کد مطلب: ۶۲۷۰۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

منوی دلاری در رستوران‌های لاکچری! / یک وعده غذا یک میلیون تومان!

منوی دلاری در رستوران‌های لاکچری! / یک وعده غذا یک میلیون تومان!

برخی رستوران‌ها و کافه‌ها در تهران قیمت‌های منوی خود را با نرخ دلار محاسبه می‌کنند. اتفاقی که نرخ هر وعده غذایی را تا بیش از یک میلیون تومان هم بالا می‌برد. اما آیا رستوران‌داران مجاز به فروش غذا با نرخ دلار هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت اقلام خوراکی در ایران روز به روز در حال افزایش است. نکته جالب اما اینجاست که برخی رستوران‌های لاکچری تهران در منوی خود به ازای فروش یک پرس غذا دلار دریافت می‌کنند.

بررسی‌ منوی یکی از این رستوران‌ها که در برج‌های آ.اس.پ تهران قرار دارد، نشان می‌دهد ارزان‌ترین خوراکی حداقل هفت دلار قیمت دارد. گران‌ترین غذا که در منوی اصبلی آن است با قیمت ۵۰ دلار فروخته می‌شود. (با احتساب نرخ آزاد دلار، این غذا معادل یک میلیون و ۳۲۲ هزار تومان قیمت می‌خورد.)

در همین مورد رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‌داران و سلف سرویس به فروش غذا با نرخ دلار واکنش نشان داد.

سید علی‌اصغر میرابراهیمی به تجارت‌نیوز گفت: ما در ایران زندگی می‌کنیم و واحد پول ایران هم ریال است. بنابراین غذای رستوران‌ها در تمام نقاط کشور باید براساس ریال باشد و نه دلار!

او اظهار کرد: رستوران‌هایی که در برابر فروش غذا و خدمات‌شان دلار دریافت می‌کنند واحدهای صنفی فاقد پروانه هستند. چنانچه در این زمینه گزارشی به دست ما برسد با سودجویان برخورد می‌شود.

براساس این گزارش، این روزها افزایش قیمت اقلام خوراکی با درآمد خانوارها همخوانی ندارد. دیگر برخی از مردم نمی‌توانند کالری استاندارد مورد نیاز خود در روز را تهیه کنند. گزارش‌های رسمی نیز از نصف‌شدن سرانه مصرف بسیاری از مواد غذایی، ازجمله گوشت قرمز دارد.

5555

گران‌ترین غذای این رستوران ۵۰ دلار است که با دلار آزاد قیمت یک غذا حدود یک میلیون و ۳۲۲ هزار تومان تمام می‌شود.

تورم خورراکی؛ مهم‌ترین عامل فقر

برخی توان خرید کالاهای اساسی را ندارند. چه برسد به اینکه به سراغ رستوران‌هایی بروند که قیمت آن‌ها براساس قیمت دلار تعیین می‌شود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی مهم‌ترین عامل افزایش خط فقر را تورم بالا در دو گروه خوراکی‌ها و مسکن اعلام کرد. با این حال منویی در برخی مناطق لاکچری تهران است که نشان می‌دهد جامعه ایران به شکاف طبقاتی و اختلاف درآمد فاحش میان خانواده‌ها مبتلاست.

گزارشی که مرکز آمار در نیمه اول سال جاری منتشر کرد از کاهش ۴۶ درصدی سرانه مصرف گوشت در ایران حکایت داشت. اتفاقی که باعث شد شهروندان به کالاهای جایگزین نظیر سویا و قارچ روی آورند.

پیش‌ترمحمدحسن افشار، یک عضو سابق انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی به تجارت‌نیوز گفت: گوشت دیگر جایی در سفره دهک‌های پایین جامعه ندارد. اکنون فقط قشر سرمایه‌دار و حقوق‌بگیران مصرف‌کننده گوشت هستند. البته کارمندان هم دیگر قدرت خرید گذشته را ندارند و با توجه به تورم کنونی رفته‌رفته آن‌ها از فهرست متقاضیان گوشت حذف می‌شوند.

برای مطالعه بیشتر خبر سرانه مصرف گوشت در ایران نصف شد! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ??

    • ناشناس

      ?????????

  • مهسا

    یکی نون شب نداره یکی هم میره ۱ میلیون تومن میده یه پرس غذا فاصله طبقاتی تا چه حد؟

    • ناشناس

      اختلاف طبقاتی امریکا بیشتر از ایران هست یعنی الان اون جا بدتر هست؟

    • ناشناس

      منم ازاین فاصله طبقاتی ازخدا گله دارم انصاف نیست

    • نسرین

      منم ازاین همه فاصله طبقاتی شاکیم

    • ناشناس

      آره واقعا
      ولی ما به نون و پنیرم راضییم

  • ناشناس

    بنظر شما نظر ما فایده ای داره ?

  • ناشناس

    بخدا من ده میلیون بدهی دارم تو دوماه هم یک میلیون خرج نمیکنم چون ندارم حالا اینا ،،،،،،،،