خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۵۰۴۰

افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگران، جوابگوی نیازهای آنان نیست

افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگران، جوابگوی نیازهای آنان نیست

افزایش27 درصدی زندگی کارگران نه تنها کفاف خرج و مخارج این گروه را نمی‌دهد، بلکه باعث شده تا علاوه بر کوچک شدن سفره آنان، این افراد به طور مداوم استرس اخراج شدن از کار خود را داشته باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دبیر کانون انجمن‌های صنفی حرف استان آذربایجان شرقی درخصوص وضعیت دستمزد کارگران و فاصله آن با رفع نیازهای ضروری زندگی آنان اظهار نظر کرد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی حرف استان آذربایجان شرقی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و تورمی که دامنگیر جامعه شده است، وضعیت معیشتی کارگران را نامناسب توصیف کرد و گفت: افزایش ۲۷ درصدی دستمزد جوابگوی نیازهای معیشتی‌ کارگران نیست.

«محمد نیک روان» با تاکید بر اینکه یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های قشر حقوق‌بگیر، عملکرد ضعیف دولت در نظارت بر قیمت کالاهای اساسی است، گفت: بالا رفتن روزانه و غیرمنطقی قیمت‌ها در بازار بیانگر این است که متأسفانه برنامه کنترلی و نظارتی در این زمینه وجود ندارد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی حرف استان آذربایجان شرقی افزود: بی‌برنامگی دولت در مهار قیمت‌ها درحالیست که قدرت خرید کارگران عملا به نصف کاهش پیدا کرده و سفره آن‌ها بسیار کوچک شده است.

وی افزود: افزایش قیمت‌ها در بازار مواد غذایی، لوازم خانگی، قطعات الکترونیکی، مسکن، خودرو، سکه و ارز با هیچ متغیر و شاخص اقتصادی همخوانی ندارد تا جایی که در بسیاری از موارد بیش ۴۰٪ دستمزد کارگران فقط در اجاره مسکن هزینه می‌شود.

وی؛ گرانی حامل‌های انرژی در سال گذشته را از دیگر مشکلات کارگران عنوان و تأکید کرد: متأسفانه کارگران هیچگاه آنطور که شایسته آن بوده‌اند مورد حمایت مسئولین و سازمانهای مربوطه قرار نگرفته‌اند و همیشه مطالبات برحق‌شان مانند افزایش دستمزد نسبت به تورم واقعی جامعه مورد کم‌مهری مسئولین ذیربط قرار گرفته است که نمونه‌اش را در دستمزد سال ۱۴۰۲ به وضوح می‌بینیم.

نیکروان با تاکید بر لزوم اقدام فوری دولت در کنترل قیمت‌ها یادآور شد: کارگران صدمه‌پذیرترین قربانیان شرایط بد اقتصادی هستند، چراکه نوسانات قیمت ارز، افزایش چندین باره قیمت اجناس مصرفی کارگران را نگران کرده و در کنار آن فشار روانی خطر اخراج از کار و عواقب بیکاری را نیز متحمل می‌شوند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی حرف استان آذربایجان شرقی افزود: با توجه به تجارب سالهای اخیر و عدم مهار تورم، این افزایش دستمزد حتی در سه ماهه اول سال پاسخگوی نیازهای اولیه کارگران برای تأمین مخارج اولیه و ضروری‌شان نخواهد بود و باید از هم‌اکنون دولت برای آن فکری کند.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.