کد مطلب: ۵۵۴۴۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نتیجه مذاکرات وین پس از انتخابات اعلام می‌شود؟/ ایران و امریکا به توافق رسیدند؟

نتیجه مذاکرات وین پس از انتخابات اعلام می‌شود؟/ ایران و امریکا به توافق رسیدند؟

در بحبوحه انتخابات ششمین دور مذاکرات احیای برجام در وین جریان دارد. اخباری از مذاکرات پشت درهای بسته خارج شده است همان خبرهای اولیه است: مذاکرات پیشرفت داشته اما گره‌های مبهمی هنوز وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز غیر از اخبار رسمی، مذاکرات وین شایعات زیادی داشته است. شایعاتی مبنی بر اینکه مذاکرات به نتیجه رسیده و این موضوع بعد از انتخابات اعلام می‌شود!

تاکنون هیچ یک از مقامات رسمی کشورهای درگیر مذاکره این شایعه را تایید نکرده‌اند و البته فعالان اقتصادی و کارشناسان سیاست خارجی درباره چشم‌اندازشان از مذاکرات وین نکات مهمی برای گفتن دارند.

رحمان قهرمان‌پور، پژوهشگر ارشد روابط بین‌الملل درباره وضعیت برجام در یک اتاق کلاب‌هاوس گفت که گره‌های باز نشده برجام مربوط به مسایل منطقه‌ای ایران است و خواسته‌های امریکا در این زمینه به راحتی مورد پذیرش ایران قرار نمی‌گیرد.

به همین دلیل به نظر می‌رسد که اگر توافقی هم در کار باشد توافق چندان پایداری نباشد.

او ادامه داد: شرایط حال حاضر هم با شرایط سال ۲۰۱۵ متفاوت است و امریکا به گفته خود به دنبال توافقی پایدارتر و گسترده‌تر با برجام است و باید دید که طرفین چقدر درباره خواسته‌های خود انعطاف نشان‌ می‌دهند.

حسین سلاح‌ورزی، نائب رییس اتاق ایران هم معتقد است که ایران ممکن است تنها به یک توافق اولیه تن بدهد تا بتواند کمی نفت بفروشد و دارایی بلوکه خود را پس بگیرد.

او ادامه داد: دولت آینده احتمالا با نگاه کاهش فشار کسری بودجه به همان توافق اولیه رضایت بدهد اما در اینکه الحاق به FATF به سرعت رخ دهد و ایران وارد مراحل بعدی توافق با امریکا شود، احتمال چندان قوی وجود ندارد.

پدرام سلطانی، نائب رییس سابق اتاق ایران و فعال اقتصادی هم اعتقاد دارد حتی در صورت احیای برجام، دیگر استقبال سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران مشابه سال ۲۰۱۵ نخواهد بود چرا که سرمایه‌گذاری نیاز به قراردادهای پایدار و بلندمدت دارد و توافق برجام احتمالا توافقی با پشتوانه محکم نیست و سایر کشورها نمی‌توانند با اطمینان کافی وارد بازار ایران شوند.

او تاکید می‌کند که یکی از مواردی که می‌تواند تعهدات سیاسی کشورها را نسبت به هم تقویت کند، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و منافع مشترک اقتصادی است که به نظر نمی‌رسد ایران با امریکا وارد چنین قراردادهایی شود.

مطالعه گزارش عراقچی: تا هر زمان که لازم باشد به مذاکرات وین ادامه می‌دهیم پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تجارت نیوز دوباره شروع کرد.دوباره شروع کردبه دولت کمک کردن، درنوسان گیری دربازارها بااخباربه ظاخرمثبت ازوین

  • ناشناس

    تا زمانی که همه ی تحریم ها برداشته نشود و راستی آزمایی صورت نگیرد نیاز به هیچ گونه مذاکره ی ذلت بار دیگر نداریم. ان شاء الله با رفتن این دولت غرب گرا، دولت انقلابی به همراه مجلس و مردم تحریم ها را خنثی می کنند و با برداشتن کلاه گشاد برجام از سر خود، عزت بر باد رفته ی ناشی از آن را جبران خواهند کرد. الیس الصبح بقریب؟

    • ناشناس

      شما اول پارسی راپاس بدار
      ایرانی اریایی باش
      بعداز توافق ودولت حرف بزن.روزت ایدون

  • حسین

    غرب خیلی بد است اما شرق خیلی خوب است: روسیه ورشکسته و چین تازه به دوران رسیده که سالهاست به راحتی ما را بازی میدهند… برجام بد است اما قرارداد ترکمن چای با چین خیلی خوب است. زنده باد تفکرات پوچ جناحی که پدر مملکت زرخیز ما را درآورده.