کد مطلب: ۵۶۹۷۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بهره بین بانکی باز هم کاهش یافت!/ تبعات تورمی در راه است؟

نرخ بهره بین بانکی باز هم کاهش یافت!/ تبعات تورمی در راه است؟

جدول تغییرات نرخ بهره بین بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد که این نرخ باز هم کاهش یافته و حالا به ۱۸٫۰۸ درصد رسیده است. ادامه یافتن روند کاهش میتواند آثار تورمی داشته باشد چرا که کاهش نرخ بهره بین بانکی به معنی تسهیل فرایند خلق پول در بانک‌ها و سرعت گرفتن رشد نقدینگی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی هر هفته نرخ سود بین بانکی را اعلام می‌کند. در حال حاضر جدول تغییرات نرخ بهره بین‌بانکی نشان می‌دهد که این نرخ به ۱۸٫۰۸ درصد رسیده است.

این در حالیست که چند روز پیش همین نرخ با کاهشی ۰٫۴۴ درصدی مواجه شده و به ۱۸٫۱۷ درصد رسیده بود. حالا هم ۰٫۰۹ درصد دیگر کاهش یافته است.

کامران ندری، کارشناس بانکی، معتقد است کاهش یکی دو درصدی در بازار بین بانکی زیاد نیست، بنابراین تا اینجا می‌توان چنین ارزیابی کرد که چندان اثرگذار هم نیست، ولی اگر روند کاهش ادامه پیدا کند میتواند آثار تورمی داشته باشد چرا که کاهش نرخ بهره بین بانکی به معنی تسهیل فرایند خلق پول در بانک‌ها و سرعت گرفتن رشد نقدینگی است.

همچنین ندری تاکید می‌کند که ادامه روند کاهش نرخ بهره بین بانکی می‌تواند در بلندمدت روی سود سپرده تاثیر بگذارد و آن را کاهش بدهند اما روی نرخ سود تسهیلات بعید است که اثرگذار باشد.

لازم به ذکر است که بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول است که در آن بانک‌ها و موسسات اعتباری برای تامین مالی کوتاه مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود با یکدیگر معامله و در فاصله زمانی کوتاه و با نرخ سودی معلوم بازپرداخت می‌کنند.

در این بازار، بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می‌دهند تا بتوانند از طرف دیگر نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. همچنین این بازار کمک می‌کند تا بانک‌ها برای تامین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند؛ در نتیجه از انبساط حجم نقدینگی جلوگیری می‌شود.

نرخ بهره در بازار بین بانکی به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها (نرخ بهره سپرده، تسهیلات، اوراق دولتی و…) جهت می‌دهد با این حال از آنجا که در اقتصاد ایران نرخ بهره سپرده و تسهیلات به صورت دستوری تعیین می‌شود، این تاثیرات چندان و در کوتاه مدت قابل مشاهده نیست مگر اینکه بانک مرکزی تصمیم بگیرد که تعیین نرخ بهره در بانک‌ها را آزاد کند و به اختیار بانک‌ها بگذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اولین کار وزیر اقتصاد آقای رئیسی باید اخراج رئیس فعلی بانک مرکزی و انتخاب فردی شایسته برای این سمت باشه.