کد مطلب: ۲۸۶۹۵۶

میز رسیدگی به مشکلات کارآفرینان زن در وزارت صمت تاسیس شد

میز رسیدگی به مشکلات کارآفرینان زن در وزارت صمت تاسیس شد

کمبود تامین مالی برای زنان که به مراتب کمتر از مردان است، معضلی است که حتی در کشورهای توسعه یافته وجود دارد.

محمد شریعتمداری وزیر صنعت‌معدن‌وتجارت در گردهمایی و هم اندیشی زنان اظهار کرد: از جمله موانع پیش روی زنان کارآفرین ، فعالیت این زنان در بخش های سنتی و غیر رسمی است در حالی که در زمینه های نوین صنعتی، اقتصادی و تجاری فعالیت کمتری دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته این مقام مسئول، بررسی ها نشان داده ۳۰ درصد زنان غیر کشاورز در جهان در بخش های سنتی خویش کارفرما هستند و به ویژه در خرده‌فروشی و فعالیت های تولیدی کم فعالیت می‌کنند که بیشترین آنها در آفریقا با ۶۳ درصد فعالیت حضور دارند.

شریعتمداری تاکید کرد: کمبود تامین مالی برای زنان که به مراتب کمتر از مردان است، معضلی است که حتی در کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد.

وی موانع قانونی و مقرراتی را دیگر مانع اصلی کارآفرینی زنان برشمرد و گفت: یک مطالعه در بانک جهانی نشان داده در بین ۱۴۱ کشور مورد مطالعه فقط ۳۱ کشور از حقوق مساوی زنان و مردان در عرصه کارآفرینی برخوردار بودند .

وزیرصنعت، معدن وتجارت توصیه کرد: صندوق حمایت از صنایع کوچک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اولویت زنان کارآفرین به فعالیت خود ادامه دهد.

وی در ادامه یادآور شد: زنان ایرانی همواره در همه ادوار از انقلاب، جنگ تحمیلی و دوران سازندگی پیشتاز بوده اند و امروز در شرایط خطیر و خاص کنونی نیز حضور پررنگی در فعالیتهای اقتصادی دارند که نشان از روحیه مقاوم آنان در همه شرایط سخت کشور دارد.

وی بیان کرد: یکی از معیارهای اصلی توسعه یافتگی در جهان، نقش و اثر زنان کارآفرین در اقتصاد هاست، اما باوجود روند رو به رشد کارآفرینی زنان در سطح جهان و ایران هنوز فاصله بسیار زیادی با آنچه که باید باشد وجود دارد.

شریعتمداری اظهارکرد: حدود یک دهم درآمد جهان متعلق به زنان کارآفرین است و یک صدم مالکیت اموال و دارایی های جهان در اختیار زنان قرار دارد که حاکی از بی عدالتی های موجود است.

وی گفت: پیش از انقلاب فقط ۳۰ درصد زنان کشور در عرصه دانشگاهی و آموزش عالی حضور داشتند اما امروز زنان کشورمان با سهم بیش از ۵۰ درصدی در اشغال صندلی های دانشگاه، نشان از حرکت رو به جلوی این قشر دارد.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و تشریح سیاست های حمایتی دولت از بخش صنعت،بیان کرد: در شرایط فعلی ممکن است در برخی واحدهای صنعتی که از ساختار مالی و فناورانه خوبی برخوردار نیستند، ریزش داشته باشیم اما باید این ریزش ها را به حداقل برسانیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.