کد مطلب: ۳۳۴۷۵۹

مروری بر روزنامه‌های شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۷

حضور میلیاردی کنکوری‌ها در صداوسیما / اتفاق جدید در جریمه بانکی

حضور میلیاردی کنکوری‌ها در صداوسیما / اتفاق جدید در جریمه بانکی

جوان و ایران به ترتیب از دیدار مدیران موسسات کنکور با مراجع تقلید در قم و تبلیغات 300 میلیاردی آنها در صداوسیما رمزگشایی می‌کنند. خراسان می‌نویسد از این به بعد قرار است جریمه دیرکرد وام‌های بانکی حذف شود و در نهایت دنیای اقتصاد به عوامل عدم کاهش قیمت سکه پرداخته است.

شهرویور امسال بود که وزرات آموزش و‌ پرورش از حذف مشق شب دانش‌آموزان برخی مقاطع تحصیلی خبر داد. اقدامی که حاشیه سود موسسات کمک‌آموزشی و فروش کتب کمک‌درسی را به خطر می‌انداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز، به دنبال اتفاقات فوق، برخی از مدیران موسسات کنکور و فروش کتب کمک‌درسی با مراجع تقلید در قم دیدار کردند. ماحصل این دیدار انتقاد برخی از مراجع تقلید از حذف مشق شب بود.

روزنامه جوان در گزارش امروز به « بحران مشروعیت کاسبان کنکور » اشاره کرده و تحلیل می‌کند که هدف از دیدار مدیران اینگونه موسسات با مراجع تقلید کسب مشروعیت برای ادامه فعالیتشان است.

جوان در این خصوص می‌نویسد: نگاه مراجع عظام تقلید و علمای قم درباره مشق شب می‌تواند وارد چرخه کارشناسی این موضوع شود، اما نوع بازتابی که این موسسات کنکور از دیدار خود با مراجع داشته‌اند، نشان می‌دهد که با هدف ر‌هایی از بحران مشروعیت به این دیدار‌ها رفته‌اند.

جوان به نتایج تحقیقات مختلف در خصوص تکلیف شبانه اشاره می‌کند و با استناد به نتایج یک تحقیق در دانشگاه هاروارد اعتقاد دارد که تکلیف شبانه بیشتر موجب استرس و عدم اجتماع‌پذیری دانش‌آموزان می‌شود.

این روزنامه در پایان می‌نویسد: به نظر می‌رسد، مدیران موسسات کنکور و کمک‌آموزشی دیدار با علما و مراجع تقلید را به‌عنوان یکی از ابزار‌های مبارزاتی خود با آموزش و‌ پرورش انتخاب کرده‌اند. سوءتعبیر‌های صورت‌گرفته از دیدار کنکورچی‌ها با مراجع، به اقدامات مخرب مافیا مشروعیت نمی‌بخشد. قطعا مراجع عظام با ایجاد یک نظام آموزشی موازی از جانب موسسات کنکور مخالفند و امر تعلیم و تربیت را موضوعی حاکمیتی می‌دانند. این شیطنت رسانه‌ای اصحاب مافیای کنکور بوده است که از دیدار با مراجع به سود خودش تیتر و خبر مخابره کرده است.

اما روزنامه ایران نیز از زاوایه‌ای دیگر به موضوع فوق پرداخته و اشاره کرده که « آنتن صداو‌سیما در اجاره ناشران کمک‌درسی » قرار گرفته است. ایران به نقل از کارشناسان آموزشی روایت می‌کند که صداوسیما نباید به بهانه کسب درآمد به کودکان ضربه بزند.

این روزنامه روایت می‌کند که یکی از موسسات آموزشی برای پخش آگهی تبلیغاتی در طول یک سال معادل 300 میلیارد تومان پرداخته است. این در حالی است که یک موسسه آموزشی دیگر فقط در روزهای جام جهانی با پرداخت 42 میلیارد تومان انحصار تبلیغات صداوسیما را برای خود گرفته است.

ایران به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و‌ پرورش در مورد تبلیغات موسسات آموزشی در صداوسیما می‌نویسد: ماده 7 مصوبه 483 شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید صداو‌سیما، مطبوعات و جراید کثیرالانتشار کشور فقط در صورت تایید رسمی و معرفی هر یک از وزارتخانه‌های ذی‌ربط برای فرم‌های ویژه مجاز به تبلیغ و انتشار آگهی تبلیغاتی هستند و موسس یا موسسان ملزم به اخذ مجوز لازم از وزارتخانه مربوطه هستند.

« حذف سود مرکب وام‌های بانکی » خبری است که روزنامه خراسان به آن پرداخته است. این روزنامه به مصوبه بانکی مجلس اشاره کرده که بر اساس آن وام‌گیرندگان از پرداخت جریمه‌های دیرکرد معاف هستند.

خراسان به نقل از سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: پیش از این بر اساس سود مرکب، اگر کسی هزار واحد وام می گرفت، بعد از پنج سال باید چهار هزار واحد را به بانک برمی گرداند، اما بر اساس قانون حذف سود مرکب از عملیات بانکی، این مهم این‌گونه اصلاح شد که قرارداد اول برای بانک مبنا می‌شود.

آنگونه که این روزنامه روایت کرده مصوبه فوق در حال بررسی در شورای نگهبان است و در صورت اجرایی شدن آن، پرونده‌های قبلی معوقات وام تعیین تکلیف خواهد شد.

اما روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی به « 5 ضلعی مقاومت سکه در برابر دلار » پرداخته است. این روزنامه اشاره می‌کند که در آذرماه امسال قیمت دلار با افت 10 درصدی روبه‌رو بوده، با این حال قیمت طلا از کاهش کمتری از این میزان برخوردار بوده است.

دنیای اقتصاد به چند دلیل برای مقاومت قیمت سکه اشاره کرده که از جمله آنها انتظار معامله‌گران این حوزه برای بازگشت قیمت دلار به نرخ‌های بالاتر در گذشته است. از طرفی بهای اونس در بازارهای جهانی رو به افزایش بوده و شرایط جهانی برای عدم کاهش قیمت سکه نیز فراهم است.

از طرفی شرایط در بازار ارز نسبت به بازار سکه امنیتی‌تر است و به همین دلیل افزایش قیمت در بازار سکه بیشتر از بازار ارز بوده است. دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد که شیوه متفاوت عرضه با بازار ارز و افزایش تقاضای مصرفی در بازار دو ضلع دیگر مقاومت سکه مقابل دلار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی […] هم به سفارش موسسات کنکور وارد مناقشه مشق شب دانش‌آموزان می‌شود، یعنی «گروه خیلی بزرگی» نان شب خود را از تنور مشق شب دانش‌آموزان و سوداگری در تبلیغات، دلالی و کنکور در می‌آورند!