کد مطلب: ۸۰۲۰۴۸

نرخ اشتغال در مناطق شهری اعلام شد

نرخ اشتغال در مناطق شهری اعلام شد

نرخ بیکاری در مناطق شهری کشور در زمستان سال گذشته 10.3 درصد برآورد شده که نسبت به فصل مشابه در سال 1400 حدود نیم درصد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ بیکاری در مناطق شهری کشور در زمستان سال گذشته 10.3 درصد برآورد شده که نسبت به فصل مشابه در سال 1400 حدود نیم درصد افزایش یافته است. علی رغم اینکه نرخ بیکاری در زمستان سال 1401 نسبت به زمستان سال گذشته اش افزایش یافته، اما در همین برهه زمانی نرخ اشتغال در مناطق شهری کشور کمی بالاتر رفته و از 36 درصد به 36.1 درصد رسیده است. به بیان دیگر از میان کسانی که در شهر ها در سن کار(15 سال و بیشتر) قرار دارند، تنها حدود 36 درصد دارای شغل هستند. بررسی ها نشان می دهد وضعیت نرخ اشتغال در مناطق روستایی کمی بهتر از مناطق شهری است.

نرخ اشتغال در مناطق شهری در سال 98 در حدود 38 درصد بوده، به طور کلی علی رغم نوسان هایی که این شاخص در چند فصل گذشته تجربه کرده، روند این شاخص نزولی بوده است. از ابتدای سال 1400 نرخ اشتغال شهری بین 36 تا 37 درصد در نوسان بوده است. البته روند نزولی که نرخ اشتغال در مناطق روستایی تجربه کرده نسبت به روند نزولی این شاخص در شهر ها، شدید تر بوده است. به بیان دیگر وضعیت اشتغال مناطق روستایی در چند سال اخیر نسبت به وضعیت اشتغال شهر ها بیشتر آسیب دیده است.

کل جمعیت حاضر در سن کار کشور در زمستان سال گذشته 64 میلیون نفر برآورد شده که از این تعداد 25 میلیون و 956 هزار نفر تمایل به کار کردن دارند. بر این اساس نرخ مشارکت اقتصادی کشور در زمستان سال گذشته 40.5 درصد بوده که نسبت به فصل مشابه در سال 1400 کمی افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد حدود 2 میلیون و 525 هزار از کسانی که در زمستان تمایل به کار کردن داشته اند، نتوانسته برای خود شغلی دست و پا کنند، به عبارت دیگر نرخ بیکاری در زمستان گذشته 9.7 درصد بوده است. نرخ بیکاری در زمستان 1401 نسبت به زمستان 1400 حدود 0.3 درصد افزایش یافته است.

منبع: اکو ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.