کد مطلب: ۲۹۵۷۸۸

«مه» قیمتی در «بازار ارز»

«مه» قیمتی در «بازار ارز»

افزایش دامنه نوسان، مه قیمتی را حول‌وحوش دلار شکل داد. در دومین روز هفته در مقاطعی در بازار ارز کسی حاضر به فروش دلار نبود، حال آنکه تقاضای زیادی به بازار وارد شده بود.

افزایش دامنه نوسان، مه قیمتی را حول‌وحوش دلار شکل داد. در دومین روز هفته در مقاطعی در بازار ارز کسی حاضر به فروش دلار نبود، حال آنکه تقاضای زیادی به بازار وارد شده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در چنین شرایطی بود که در زمان‌هایی از روز، نرخ دلار در بازار گم شد. به گفته فعالان، خبر کاهش صادرات نفتی زمینه‌ساز آن شد که برخی افراد محرک لازم برای ورود به بازار را به‌دست آورند. همچنین نقدینگی سرگردان موجب می‌شود که شکست سطوح مقاومتی در هر بازار، توجه افراد را به خود جلب کند.

روز گذشته موج نوسان به بازار ارز و سکه بازگشت و هر دو دارایی بیشترین رشد از ۱۸ مرداد را تجربه کردند. در دومین روز هفته، دلار ۵۱۰ تومان افزایش را ثبت کرد و به قیمت ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. در آن سو در بازار سکه، این فلز گرانبها ۲۷۲ هزار تومان افزایش را ثبت کرد و به قیمت ۴میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید. این میزان رشد نیز در بازار سکه از ۱۸ مرداد سابقه نداشت.

در آن مقطع زمانی، قیمت سکه از مرز ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان جهش کرد و روی عدد ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان آرام گرفت. دلار نیز در آن روز از قیمت ۹ هزار و ۷۰۰ تومان به قیمت ۱۰ هزار و ۴۵۰ تومان رسید.

پس از این تاریخ بازار سکه و دلار کمی آرام گرفت و هر دو نوسان چندانی را تجربه نکردند. با این حال از ابتدای هفته جاری دامنه نوسانات یک بار دیگر شدت گرفت و روز گذشته با گذر قیمت‌ها از سطوح مقاومتی رکوردهای جدیدی به ثبت رسید. با گذر دلار از سطح ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان، مه قیمتی در بازار شکل گرفت و قیمت مشخصی در مقاطعی در بازار وجود نداشت.

در واقع قیمت گم شده بود. البته در ساعات پایانی روز کمی وضعیت پایدار تر شد. به گفته فعالان، رشد روز یکشنبه از ساعات پایانی روز شنبه کلید خورد. دلار که ساعت ۴ بعدازظهر روز شنبه ۱۱ هزار و ۹۰ تومان قیمت خورده بود، در ساعات انتهایی همان روز با قیمت ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

نتیجه تحرکات ساعات انتهایی روز شنبه، بازگشایی بازار دلار روز یکشنبه با قیمت‌های بالای ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان بود. به گفته فعالان، پس از اینکه بازار از این سطح مقاومتی عبور کرد، کمتر کسی حاضر به فروش دلار بود، حال آنکه شکست این سطح موجب ورود تقاضای زیادی به بازار شده بود.

در نتیجه این اتفاق، قیمت بعضا در بازار بدون معامله سیر صعودی گرفت و حتی تا سقف ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت. با رسیدن به این نقطه کمی میزان فروش‌ها در بازار بالا رفت و قیمت از سقف فاصله گرفت. سکه نیز در این روز تا سقف ۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان بالا رفت. رکوردزنی سکه در شرایطی رخ داد که بازار اونس جهانی نیز تعطیل بود.

چرا هیجان به بازار بازگشت؟

به گفته فعالان، عوامل متنوعی دست به دست هم دادند تا یک بار دیگر دامنه نوسانات در بازار ارز و سکه بالا رود. به گفته فعالان، اخباری مبنی بر کاهش صادارت نفت، یک بار دیگر اثر احتمالی تحریم‌ها را به معامله‌گران بازار یادآوری کرد و زمینه‌ساز ورود تقاضای احتیاطی به معاملات شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمارهای کشتیرانی گردآوری‌شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در ماه اوت به زیر ۱/ ۲ میلیون بشکه در روز رسیده که پایین‌ترین رقم از مارس ۲۰۱۶ تاکنون است.از سوی دیگر، برخی معامله‌گران باور داشتند، نوسان‌گیران پیرامون صحبت‌های روزهای اخیر برخی مسوولان در مورد بازار ارز جوسازی کردند و به کمک آن قیمت را بالا آوردند. یکی از تفسیرهای شنیده شده توسط معامله‌گران این بود که بازارساز تمایل چندانی برای مداخله در بازارها ندارد.

با این حال، اکثر بازیگران ارزی اعتقاد داشتند، نقدینگی زیادی در دست افراد وجود دارد و آنها با توجه به شرایط بازارها تصمیم دارند، با تبدیل این نقدینگی به ارز و سکه از ارزش دارایی خود حمایت کنند. در روزهای قبل دلار و سکه نوسان خاصی نداشتند، ولی با شکست یک مرز مقاومتی مهم، بار دیگر نقدینگی افراد متوجه بازار ارز و سکه شد؛ بازگشت چنین تقاضای احتیاطی به بازار زمینه‌ساز افزایش بیشتر قیمت‌ها شد.

به گفته فعالان، با اتفاقات نوسانی روز گذشته، اکنون این باور در بازار وجود دارد که کف کوتاه‌مدت قیمت دلار عدد ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود. این در حالی است که اگر دلار بالای مرز ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان باقی بماند، احتمال حرکت آن به سوی سقف ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان از نظر معامله‌گران فنی وجود خواهد داشت.

روز گذشته در مقاطعی دامنه نوسان چنان بالا رفت که لفظ خرید و فروش در میان معامله‌گران شنیده نمی‌شد. بیشتر معامله‌گران عنوان می‌کردند، حاضر نیستند در چنین شرایطی ارز خود را بفروشند؛ چرا که اگر دلار خود را بفروشند، ممکن است ناچار شوند با قیمت‌های بسیار بالاتری آن را جایگزین کنند. تعطیلی بازار آتی سکه دیگر عاملی بود که از نظر برخی معامله‌گران زمینه‌ساز افزایش نوسان در بازار نقدی این فلز گرانبها شد.

میزان ورود ارز به سامانه نیما

روز گذشته، قیمت یورو در بازار آزاد به نزدیکی مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی رسید. این در حالی بود که میانگین قیمت یورو در سامانه سنا تا ساعت ۵ بعدازظهر ۹ هزار و ۱۰۰ تومان بود. میزان عرضه یورو در سامانه نیما نیز در حدود یک ماه اخیر به بالای ۸۰۰ میلیون رسیده است.

به گزارش «ایبِنا»، بررسی عملکرد بازار ثانویه ارزی همزمان با اجرای سیاست دوم ارزی نشان می‌دهد در این مدت ۸۴۲ میلیون یورو ارز صادراتی به این بازار تزریق و حدود ۷۴۵ میلیون یورو از انواع ارزها توسط وارد‌کنندگان خریداری شده است.

از روز ۱۶ مردادماه بازار ثانویه ارزی با توجه به سیاست دوم ارزی در سال‌جاری آغاز به کار کرده است. بررسی عملکرد این بازار تا روز شنبه ۱۰ شهریور ماه نشان می‌دهد، حدود ۸۴۲ میلیون یورو ارز صادراتی به این بازار تزریق و حدود ۷۴۵ میلیون یورو توسط وارد‌کنندگان خریداری شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.