کد مطلب: ۷۵۵۱۲۹

مولد سازی اموال دولتی نقض قانون اساسی است

مولد سازی اموال دولتی نقض قانون اساسی است

بر اساس اعلام شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مولدسازی اموال دولت غیرقانونی است و مجلس باید از حق خود و مردم دفاع کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته علی مطهری نماینده تهران در مجلس دهم مولد سازی اموال دولت تقض قانون اساسی است.

نماینده تهران در مجلس دهم گفت: مصوبه مولدسازي اموال دولت گذشته از اينكه نقض قانون اساسي و برخي قوانين عادي است، از سوي «شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا» صادر شده كه خود اين شورا غيرقانوني و خلاف قانون اساسي است و به فرض قانوني بودن، كارش هماهنگي بوده نه قانون‌گذاري، آنهم براي مدت موقت و در دوره تحريم حداكثري ترامپ. اين شورا و مصوباتش مجلس را به عنوان نماينده مردم به حاشيه رانده است. مجلس بايد از حق خود و مردم دفاع كند.

هدف مولدسازی استفاده از ثروت‌های متوقف مانده است

رئیس جمهوری امروز در جلسه هیئت دولت اعلام کرد: هدف مصوبه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی، اجرای قانون در راستای مولدسازی اموال راکد دستگاه‌ها، با پشتوانه قانونی و حقوقی و بر اساس روشی اصولی است که با استفاه از تجارب گذشته به‌ویژه تجربه اجرای ناصحیح سیاست خصوصی‌سازی انجام خواهد شد.

مفهوم مولدسازی چیست؟

مفهوم مولد سازی دارایی‌های دولت این است که دولت اموال بلا استفاده‌ای که دارد یا اموالی که ارزش افزوده و بهره وری پایین دارد و سال‌ها رها شده‌اند و استفاده مطلوبی از این اموال صورت نمی‌گیرد را شناسایی کند تا این اموال بهینه سازی شود.
مولد سازی دارایی‌های دولت در همه جای دنیا تجربه شده است، در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته هم تلاش می‌شود دارایی‌های دولت مولد شود. مفهوم مولد سازی دارایی‌های دولت این است که دولت اموال بلا استفاده‌ای که دارد یا اموالی که ارزش افزوده و بهره وری پایین دارد و سال‌ها رها شده اند و استفاده مطلوبی از این اموال صورت نمی‌گیرد را شناسایی کند تا این اموال بهینه سازی شود و بهره وری و ارزش افزوده آن‌ها افزایش یابد. این اموال برای نسل‌های کنونی و آینده است و اینگونه نیست که احساس کنیم اموال دولت فقط برای دوره کنونی است، این اموال همانند نفت، سرمایه بین نسلی است و باید تلاش شود تا از این اموال به صورت بهینه استفاده شود.

مولدسازی دارایی‌های دولت یک نوع ثروت آفرینی است و ثروت آفرینی هم می‌تواند رویکرد مادی و هم می‌تواند یک رویکرد غیر مادی داشته باشد یعنی می‌توانیم یک فضای خالی و بلا استفاده را تبدیل به یک بخش تجاری، بخش صنعتی یا فضای سبز کنیم که بسته به طراحان و برنامه ریزان آن متفاوت است.

زمین‌ها و دارایی‌های راکد در کشور باید مولدسازی شوند

در همین خصوص شقاقی شهری کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برخی از دستگاه‌های دولتی زمین‌های بلا استفاده زیادی دارند و می‌توان این زمینه‌ها را مولد کرد، ادامه داد: حتی تبدیل این زمین‌ها به فضای سبز با کمک بخش خصوصی می‌تواند سلامت شهروندان را ارتقا دهد و این به معنی مولدسازی و ایجاد ثروت است.

وی با بیان اینکه مولدسازی دارایی‌های دولت به عنوان فروش اموال دولت نیست و این دو موضوع متفاوت از هم است، تاکید کرد: در فروش اموال، یعنی دولت زمینی را در اختیار دارد و به دنبال فروش آن است که این به عنوان فروش اموال محسوب می‌شود، اما مولدسازی دارایی‌های دولت یعنی ثروت افزایی و افزایش بهره وری این دارایی‌ها که با رویکرد متفاوت مواجه است.

شقاقی شهری ادامه داد: به دولتمردان و هیاتی که برای مولدسازی تشکیل شده است توصیه می‌کنم حتماً بین فروش و مولدسازی تفاوت قائل شوند، در مولدسازی اگر درآمدی کسب می‌شود باید حتماً در توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود نه در هزینه‌های جاری و این باید خط قرمز دولت و کشور باشد.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در سند ۲۰۳۰ شما مردم صاحب هیچ چیز نخواهید بود اما باز خوشحال خواهید بود. فلاکت در راه است.

  • کیمیا

    همین بوده اموال نسل بعد واینده رو بفروشند بروند ی کشور به بدهی و بی پشوانه یماند و نسلهای بعد هم چیزی نداشته باشند الان هم به باد رفته بلد نیستد مملکت داری کنید کشورایران رو رها کنید بروید تا ازاین بدترش نکردید پول تو جاهای دیگه دارید تو خدا از این کشور بروید

    • ناشناس

      مردم بیچاره که همه رقمه باشما کنارآمدند.شما هم قدراین ملت نجیب را بدانید.به آینده نداشته بچه هامان رابیشترازاین به خطرنندازید.که یک موقعه ببنیم جای خالی …..

  • کیمیا

    همین بوده اموال نسل بعد واینده رو بفروشید اینکار شما غیره قانونی هست شما نباید اموال دولتی که مال مردم مال کسی نیست جز مردم حقی ندارید بفروشید شما امانتدار مردم هستید به امانت خیانت نکنید

  • محمدرضا کیانفر

    .
    سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور گفت: جایگاه ما نوکری مردم است.آقای رئیسی،
    نوکری مردم پیشکش زیرا مردم نوکر نمی‌خواهند بلکه دولتی لازم دارند که مجری و مطیع قانون باشد براساس کدام قانون دارید اموال ملت را به نام مولد سازی می‌دزدید؟
    دل تو کرد چرایی به برون ز آخر قالب، وگر آن نیست به هر شب به چراگاه چرا شد.
    خنک آنگه که کند حق گنهت طاعت مطلق، خنک آن دم که جنایات عنایات خدا شد.سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

  • حسن فراهانی از اراک

    سلام با توجه به شرایط کنونی کشور بسیاربسیار بسیار کار درست وبه حقی است که اگر اجرا شود باعث رونق اقتصادی وشکوفای کشور میشود بنده با توجه به تجربه وسوابق که دارم این حرکت را به نفع کشور میدانم

  • حسن فراهانی از اراک

    سلام کاملا در شرایط کنونی کشور تصمیم درستی است

  • ناشتاس

    مردم بیچاره که همه رقمه باشما کنارآمدند.شما هم قدراین ملت نجیب را بدانید.به آینده نداشته بچه هامان رابیشترازاین به خطرنندازید.که یک موقعه ببنیم جای خالی …..

  • ناشناس

    درتمام دنیا اقتصاد خصوصی اداره میشود حتی کشور اربابتان آمریکا اگر قانون کامل مالیاتی درکشور تصویب شود مانند مالیات بر عائدی سرمایه ومالیات باتوجه به ثروت ودرآمد گرفته شود اتفاقا سالهای آینده هم مردم ازاین طرح استفاده خواهند کرد وبی بهره نیستند راستی آیا بورس درزمان حسن روحانی دزدی اشکار ازجیب مردم نبود

  • احمد

    ارباب ارباب نکن تو ارباب داری
    مولدسازی یعنی ادامه غارت با سرعت بیشتر

  • ناشناس

    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. روشنه دارن چیکار میکنن