کد مطلب: ۶۴۰۸۴۸

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم

یک نماینده مجلس، از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری، برای حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در مدت اخیر اخبار مختلفی از قیمت خرید تضمینی گندم منتشر شده است. حالا یک نماینده مجلس هم از افزایش این نرخ خبر می‌دهد.

آعضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی از افزایش قیمت گندم در سال جاری برای حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان خبر داد.

محمد وحیدی، به ایسنا گفته است: دولت در سال ۱۴۰۱ به منظور حمایت و تشویق کشاورزان قیمت هر کیلوگرم گندم را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

او افزود: پس از تصویب نهایی مبلغ ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در کمیسیون تلفیق، دولت هم برای حمایت از کشاورزان، مبلغ خرید هر کیلوگرم گندم را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

وحیدی گفت: دولت همچنین به منظور ترغیب کشاورزان برای تولید بیشتر و تامین غلات مورد نیاز کشور و کاهش وابستگی به واردات، مبلغ هزار تومان به عنوان هدیه تحویل در نظر گرفته است. در نتیجه مبلغ نهایی خرید هر کیلوگرم گندم به ۱۱۵۰۰ تومان رسید.

ارتباط نرخ گندم با حجم واردات

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش از این کمیسیون تلفیق مجلس، نرخ خرید تضمینی گندم را برای هر کیلوگرم، ۹۵۰۰ تومان تعیین کرده بود.

اما پس از آن، دولت دستورالعمل خرید تضمینی گندم را ابلاغ و رقم را ۷۵۰۰ تومان اعلام کرد. همان مبلغی که در شهریور سال گذشته نیز از سوی مقامات دولتی اعلام شده بود. حالا اما دوباره این مبلغ افزایش یافته و به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

پیش از این فاطمه پاسبان، کارشناس بخش کشاورزی به تجارت‌نیوز گفته بود: تعیین حجم مورد نیاز برای واردات گندم به رفتار کشاورزان بستگی دارد. باید زمان کشت فرا برسد و مشخص شود که آنها چند هکتار زمین را به گندم اختصاص می‌دهند. همچنین مشخص نیست که آیا کشاورزان گندم را به دولت می‌فروشند یا خیر.

او گفت: به همین دلیل کارشناسان تاکید می‌کنند دولت باید نرخ خرید تضمینی گندم را به گونه‌ای تعیین کند که کشت و فروش آن برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد. در این صورت نوعی ثبات در تصمیم‌گیری ایجاد می‌شود و امکان برنامه‌ریزی وجود دارد.

کارشناسان معتقدند، موضوع کشاورزی و کشت گندم به امنیت غذایی و در نتیجه امنیت ملی مرتبط است و نیاز به توجه ویژه دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حمایت از کشاورز

    بی وجدان تویی ،باید یارانه گندم رو بردارن تا بفهمی گندم کیلو چند وارد میشه اونوقته که جای چریدنت رو میفهمی کجاست

  • ناشناس

    با این اوضاع گرانی های سر به فلک کشیده قیمت گندم باید حداقل بین ۱۸هزار تا ۲۰هزار تومن کیلویی باشد . این قیمت ۱۱هزار بدرد عمتون میخوره

  • ناشناس

    با سلام مردم باید ی گونی گندم بدیم یه روغن آدم خفه کن بگیریم این اقتصاده این کجاش کارشناسی شدس هیچ کشاورزی با درامد این طوری یه ماهم دوام نمیاره چه برسه زمستانشو طی کنه با خیاله راحت دو گونی گندم بشه یه مرغ و ی شانه تخم مرغ بگیرین این حقمونه افسوس

  • ناشناس

    آخبی وجدان تویی زبون نفهم آخه تو ادمی میفهمی کشاورز نباشه تو هم نیستی چلاغ کشاورز مضلوم نمای میکنه نا حساب

  • مصطفی

    این به عهده دولت است باید از کشاورزان به قیمت حداقل 15هزار تومان بخره خودش باقیمت کمتر در اختیار مردم بزاره،از بودجه ملی برمیداره از جیب خودش که نمیده

  • مصطفی

    دولت باید با قیمت مناسب از کشاورزان بخره و خودش با قیمت کمتر در اختیار مردم قرار بده،پولشو که از بودجه ملی میده

  • ناشناس

    ای قیمت بدرد ننش میخوره نه کشاورز گازوئیل لیتر ۷۰۰۰ تومن خبرنداره که

  • ناشناس

    با این وضعیت گرامی و افزایش قیمت همه کالاها.واقعا قیمت گندم پایین است.و چیزی که به ضرر دولت باشه مطمنن توجهی بهش ندارد.ففط میتونم بگم بیچاره کشاورز ک تو سرما و گرما سر زمین کار میکنه

  • ناشناس

    والا معلوم نیست این کارشناسها که قیمت میزارن رو گندم اصلا خبر دارن که گندم برای کشاورز چقدر تمام میشه بنده ده هکتار زمین آبی بارانی دارم هکتاری ۳۵ میلیون اجار بهم میدن برای سیب زمینی یا چقندر یا هرچی،،، دیگه مرض ندارم بیام شب تاصبح تو سرما آب گندم بدم خداروشکر چندساله بارون نمیباره از روز اول شروع به آب دادن میکنیم بخدا کیلویی ۲۰۰۰۰۰ هزار هم باشه شاید پول کارگری برامان پس انداز بشه

  • ناشناس

    درایران کشاورز بدبخت ترین