کد مطلب: ۳۶۹۳۷۳

موج واکنش‌ها به تحریم نفتی ایران / انتقاد تند چین و تلاش کره برای دریافت مجدد معافیت

موج واکنش‌ها به تحریم نفتی ایران / انتقاد تند چین و تلاش کره برای دریافت مجدد معافیت

در حالی که طبق اعلام روز دوشنبه دولت آمریکا، این کشور معافیت خرید نفت از ایران را تمدید نخواهد کرد، کشورهای چین، کره، ترکیه، عراق و هند به این موضوع واکنش نشان دادند.

به گزارش تجارت‌نیو ز، چینی‌ها واکنشی تند به آمریکا نشان دادند و دولت کره جنوبی هم از ارسال هیئتی به آمریکا برای دریافت معافیت با وجود اظهارات اخیر آمریکایی ها خبر داد.

گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا در اعمال تحریم یک جانبه علیه کشورها در حال اقدام خارج از قلمرو حاکمیتی خود است. وی افزود: تعاملات بین‌المللی بین ایران و دیگر کشورها هم منطقی بوده و هم قانونی است و باید مورد حفاظت قرار گرفته و محترم شمرده شود.

گنگ ادامه داد: چین برای حفظ منافع شرکت‌های متبوع خود اقدام خواهد کرد. انتشار این خبر در هند هم تبعات و واکنش هایی داشت. این تصمیم آمریکا باعث شد ارزش روپیه هند از 60.37 روپیه در برابر دلار به 69.82 روپیه کاهش یابد.

برخی مقامات هندی نیز در واکنش به این اقدام آمریکا از بررسی عواقب آن خبر دادند و گفتند: در موقع مناسب بیانیه‌ای در این باره صادر می‌کنیم. اما از کره جنوبی هم خبر می رسد که این کشور همچنان به دنبال تداوم خرید نفت از ایران است.

در این باره، خبرگزاری یونهاپ کره گزارش داد که هفته جاری یک هیئت سیاسی این کشور برای رایزنی درباره تصمیم جدید آمریکا مبنی بر تمدید نکردن معافیت‌های واردات نفت از ایران عازم واشنگتن خواهد شد.

دولت کره جنوبی دوشنبه شب و بلافاصله بعد از اعلام تصمیم آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که به تلاش های خود برای تمدید معافیت‌ها تا پایان مهلت آمریکا ادامه خواهد داد. رسانه های کره ای نوشتند که کره جنوبی به شدت به میعانات گازی ایران برای تولید فراورده‌های پتروشیمی وابسته است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز گفت: «ترکیه تحریم‌های یک جانبه (آمریکا علیه ایران) و تحمیل چگونگی روابط با همسایگان را نمی‌پذیرد.» در واکنش به تصمیم آمریکا، وزیر نفت کشورمان هم دیروز در مجلس گفت: تصور یا رویای به صفر رساندن صادرات نفت ایران به یاری خدا هرگز تعبیر نمی‌شود و تحقق نخواهد یافت و با همه توان برای شکستن تحریم آمریکا تلاش خواهیم کرد. وی این اقدام آمریکا را بازی خطرناکی خواند که دودش به چشم خیلی ها خواهد رفت.

پتروشیمی ایران قابل تحریم نیست

گفتنی است دوشنبه شب، مارک دوبو ویتز مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ از تحریم پتروشیمی ایران بعد از تحریم نفت سخن گفته بود. این موضوع واکنش مقامات ایرانی را در پی داشت.

از جمله مهدوی، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در گفت وگو با فارس، با اشاره به این که پتروشیمی، نفت نیست و شرایط صادرات آن متفاوت از نفت است، اظهار کرد: در سخت‌ترین شرایط نیز صادرات پتروشیمی ایران متوقف نشد و ارز پتروشیمی وارد کشور شد.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بی نام

    آخه چینیها مخالفت کردن بایدم این غلطتو بکنن طلای سیاه درقبال بنجلای چینی ،جنسهای درجه 3 چرا باید نگران باشه نگران مردم ایرانه یا جنسهای قلابی وبی کیفیت خودشه

  • بی نام

    واقعا سایتتون مزدوره میخوام ببینم اینو تا حالا گفته بودم باید انعکاس کننده ی نظرات مردم باشی نه اینکه هر وقت به نفعت باشه چاپ کنی وهر دفعه به ضررت بنویسی تکراری