کد مطلب: ۶۴۱۳۹۶

پیش‌بینی خرید تضمینی ۵.۵ میلیون تن گندم در سال جاری

پیش‌بینی خرید تضمینی 5.5 میلیون تن گندم در سال جاری

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر در اردیبهشت بارندگی خوب باشد پیش‌بینی می‌شود امسال ۵.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش‌بینی ما تولید ۹ میلیون تن گندم در سال جاری زراعی است، افزود: سال گذشته حدود ۴.۵ میلیون تن خرید تضمینی داشتیم و ۲ میلیون تن نیز صنوف، صنعت و کارخانجات ماکارونی خریداری کردند و حدود یک و نیم میلیون تن نیز کشاورزان برای کشت سال بعد ذخیره کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای تأمین نیاز ۲ سال کشور باید گندم ذخیره داشته باشیم، بر اساس شرایط جدید ذخایر را افزایش دادیم که بخشی از واردات گندم در این جهت است.

مهاجر اظهارداشت: با توجه به گرانی گندم در سراسر دنیا و افزایش قیمت‌های دستمزد و نهاده ها، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد.

وی با اشاره به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی بارندگی در مقایسه با سال گذشته و افزایش فشار آبی بر مزارع گفت: در یکی دو سال اخیر نیز به دلیل گرانی، استفاده از نهاده‌ها کاهش یافت بنابراین دولت برای کاهش قیمت کودهای پایه کمک کرد و قیمت این نهاده‌ها ۴۵ تا ۴۶ درصد کاهش یافت.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای سال آینده زراعی تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی بهتر، عملکرد در واحد سطح را برای گندم افزایش دهیم.

وی افزود: زمانی که بارندگی کاهش می‌یابد کشاورزان آب را به محصولاتی اختصاص می‌دهند که درآمد بیشتری دارند بنابراین به رغم داشتن مزارع خوب گندم، تولید کاهش می‌یابد.

توسعه کشت کلزا برنامه وزارت جهاد کشاورزی است

مهاجر گفت: مشکل در حوزه دانه‌های روغنی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی است زیرا محصولی که با این ارز وارد می‌شود با محصول تولید داخل ۲۰ هزار تومان اختلاف قیمت دارد و کارخانجات ترجیح می‌دهند کالای وارداتی بخرند.

به گفته وی، این سیاست در سال‌های اخیر موجب شد در تولید دانه‌های روغنی عقب بیفتیم در حالی که می‌توانستیم در همه استان‌های کشور کلزا که آب کمتری نیاز دارد و پاییز کشت می‌شود تولید کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دانه‌های روغنی، توسعه کشت کلزا است، گفت: کشت کلزا باعث پایداری تولید گندم می‌شود.

وی افزود: برنامه‌ریزی مفصلی برای تولید کنجد انجام داده‌ایم زیرا این گیاه در حالی که در تابستان کشت می‌شود اما آب بسیار کمی نیاز دارد و درصد روغن آن بالای ۵۰ درصد و بسیار باکیفیت است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای تأمین ۵۰ درصد نیاز کشور به دانه‌های روغنی در پنج شش سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.