کد مطلب: ۶۷۷۷۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اصناف صحت دارد؟

تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اصناف صحت دارد؟

از صبح امروز صاحبان مشاغل با اخبار ضد و نقیضی مواجه بودند، از یکسو زیرنویس تلویزیون به آنها یادآور می‌شد که امروز، موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی خاتمه می‌یابد و از سوی دیگر نمایشگر گوشی‌های هوشمندآنه،خبر تمدید این فرجه زمانی را نشان می‌داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که صاحبان مشاغل انتظار داشتند که مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی سال گذشته، امروز (پانزدهم تیر) خاتمه یابد، انتشار خبر تمدید دو هفته‌ای این مهلت همه آنها را غافلگیر کرد.

صبح امروز صاحبان مشاغل با اخبار ضد و نقیضی مواجه بودند. از یکسو زیرنویس تلویزیون‌ها به آنها خاتمه یافتن موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی را یادآور می‌شد. از سوی دیگر نمایشگر گوشی‌های هوشمند آنها،خبر تمدید این فرجه زمانی را نشان می‌داد.

تمدید موعد سابقه دارد؟

سازمان امور مالیاتی پیش از این یکبار، موعد ارائه خوداظهاری صاحبان مشال را از پایان خرداد تا نیمه تیر تمدید کرده بود اما با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا این فرجه زمانی برای دو هفته دیگر تمدید شد.

نتیجه مشاهده همزمان این خبر، یادآوری آخرین مهلت ثبت اظهارنامه و تمدید شدن آن، وضعیت متعارضی را برای صاحبان مشاغل در مقام مودی به وجود آورد.

شدت این تعارض به حدی بود که مسئولان برخی اتحادیه صنفی اعلام کردند که علی رغم میل خود، ناگزیرند امروز را روز پایانی ارائه اظهارنامه مالیاتی درنظر بگیرند.

این وضعیت سردرگم ادامه داشت تا اینکه روابط عمومی سازمان امور مالیاتی، صحت خبر تمدید دو هفته‌ای ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی صاحبان مشاغل را تایید کرد.

خبر تمدید اظهارنامه مالیاتی صحت دارد

در همین رابطه حمیدرضا رستگار، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران نیز با تایید، تمدید شدن دو هفته‌ای مهلت صاحبان مشاغل به تجارت‌نیوز گفت: این تصمیم روز گذشته گرفته شد و چون اطلاع‌رسانی نشد، صدا و سیما براساس اخبار قبلی امروز را روز پایانی اعلام کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر محرز است که اصناف و صاحبان مشاغل در مقام مودی مالیاتی تا دو هفته دیگر برای تحویل اظهارنامه مالیاتی مهلت دارند. البته در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرند.

رستگار ابزار امیدواری کرد: در نتیجه این تمدید زمانی، اصناف با سهولت بیشتری برای پرونده مالیاتی سال ۱۴۰۰ اقدام کنند.

نحوه محاسبه مالیات اصناف و صاحبان مشاغل

براساس قانون مالیات‌های مستقیم، صاحبان مشاغل در مقام مودی مالیاتی می‌توانند به دو صورت مقطوع و اظهارنامه‌ای برای پرداخت مالیات خود اقدام کنند.

ملاک انتخاب این روش‌ها، حد نصاب میزان درآمدی است که در طول یک سال از محل تراکنش حساب بانکی، دستگاه کارت‌خوان و سامانه صیادی دسته‌چک ثبت شده است. برای سال ۱۴۰۰ این رقم چهار میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون تومان است.

صاحبان مشاغل با درآمدی بیش از این میزان باید از طریق اظهار نامه مالیات خود را پرداخت کنند و در مقابل نیز صاحبان مشاغل با درآمد کمتر از این میزان نیز به صورت مقطوع مالیات خود را پرداخت خواهند کرد.

با این وجود اما در هفته‌های گذشته میان سازمان امورمالیاتی و صاحبان مشاغل بر سر وصول مالیات سال ۱۴۰۰ اختلاف و چالش ایجاد شده بود.

نتیجه این اختلاف توافق سازمان امورمالیاتی با اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی بر سر اصلاح ضرایب مالیاتی بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.