کد مطلب: ۷۴۴۶۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کمبود ۳۰۰ هزار تنی برنج پس از ممنوعیت واردات/ قیمت برنج افزایش می‌یابد؟

کمبود 300 هزار تنی برنج پس از ممنوعیت واردات/ قیمت برنج افزایش می‌یابد؟

طبق ادعای جدید دولت، بخش‌خصوصی امسال یک میلیون و 300 هزار تن برنج وارد کرده و نیاز کشور تا پایان سال تامین شده است. با این حال بخش‌خصوصی با رد این آمار، اعلام کرد: آمار نادرست به دولت داده‌اند و در صورت ادامه ممنوعیت واردات برنج بازار داخل با کمبود و گرانی مواجه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اواسط آذر سال جاری واردات برنج و چای از هند به دلیل متعادل‌سازی تراز تجاری با این کشور ممنوع شد. در حالی تصمیم به ممنوعیت واردات برنج از هند اتحاذ شد که در ماه‌های پایانی سال نیاز کشور به برنج افزایش پیدا می‌کند و به گفته واردکنندگان در این مدت کوتاه امکان جایگزینی واردات برنج نخواهد بود. در نتیجه بازار با کمبود برنج خارجی و در نهایت افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

سالار ساکت، نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج، یکی از فعالان صنفی بود که نسبت به ممنوعیت یکباره واردات برنج از هند انتقاد کرد و به تسنیم گفت: به دلیل محدودیت‌های مالی ناشی از تحریم و همچنین عدم پشتیبانی شرکت‌های کشتیرانی، جایگزین کردن دیگر کشورهای تولیدکننده برنج در کوتاه‌مدت ممکن نیست.

او به سهم بالای برنج هندی از واردات برنجی خارجی اشاره و عنوان کرد: کیفیت بالا و قیمت مناسب موجب شده تا مصرف‌کننده ایرانی نسبت به برنج هندی اقبال داشته باشد و واردکنندگان نیز آنچه را وارد می‌کنند که نیاز بازار است و برای آن تقاضا وجود دارد و تغییر ذائقه مصرف‌کننده و جایگزینی برنج دیگر در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

بنا به گفته وی توقف واردات علاوه بر اینکه به افزایش قیمت محصول داخل منجر می‌شود، باعث شده تا تجار پاکستانی قیمت‌ها را نه‌تنها برای صادرات به ایران که برای عرضه در بازار کشور خودشان افزایش دهند.

آمار غیرواقعی به دولت داده‌اند

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره ممنوعیت واردات برنج از هند عنوان کرد: در ابتدا برای اینکه به سیاست‌های دولت بها دهیم و کمکی برای کسری برنج کنیم پیشنهاد کردیم که با توجه به ممنوعیت واردات برنج از هند در راستای متعادل‎‌سازی تراز تجاری، این کمبود را از پاکستان و تایلند جبران شود. این فقط در حد پیشنهاد بود و الزامی برای اجرای آن نیست.

او ادامه داد: در حال حاضر شرایط متفاوت شده و به‌طور کلی اجازه ثبت سفارش برنج وجود ندارد. متاسفانه آماری نادرست و غیرواقعی به دولت ارائه کرده‌اند. این آمار یک اختلاف حدود 300 هزار تا 400 هزار تنی با آمار واقعی دارد.

کشاورز توضیح داد: درخواست کرده‌ایم که دولت روی آمار وارداتی که به آنها داده شده به صورت جدی کار کند، چراکه این آمار واقعی نیست.

بنا به گفته او، طی 10 ماه گذشته حدود یک میلیون تن برنج توسط بخش خصوصی وارد کشور شد. اما دولت مدعی این است که بخش خصوصی بالغ بر یک میلیون و 400 هزار تن برنج وارد کشور کرده است.

او اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌ها باید تا پایان سال حدود 300 هزار تا 400 هزار تن برنج وارد کشور شود. حال اگر امکان واردات برنج از هند نیست، می‌توان این کمبود را از کشوری همچون پاکستان و تایلند جبران کرد.

کمبود و گرانی در پی ادامه ممنوعیت واردات برنج

دبیر انجمن واردکنندگان برنج هشدار داد در صورت تداوم ممنوعیت ثبت سفارش برنج طی این دو ماه با گرانی و کمبود برنج مواجه خواهیم شد. با گرانی برنج خارجی شاهد آسیب به شش دهک جامعه که اغلب اقشار آسیب‌پذیر هستند، خواهیم بود که به دلیل افزایش قیمت برنج ایرانی به سمت مصرف برنج خارجی گرایش پیدا کرده‌اند.

کشاورز خاطرنشان کرد: آثار ممنوعیت واردات برنج خارجی قطعا در قیمت برنج ایرانی نیز تاثیر خواهد گذاشت. ما به دولت اعلام کرده‌ایم که بر اساس آمار غیرواقعی تصمیم به ادامه ممنوعیت واردات برنج نگیرد.

او در پایان خاطرنشان کرد: اگر به میزان کافی برنج وارد کشور شده باشد هیچ تاجری اقدام به واردات برنج در صورتی که بازاری برای آن وجود ندارد، نخواهد کرد. از دولت می‌خواهیم که به بخش خصوصی و آمار ما اعتماد کند و اجازه واردات حداقل 300 هزار تن برنج به کشور تا پایان سال را بدهد.

برای مطالعه بیشتر گزارش برنج و چای گران می‌شوند؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اکنون کل بازار برنج ایرانی دردست شش یاهفت نفر است شما واردات برنج را کاملا آزاد کنید تا بخاطر این چند نفر85 میلیون ایرانی گرسنگی نکشندواقعا چرایه عده نونشون در گرانی کالاهاست دولت محترم فورا تعرفه واردات رو بردارد تامردم یه بار نفس بکشند.