کد مطلب: ۴۵۷۲۴۹

همتی:

نرخ ارز قابل کنترل است / از قطعنامه شورای حکام سیگنال اشتباه نگیرید

نرخ ارز قابل کنترل است / از قطعنامه شورای حکام سیگنال اشتباه نگیرید

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ ارز قابل کنترل است و جو روانی ناشی از قطعنامه شورای حکام آژانس، نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه شود، گفت: بانک مرکزی علی‌رغم تداوم فشار آمریکا، ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را تأمین خواهد کرد و با بازگشت ارز حاصل از صادرات، قطعاً در هفته‌های پیش رو شاهد تأثیر آن در بازار ارز خواهیم بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت:

۱-ارزش ذاتی نرخ ارز، با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی، سیاسی و روانی، در مقایسه با نرخی که امروز در بازار خرید و فروش می‌شود، حتماً پایین‌تر است. البته نمی‌توان محدودیت‌های ایجاد شده برای کشور را در نظر نگرفت. لیکن، ثبات نرخ حقیقی ارز، برای بانک مرکزی مهم است. نرخ خرید و فروش اعلامی صرافی‌های منتخب بازار نیز، برای جلوگیری از سفته بازی و آربیتراژ است.

۲-تجربه دو سال اخیر به ویژه تا مهرماه ۹۸، نشان داده است نرخ ارز قابل کنترل است. علی‌رغم التهابات آبان سال۹۸، ورود به لیست سیاه FATF، شیوع کرونا و افت شدید قیمت نفت و فرآورده ها که هر کدام به نوعی تأثیر افزایشی در نرخ داشتند، بانک مرکزی از تمام ظرفیت‌های خود برای اعاده ثبات استفاده کرد. لذا، شرایط به وجود آمده به خاطر کرونا و فشار موقت وارده به بازار ارز در فصل اول امسال و جو روانی ناشی از قطعنامه شورای حکام آژانس، نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه شود. علی‌رغم محدودیت درآمد نفت، موازنه مبادلات خارجی کشور مناسب است. بانک مرکزی نیز، علی‌رغم تداوم فشار آمریکا، ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را تأمین خواهد کرد.

۳-پیگیری آزادسازی و دسترسی به منابع ارزی مسدودی متعلق به ایران، به صورت ویژه، در دستور کار بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها قرار دارد. برخی را نتیجه گرفته‌ایم و نتایج عملی برخی دیگر نیز به تدریج مشخص خواهد شد.

۴-صادرکنندگان، بایستی تتمهٔ ارز حاصل از صادرات خود در سال ۹۸ را به روش های اعلامی بانک مرکزی، تا پایان تیرماه به چرخه اقتصاد کشور برگردانند. با توجه به حجم بالای تعهدات آنها، قطعاً در هفته‌های پیش رو شاهد تأثیر آن در بازار ارز خواهیم بود.

همتی 1

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اخر این چه وضعی است که 40 میلیون را دلال کردید اگر سود بانکی همان 23 درصد سابق بود تمام این پول ها در بانک بود .ضرر کاهش قدرت خرید پول ملی باعث افزایش بیش تر تورم هم می شود .حتی سود بانکی را 22 درصد نرخ اعلام شده تورم هم نکردید .

  • علی

    از سوابق تاریخی ایران باید فهمید که قیمت هر چیزی رفت بالا بر نمی گرده اگه هم برگرده مقطعی و محدود هست این روند هم ادامه داره

  • ناشناس

    اقای همتی تا زمانی که ترامپ گور به گور شده است عمرا نتونین منابع ارزی رو ازاد کنین بیخود بلوف نزن

  • ناشناس

    واقعا متاسفیم اخه به چه قیمت دلار رو کنترل نمیکنید به قیمت از بین رفتن و ضهیف شدن همین مردمی که همیشه در همه ی صحنه ها حضور دارند اخه اقا جان حداقل شما ورود کنید تا خیلی دیر نشده و جوانان مملکت به فساد کشیده نشدن خواهش میکنم این روحانی کلید دار رو بردارید تا یکسال دیگه با این سرعت بره جلو ی جامعه کاملا بیمار در پیش روی شما هستن ترا به همون خدایی که دم ازش میزنید ی کاری بکنید

  • صادق

    ارزو بر مدیران عیب نیست – پایین بیا نیست دوستان – فکر خودتونو بکنید

  • ناشناس

    اگر قابل کنترل بود تا حالا باید کنترلش میکردی جناب همتی ار۱۲۰۰۰اومده ۱۹۰۰۰پس قطعا بالاتر هم خواهد رفت مردم بدبخت کردین.

  • ناشناس

    بخدا انگیزه ای دیگه برایکار کردن ندارم . برجی 3تومن حقوقم انگار دارم مجانی کار میکنم از اینکه هرروز ارزش پولمون داره کم و کمتر میشه

  • مالباخته سایپا دیزل

    اقای همتی فرق تو با ریس سابق بانک مرکزی چی هست ۱ اون زمان اگر دلار بالا میرفت جنس هم بود ولی شما اومدید چندروز قیمتش اومد پایین ولی دوباره رفت بالا وهمه چیز ۳۰۰ برابر شد ارزو کنترل کردی قیمت کالا اومد پایین یا دوباره رفت بالاپس هرموقع به فکر مردم ضعیف باشید اون موقع باید بگید قیمت قابل کنترل هست شما چرا ارز برای ۱۷۰۰ نفر که ۴ سال هست که بیچاره شدهاند ارز نمیدی ما با این کامیونها میخواهیم نان برای خانه بیاریم نمیخایم تو خیابان دور دور بزنیم

  • ناشناس

    حقوق شخصی که هیچ پشتوانه قابل اعتمادی ندارد به راحتی پایمال می شود. این امر در مورد کشورهایی که پشتوانه و حامی واقعی ندارند نیز صحیح است؛ به راحتی حقوق بین المللی آنها نادیده گرفته خواهد شد و تاوان آن را شهروندان آنها پرداخت خواهند نمود.

  • ناشناس

    تا 100 نشه بازی نشه
    قیمت پایینه بیزحمت بالاتر
    ما راضی هستیم ،???