کد مطلب: ۱۹۲۲۳۱

موانع سیاسی و مالی بر سر راه جاده ابریشم جدید چین

موانع سیاسی و مالی بر سر راه جاده ابریشم جدید چین

علی‌رغم تاکید چین بر تجاری بودن جاده ابریشم جدید و نداشتن اهداف سیاسی، کشورهایی مثل آمریکا، روسیه و هند از کاهش نفوذ خود در پی ساخت جاده ابریشم نگران هستند.

جاده ابریشم جدید در اوراسیا که پروژه‌های زیرساختی مرتبط با مسیرهای ریلی، بنادر و سایر زیرساخت‌ها را در بر می‌گیرد با موانع سیاسی و مالی مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر طبق گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های مختلف، پروژه‌هایی که جزئی از مسیر جاده ابریشم جدید هستند در حال لغو شدن، مذاکره مجدد یا به تاخیر افتادن هستند.

پاکستان، تانزانیا و مجارستان بر سر هزینه‌های جاده ابریشم با چین اختلافاتی دارند و منافع خود را از پروژه‌هایی که توسط شرکت‌های چینی ساخته شده است و با وام‌های پکن تامین مالی می‌شوند، بسیار اندک می‌دانند.

جاده ابریشم ۶۵ کشور جهان را از جنوب اقیانوس آرام تا آسیا، آفریقا و اروپا در بر می‌گیرد. حفاری نفت در سیبری، ساخت بنادر در جنوب شرقی آسیا، پروژه‌های ریلی در اروپای شرقی و نیروگاه‌هایی در خاورمیانه از جمله پروژه‌های جاده ابریشم هستند.

پکن تلاش می‌کند از جاده ابریشم جدید برای ایجاد ساختار سیاسی با محوریت چین استفاده کند. واشنگتن، مسکو و دهلی نو نسبت به این مسئله که می‌تواند نفوذ آن‌ها را کاهش دهد، نگران هستند.

این در حالی است که چین همواره تاکید کرده است که جاده ابریشم تنها کاربرد تجاری داشته و مقاصد سیاسی ندارد.

پاکستان و چین با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد دلاری در حال توسعه زیرساخت‌ها از جمله نیروگاه‌ها و پروژه‌های ریلی برای اتصال غرب چین به بندر گوادر در اقیانوس هند هستند.

بخش اصلی سرمایه گذاری در این پروژه، که کریدور اقتصادی چین پاکستان نام دارد، از سوی کشور چین تامین می‌شود.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.