کد مطلب: ۳۳۹۷۸۹

روحانی مطرح کرد:

مبنای اداره منابع آبی باید بر پایه خشکسالی باشد / نجات ۱۴ میلیون با احیای دریاچه ارومیه

مبنای اداره منابع آبی باید بر پایه خشکسالی باشد / نجات 14 میلیون با احیای دریاچه ارومیه

رئیس جمهور، آب و برق را دو نیاز زیرساختی و حیاتی مردم دانست و گفت: تامین آب و برق، برای امنیت و آرامش خاطر مردم ضروری است.

به گزارش تجارت‌نیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز دوشنبه با حضور در وزارت نیرو از مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور (دیسپاچینگ مرکزی) بازدید کرد. وی در جمع وزیر، معاونان و مدیران وزارت نیرو سخنانی بیان کرد که مهمترین آنها را در ادامه می‌خوانید.

*مبنای اداره منابع آبی کشور را باید بر پایه ادامه خشکسالی گذاشت و مهمترین قدم؛ به حداقل رساندن هدر رفت منابع آبی و برقی است.

*مهم است که بررسی کنیم محصولات کشاورزی چه میزان آب و برق مصرف می‌کند و محصول با چه قیمتی بدست می‌آید. مهم است که بررسی کنیم تولید برخی میوه‌ها و صیفی‌جات در کشور به نفع ما است یا تولید فرا سرزمینی آنها؛ یعنی این که زمین از کشورهای دیگر اجاره کرده و محصولات پر مصرف را آنجا تولید کنیم و وارد کشور کنیم.

*در سفر به تایلند به ما گفتند آنها به اندازه‌ کافی زمین دارند تا به ما اجاره بدهند. ما می‌توانیم به جای تولید برنج در ایران در تایلند برنج تولید کنیم. باید بررسی کنیم تولید برنج در کشور به نفع ما است یا در تایلند.

*ما باید مبنا را در کشور بر ادامه خشکسالی بگذاریم، اینکه گفته شود با باروری ابرها مشکل را حل کنیم از حرف‌هایی است که به ذهن انسان نمی‌چسبد. شاه هم می‌گفت مشکل کمبود آب را با باروری ابرها حل می‌کنیم این تفکر شاهانه بود که با بارور کردن ابرها مشکل حل می‌شود.

*حالا ممکن است برخی از مشکلات حل شود ولی این راه حل اصلی نیست. ما باید از آب موجود درست استفاده کنیم. هدر رفت آب در شبکه‌ انتقال حدود 20 تا 30 درصد و تلفات انتقال برق حدود 11 درصد است که باید این میزان را کاهش بدهیم و جبران تلفات و هدر رفت برق و آب اولویت اول وزارت نیرو باشد. هر چند تلفات و هدر رفت آب و برق به صفر نمی‌رسد ولی می‌توان آن را یک رقمی کرد.

*مصرف درست آب یک عمل صالح و توصیه به درست مصرف کردن و پرهیز از اسراف امر به معروف و نهی از منکر است باید با برنامه ریزی و تبلیغات و استفاده از رسانه‌ها نحوه صحیح مصرف آب و برق را به مردم آموزش دهیم.

*باید از سیستم‌های هوشمند در تکنولوژی برای صرفه جویی در مصرف آب استفاده کنیم. صنعت هم باید به کمک ما بیاید و وسایل سرمایشی تولید یا وارد کشور شود که مصرف بهزینه داشته باشد. اگر مصرف آب و برق و وسایل سرمایشی کاهش یابد ما در تابستان و در تیک مصرف دچار مشکل نمی‌شویم.

*توسعه کشت گلخانه‌ای و آبیاری با سامانه‌های نوین که مصرف آب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، ضروری است و اگر بتوانیم سالانه 10 تا 20 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی داشته باشیم، تأثیرات بسیار خوبی خواهد داشت و می‌تواند کار چند سد را برای ما انجام دهد.

*ایجاد یک سد گاهی اوقات آثار اقلیمی بدی به همراه دارد و منجر به خشک شدن برخی دریاچه‌ها و تالاب‌ها می‌شود و مسایلی را ایجاد می‌کند، اقدام دولت در احیاء دریاچه ارومیه 14 میلیون جمعیت ایران را نجات داد و اگر روند سابق ادامه پیدا می‌کرد، دریاچه ارومیه خشک می‌شد و گرد و خاک حاصل از آن، کشاورزی را در این مناطق از بین می‌برد و زندگی مردم را دچار مشکل می‌کرد.

*برخی تنها اقدام دولت یازدهم را در برجام خلاصه می‌کنند، برجام یکی از خیرات دولت یازدهم است که حسنه آن مداوم بوده و برای همیشه باقی می‌ماند و مانند کار خیری است که پایان ندارد اما نباید آن را تنها اقدام دولت یازدهم دانست.

*طرح تحول نظام سلامت، احیاء دریاچه ارومیه، آب‌رسانی، برق‌رسانی و گازرسانی به روستاها و اینکه حدود 6 میلیون جمعیت روستایی در دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم از آب سالم آشامیدنی برخوردار شدند از دیگر اقدامات دولت یازدهم است و اینکه در پارس جنوبی امروز همسان با دیگر کشورها از ذخایر گازی جنوب کشور استفاده می‌کنیم و نیز اینکه در طول 5 سال توانستیم 2 هزار کیلومتر راه‌آهن ایجاد کنیم که این به اندازه بیش از 20 درصد کل راه‌آهنی است که در کشور احداث شده است، از دیگر اقدامات دولت بشمار می‌رود.

*دلیل اینکه اقدامات دولت بیان و بازگو نمی‌شود این است که رسانه‌ها آنها را عنوان نمی‌کنند و صداوسیمای کشور بین مکروه، واجب، مستحب و حرام گاهی دچار مشکل می‌شود و تصور می‌کند که تعریف از دولت، مکروه است در حالی که این اقدام مستحب و یا واجب است.

*باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح بدهیم که چه اقداماتی انجام شده است.

*در بخش های آب، برق، گاز، راه، ارتباطات، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش در روستاها، اقدامات بسیار تأثیرگذار و گسترده‌ای انجام گرفته است.

*امروز با تلاش مردم و مسئولان در گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و در بنزین در آستانه خودکفا شدن هستیم و در گازوئیل و گاز نیز به خودکفایی رسیده‌ایم.

*در سالیان گذشته هنگامی که در زمستان نیاز به واردات گاز پیدا کردیم، یکی از کشورها قیمت گاز را 9 برابر افزایش داد و ما چون مجبور بودیم، قیمت آن را پرداخت کردیم، اما با تلاش‌هایی که در این دولت انجام گرفت، سال گذشته زمانی که همان کشور گاز را به روی ما قطع کرد، هیچ اعتنایی نکردیم و خود آنها به دنبال این بودند که چرا برای وصل شدن گاز اقدامی نمی‌کنیم و این اثر خودکفایی و خوداتکایی است.

*هنگامی که ما روی پای خود می‌ایستیم، هیچ‌کس نمی‌تواند به ما زور بگوید. ما تصور می‌کنیم که فقط آمریکا زورگویی می‌کند، اما حقیقت این است که اگر نیازمند شویم، حتی کشورهای فقیر و کشوری که برای آن فداکاری هم کرده‌ایم، شروع به زورگویی می‌کند.

*احتیاج و نیاز گاهی یک قدرت بزرگ را در هم می‌شکند و این نشان می‌دهد که ما باید روی پای خود بایسیتم.

*امروز خوشبختانه در آب و برق و سدسازی و ساخت نیروگاه، روی پای خود ایستاده‌ایم و خودکفا شده‌ایم و به دیگر کشورها نیز خدمات فنی و مهندسی ارایه می‌کنیم، امروز باید تلاش کنیم تا مردم در زندگی روزمره خود دچار مشکل نشوند.

*تابستان به دلیل افزایش مصرف می‌تواند برای مردم و تلاشگران در وزارت نیرو ایام سختی باشد، باید در راستای اصلاح فرهنگ مصرف تلاش کرده و از هدررفت‌ها جلوگیری کرده و با کشت فراسرزمینی و اصلاح بذر، شیوه‌های کشاورزی را تغییر دهیم.

*امروز به گفته وزیر جهاد کشاورزی برخی از بذرها از خارج از کشور وارد می‌شود و دلیل آن این است استفاده از این بذرها می‌تواند تولید محصول را تا 3 برابر افزایش دهد و برخی بدون اینکه با مسایل آشنا باشند، فقط عنوان می‌کنند که چه نیازی دارد که بذر را از خارج وارد کنیم.

*در تولید گوشت مرغ و خوراک آن نیز به همین شکل است، گاهی نیاز داریم که برای جلوگیری از مرگ و میر و افزایش گوشت‌آوری و سلامت محصول، برخی نیازها را از خارج تأمین کنیم.

*امروز در بخش برق به دنبال توسعه دیپلماسی برق هستیم، این اقدام بسیار بزرگی است که می‌توانیم برق را به دیگر کشورها و همسایگان صادر کنیم و اینکه بتوانیم برق را با منطقه و دیگر کشورها تبادل کنیم و بتوانیم به راحتی به شبکه‌های بزرگ آسیا و اروپا وصل بشویم نیز حائز اهمیت است.

*هیچ دولتی در بخش آب به اندازه دولت یازدهم سرمایه‌گذاری نکرده است و بالاترین بودجه در این بخش انجام شده است، افزود: در بخش برق هم در دولت یازدهم سرمایه‌گذاری بسیار خوبی صورت گرفت به گونه‌ای که بیش از 9 هزار مگاوات افزایش ظرفیت در تولید برق داشته‌ایم و از 70 هزار مگاوات به بیش از 80 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده رسیده است و تا آخر سال هم 12 هزار مگاوات به آن اضافه خواهد شد و علاوه بر آن با کاهش تلفات و هدررفت برق 2500 مگاوات دیگر هم به آن افزوده خواهد شد.

*کاری که دولت یازدهم و دوازدهم در بخش آب در غرب کشور انجام می‌دهد و اقداماتی که در زمینه کشاورزی، سدسازی و تونل انجام می‌شود، بی‌نظیر است.

*مهار 5.6 دهم میلیارد متر مکعب آب در بخش‌های غربی و انتقال آن به مناطق گرمسیری اقدام بزرگ و افتخاری برای وزارت نیرو و دولت است.

*البته از تلاش‌های دولت‌های گذشته هم که پس از انقلاب به نوبه خود تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنیم، در دولت یازدهم و دوازدهم اقدام فوق‌العاده‌ای به ثمر رسید که باید آن را برای مردم توضیح داده و تشریح کنیم.

*اینکه در بخش کشاورزی توانستیم در دولت یازدهم 300 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام را زیر کشت ببریم، کاری عظیم و بزرگ بود منتها معمولاً اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم از کارهایی است که نباید آشکار و گفته شود.

*زیر کشت بردن 46 هزار هکتار از اراضی زابل نیز از اقدامات خوب دولت در این بخش است، این کار نتیجه تلاش‌های خانواده بزرگ دولت و همه مردم، کشاورزان و تلاشگران است.

*با وجود همه اقداماتی که با تلاش گسترده انجام می‌شود، اما در روزی که مشکلی بوجود می‌آید، گاهی کل اقدامات دولت را در صفر ضرب می‌کنند.

*باید برای روز مبادا فکر و برنامه‌ریزی کنیم، از امروز می‌بایست برای تابستان سال آینده تلاش کنیم و امیدواریم با کمترین تنش آبی و مشکل در برق همراه بوده و ناراحتی و مشکلی برای مردم بوجود نیاید در عین حال باید از مردم هم بخواهیم تا دولت را در این راستا کمک کنند.

*مطمئناً هیچ کار مهم و بزرگی بدون حمایت، کمک، ایثار و همکاری مردم به ثمر نمی‌رسد و دولت به تنهایی قادر به انجام امور نیست، اما وقتی دولت، مردم و رسانه‌ها در کنار هم قرار بگیرند و فرهنگ لازم برای مردم شرح داده شود، ثمرات بسیار خوبی به همراه دارد.

*طرح همیار پلیس و استفاده از کودکان و دانش‌آموزان در اجرای برخی از مقررات و تذکر دادن آنها به والدین خود در زمان تخلف از مقررات، خوب بود که وزارت نیرو هم می‌تواند با همکاری وزارت آموزش و پرورش چنین طرحی را در راستای صرفه‌جویی و جلوگیری از هدررفت آب و برق در کشور اجرا کند و در آموزش صرفه‌جویی، همیار داشته باشد.

*تلاش در زمینه نمک‌زدایی در کشور ضروری است، برخی از نقاط کشور راهی به جز انتقال آب ندارد، اما بسیاری از نقاط کشور از جمله سراسر جنوب و شمال ایران متصل به آب هستند که البته مسایل خاص خود را دارند ما باید سواحل جنوب و سواحل مکران را که اهمیت زیادی دارد آباد کنیم و این کار با آب و برق امکان‌پذیر است و می‌توانیم با احداث نیروگاه‌های خورشیدی و استفاده از برخی نیروگاه‌های کوچک اتمی، انرژی پاک را به این مناطق ببریم.

*تلاش در راستای توسعه دولت الکترونیک ضروری است، با توسعه دولت الکترونیک می‌توانیم تمامی قبض‌هایی که صادر می‌شود را تبدیل به قبوض الکترونیکی بر روی تلفن همراه مردم کرده و با این اقدام در هزینه‌هایی که صرف چاپ و توزیع قبوض مختلف می‌شود، صرفه‌جویی بالایی داشته باشیم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.