشورنیست

  • ابراهیم

    دیگنیتی تو جاده کوهستانی و پشت چراغ موقع ترافیک از لحاظ گریبکس بهتر عمل میکنه فیدیلیتی گیریبکسش داغ میکنه من رو تجربه خودم میگم ، دیگنیتی برادرم و فیدیلیتی خودم

  • ناشناس

    مرسی قشنگ نوشتی.
    کارعاقلانه ای است که دست دوم خوب کره ای و زاپنی بگیریم ولی چینی نه !چینی شاید چند سال گارانتی داشته باشه ولی امان از روزی که شانست بزنه یه مشکل فنی داشته باشه اینقدر باید نمایندگی ها بری و بیای که از زنذگی خسته بشی ولی صلاح مملک ت خویش خسروان دانند

  • ناشناس

    سلام به همگی دوستان،بنده فیدلیتی داشتم و شش هزارتا کارکرد رفتم باهاش دیسکش به صدا در اومد و داخل ترافیک های ولنجک گیربکسش داغ میکرد مجبور بودم بزنم کنار و حاما مثل دنده دستی باید همش خلاص کنم و از همه بدتر کوبش زیاد و هندلینگ ضعیف داخل پیچ،الان چند ماهه دیگنیتی دارم واقعا کیفیت دیگنیتی عالیه،باور کنید نه به خاطر اینکه الان اینو خریدم واقعا به نسبت این پولی که میدی میرزه،دوستانی که قصد خرید دارن سمت فیدلیتی نرن چون پشیمان میشن،من قبلش سانتافه نیو داشتم واقعا شتابش و نرمیش از سانتافه بهتره

  • ناشناس

    نه ندارم

  • ناشناس

    فیدلیتی مشکل گیربکس دارد ولی دیگنیتی ندارد چون گیربکس پشت چراغ قرمز داغ میکنه

  • ناشناس

    سلام اخه چراباید منه ایرانی بایک میلیارد نتونم یه سانتافه بخرم چراباید یه ماشین آشغال چینی بخرم ؟چرا انقدر تورم ؟چراانقدر مزخرف؟حتا فکرشم یه ایرانی و عذاب میده و قیمتها الکی الکی کاااذب …؟؟؟؟؟؟؟؟؟😔😡

  • ناشناس

    عجججججب