خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۳۳۸۵

مروری بر روزنامه‌های ‌سه‌شنبه ۶ شهریور ماه سال ۱۳۹۷

مقصر اصلی گرانی خودرو کیست؟

مقصر اصلی گرانی خودرو کیست؟

روزنامه ایران عواملی مانند تورم انتظاری، دلالان، نوسانات ارزی و خودروسازان را دلایل اصلی گرانی خودرو می‌داند. جوان، مقصر اصلی را خودروسازان دانسته و همدلی نیز روایت می‌کند که گرانی برخی خودروها باعث شکل‌گیری همزمان حیرت و طنز شده است. در نهایت وطن امروز به وضعیت نابسامان این روزهای قیمت کالاها از جمله خودرو می‌پردازد.

اگرچه این روزها شاهد رقص قیمت‌ها در بسیاری از کالاها و محصولات هستیم، اما گویا این رقص در بازار خودرو شتاب بیشتری دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گویا دیگر ذهن مردم به افزایش قیمت خودروهای داخلی عادت کرده و از واکنش تند مردم در روزهای ابتدایی افزایش قیمت‌ها خبری نیست. روزنامه‌های امروز هر کدام از زوایه دید خود به بررسی بازار خودرو و دلایل افزایش قیمت آن پرداخته‌اند.

روزنامه ایران با تیتر « چه کسی قیمت خودرو را بالا برد » در گفتگو با صاحب‌نظران، مقصران اصلی گرانی خودروهای داخلی را معرفی کرده است. داوود میرخانی رشتی، مدیرعامل اسبق ایران خودرو در گفتگو با این روزنامه، افزایش تقاضا و تورم انتظاری در جامعه را دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو می‌داند.

وی ادامه می‌دهد: تورم انتظاری باعث شد که تعداد قابل‌توجهی از مردم بخصوص افرادی که خودرو داشتند برای خرید خودرو با هدف کسب سود اقدام کنند. مردم پساندازهای خود را به کالاهایی چون خودرو، مسکن، دلار و سکه تبدیل کردند تا ارزش پولشان حفظ شود.

اما یکی از نمایشگاه‌داران در گفتگو با ایران می‌گوید قیمت خودرو را آنها تعیین نمی‌کنند بلکه عده‌ای از افراد در فضای مجازی و وبسایت‌ها بازار را بهم ریخته‌اند. با این حال، یک منبع آگاه در خودروسازی سایپا با دفاع از خودروسازان، علت افزایش قیمت خودرو را در نوسانات ارزی می‌داند و می‌گوید: دلار 3800 تومان 8000 تومان شده است. با این شرایط طبیعی است که ما خواهان افزایش قیمت باشیم.

از طرفی سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفتگو با ایران خودروسازان را مقصر اصلی جهش قیمت‌ها می‌داند و می‌گوید: از روزی که موضوع آزادسازی قیمت‌ها مطرح شد، خودروسازان عرضه خودرو را کمتر کردند تا بتوانند با قیمت‌های بالاتری خودرو را به فروش برسانند. از آن روز قیمت‌ها 40 درصد گرانتر شده است. چرا پراید 24 میلیون تومانی باید 40میلیون تومان شود؟

وی ادامه می‌‌دهد: شرکت‌های خصوصی هم به موازات ایران خودرو و سایپا هم عرضه خود را محدود کردند. بهمن موتور و‌ ام وی‌ام توقف فروش دارند، رامک خودرو به تعهدات سال 95 خود هنوز عمل نکرده است و تنها کرمان خودرو با تأخیر خودروها را تحویل می‌دهد.

روزنامه جوان در تیتری با عنوان « دروغ خودروساز محتکر دولتی »، به نقل از رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو می‌نویسد: خودروسازان دروغ می‌گویند که خودرو و قطعه نداریم، زیرا انبارهایشان در اقصی نقاط کشور پر است و خودرو تولیدی امروز آنها هم با دلار 3700 تومان است.

جوان به نقل از این مقام صنفی می‌‌نویسد: آنها می‌خواهند با کاهش عرضه و محدودسازی به مطامع خود برسند و خواب رشد یکباره قیمت‌ها در سال 90 و 91 را در سر می‌پرورانند.

این روزنامه به نقل از موتمنی می‌نویسد: خودرویی که امروز از کارخانه بیرون می‌آید، مربوط به تولید هفت تا هشت ماه پیش است که با ارز ۳۸۰۰ تومانی تأمین قطعه شده‌ است؛ چرا در حالی که کمتر از یک ماه از تحریم صنعت خودروسازی می‌گذرد، می‌گویند قطعه نداریم؟!

روزنامه همدلی نیز به افزایش سرسام‌آور این روزهای قیمت پراید پرداخته است. همدلی با تیتر « افسانه یک مشتی ممدلی به نام پراید » روایت می‌کند که گرانی این خودرو معروف ایرانی تا 40 میلیون تومان موجب شکل‌گیری همزمان حیرت و طنز شد.

همدلی می‌نویسد: سال 84، یعنی درست وقتی که خبرها از افزایش بی‌سابقه قیمت خودروهای داخلی، حکایت می‌کردند، ا‎‌تفاق تلخ بازار، تورم 200 تا 300 درصدی خودروهای داخلی بود، آن‌‎ روزها تنها پراید بود که از مهلکه گرانی‌ها جان سالم به در برده بود و همچنان با نرخ کمتر از 10 میلیون تومان به‌فروش می‌رفت.

این روزنامه ادامه می‌دهد: شاید آن‌روزها اگر خودرو معیاری برای سنجش وضعیت اقتصادی مردم بود، حداقل هر پراید سواری را می‌توانستیم جزئی از دهک‌های ضعیف جامعه طبقه‌بندی ‌کنیم. درست برعکس حالا، که هر کسی که این محصول را از شرکت سایپا به صورت صفر و کارنکرده خریداری کرده، به‌نظر می‌رسد که از سطح رفاه مناسبی برخوردار است.

این روزنامه در ادامه می‌گوید: اما کسی چه می‌داند، شاید هم آنقدر هزینه‌های زندگی بر او فشار آورده که حتی اگر خودش هم نخواهد، به ناچار همه سرمایه زندگی خود را صرف خرید خودرویی کرده تا با مسافرکشی از پس هزینه‌های سخت این‌روزها برآید.

همدلی در ادامه به افزایش قیمت خودروهای داخلی طی سالیان اخیر اشاره می‌کند و می‌نویسد: جداول قیمت این خودروها (پراید، پژو ۴۰۵، پارس، ۲۰۶، سمند، ماکسیما، زانتیا، ورنا و رنو پی کی) در سال ۸۴ نشان می‌دهد نرخ آنها از سال ۸۴ تا ۹۲ (دولت‌های نهم و دهم) به طور متوسط تورمی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد را تجربه کرده است.

« گرانی‌ها و نگرانی‌ها » تیتر یک روزنامه وطن امروز است که به وضعیت نابسامان این روزهای قیمت کالاها از جمله خودرو می‌پردازد. این روزنامه وزارت صمت را مقصر افزایش قیمت‌های می‌داند و می‎نویسد: وزارت صنعت مدتی پیش اعلام کرد موافق آزادسازی قیمت خودرو است و عملا برای گرانی خودرو چراغ سبز نشان داد.

وطن امروز قیمت پراید 111 را 41 میلیون تومان می‌داند و قیمت سایر خودروهای را اینگونه اعلام می‌کند: پژو 405 GLX با افزایش 3 میلیون تومانی با قیمت 59 میلیون تومان و پژو207 اتوماتیک با افزایش 2 میلیون تومانی با قیمت111 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. همچنین سمند LX با کاهش یک میلیون تومانی با قیمت 59 میلیون تومان، ساندرو اتوماتیک با افزایش 5 میلیون تومانی با قیمت 112 میلیون تومان و استپ‌وی اتوماتیک با افزایش 4 میلیون تومانی با قیمت 121 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی ممدلی

    من نمیدونم چرا اینقدر به یه مشت ادم […] تو جملاتتون و متناتون احترام میزارید؟من این سایتو هرروز سر میزنم مطالبتون خیلی جالبه ولی خیلی بااحتیاط حرف میزنید هشتاد درصد مردم ایران با فقر مطلق زندگی میکنن. یه تورم دویست درصدی مثل الان حاصل دوسال مرارت یه قشر ضعیفو از جیبشون بیرون میکشه بعد دنبال مسبب میگردید؟؟؟؟ […] بعد میگید نگرانی؟ چقدر لطیف ومودبانه!!!!!

  • ناشناس

    پراید هشت میلیونی که اون قیمتشم واسش زیاده حالا شده چهل میلیون تازه شما دارید میگیدمقصرکیه.مقصر کسی هستش ک نمیره درکارخونه پراید روتخته کنه