کد مطلب: ۶۶۴۷۲

مناطق آزاد از اهداف اولیه خود دور شده اند

مناطق آزاد از اهداف اولیه خود دور شده اند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با وجود عملکرد نامطلوب مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، دولت چگونه درخواست افزایش تعداد این مناطق را می‌دهد، این موضوع جای سوال دارد.سید حسن حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به انتقادهای وارده بر مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: موضوعاتی مثل روند کند صادراتی در این مناطق، افزایش بی

07b7644b27b0d66197fbdb6d75bb1e94_XL.jpg عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با وجود عملکرد نامطلوب مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، دولت چگونه درخواست افزایش تعداد این مناطق را می‌دهد، این موضوع جای سوال دارد.
سید حسن حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به انتقادهای وارده بر مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: موضوعاتی مثل روند کند صادراتی در این مناطق، افزایش بی رویه واردات و همچنین بحث قاچاق از جمله ایرادهایی است که به این مناطق وارد شده است.

وی افزود: در این موارد مناطق آزاد از اهداف اولیه خود بسیار دور شده اند و بعضا مغایر آن عمل کرده اند.

حسینی ادامه داد: توسعه صادرات به عنوان یکی از اهداف ویژه برای این مناطق در نظر گرفته شده بود که به هیچ عنوان موفق به تحقق آن نشدند. موضوع تولید، اشتغال زایی و گسترش بازار در آن مناطق نیز محقق نشده است. همچنین قرار بر این بود که مناطق آزاد جایگاهی بندرگاهی مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشند یعنی بعد از واردات بتوانند کالا را مجددا به کشورهای دیگر صادرات کنند اما این اتفاق هم نیفتاد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در بحث سرمایه گذاری خارجی نیز مناطق آزاد نتوانستند عملکرد خاصی داشته باشند. با هر شاخص عملکردی که مناطق آزاد را بررسی کنیم می‌بینیم نتوانسته اند به اهداف خود برسند، در این صورت دولت چگونه درخواست و پیشنهاد افزایش مجدد این مناطق را می‌‎دهد. این موضوع جای سوال بسیار دارد.

وی افزود: امیدواریم نمایندگان مجلس به این موضوع توجه کنند و این لایحه در مجلس رای نیاورد.
به گزارش تسنیم، حسینی شاهرودی با اشاره به عملکرد مناطق آزاد تجاری در ایران و سایر نقاط دنیا گفت: مناطق آزاد تجاری در حوزه‌ی رویکرد اقتصادی نمی‌توانند متفاوت از رویکرد کلان اقتصادی کشور باشند. رویکرد کلان اقتصادی کشور در این 37 سال اخیر در غالب دوره ها بر مبنای تشویق واردات بوده و نه صادرات. با تاکیداتی که مقام معظم رهبری درباره جلوگیری از افزایش واردات فرمودند حساسیت هایی در این باره ایجاد شده است.

وی افزود: ایشان نگاه درون زا و برون نگر را به تولید داخلی مطرح کردند و عملکرد مناطق آزاد هم جزئی از همین رویکرد کلی دیده می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: مناطق آزاد برای کسب درآمد نمی توانستند به صادرات تکیه کنند چون معافیت مالیاتی وجود داشت ولی برای واردات از آنجا که امکان اخذ مالیات وجود داشته رفته رفته از وارداتی که در این مناطق انجام می شد درآمدهایی نیز برای این مناطق بدست می آمد.

حسنی در پایان با اشاره به رویکرد مجلس و کمیسیون اقتصادی درباره لایحه جدید دولت در این مناطق گفت: این موضوع در جلسه روز یکشنبه کمیسیون اقتصادی مطرح و نتایج آن اعلام می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.