کد مطلب: ۷۴۰۸۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بهره بین بانکی، قله ۲۱ درصد را فتح کرد / پول‌پاشی بی‌سابقه بانک مرکزی در بازار باز

نرخ بهره بین بانکی، قله 21 درصد را فتح کرد / پول‌پاشی بی‌سابقه بانک مرکزی در بازار باز

بانک مرکزی در هفته آخر آذر ماه، 103 همت به بازار باز تزریق کرد و همین موضوع سبب شد که نرخ بهره بین بانکی پس از 20 هفته از 21 درصد عبور کند.

به گزارش تجارت‌نیوز : امروز بانک مرکزی مطابق هر هفته، داده‌های مربوط به نرخ بهره بین بانکی و نرخ ریپو را بروزرسانی کرد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی ، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در آخرین هفته آذر ماه با افزایش 0.02 واحد درصدی مواجه شده است. به این ترتیب این نرخ در پایان روز 30 آذر ماه 1401 به 21.01 درصد رسید.

از سوی دیگر مطابق اعلام بانک مرکزی، حداقل نرخ توافق بازخرید یا نرخ ریپو، پس از اینکه در هفته گذشته ترک عادت کرد و به رقم 20.8 درصد کاهش یافت، در این هفته بار دیگر به سطح 21 درصد بازگشت.

تغییرات هفتگی نرخ بهره بین بانکی

تغییرات هفتگی نرخ بهره بین بانکی

سقف 21 درصدی نرخ بهره بین بانکی شکسته شد

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ بهره بین بانکی برای دومین هفته متوالی صعودی شده و برای اولین بار از تاریخ 6 مرداد ماه، از 21 درصد عبور کرده است.

این در حالی است که در این مدت، بانک مرکزی با تزریق منابع خود به بازار بین بانکی، نرخ سود این بازار را سرکوب می‌کرد و در کانال 20 درصد نگه می‌داشت.

بررسی گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی بانک مرکزی در هفته آخر آذر ماه حاکی از آن است که علت افزایش شکسته شدن سقف 21 درصدی نرخ بهره بین بانکی، توقف دخالت بانک مرکزی در بازار بین بانکی برای دومین هفته متوالی است.

اما علت توقف دخالت بانک مرکزی در بازار شبانه چیست؟

سکوت مطلق در بازار بین بانکی

بررسی‌ها نشان می‌دهند که پول‌پاشی بانک مرکزی در بازار باز برای دومین هفته متوالی رکوردشکنی کرده است. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که بانک مرکزی منابع خود را به بازار باز منتقل کرده و به همین دخالت این بانک در بازار بین بانکی کاهش یافته است.

طبق آمار بانک مرکزی، در آخرین هفته آذر ماه حدود 114 هزار میلیارد تومان درخواست توافق بازخرید از سوی 22 بانک و موسسه اعتباری به بانک مرکزی ارسال شده و بانک مرکزی معادل 103 هزار میلیارد تومان از این مبلغ را به آنها پرداخت کرده است.

رکورد پول‌پاشی بار دیگر شکسته شد

تزریق 103 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به بازار باز، رکورد پول‌پاشی در این بازار را برای دومین هفته متوالی شکست تا نگرانی‌ها در خصوص وضعیت شبکه بانکی ایران بیشتر شود.

زیرا به عقیده کارشناسان، این موضوع می‌تواند سیگنال افزایش ناترازی بانک‌ها است. به نظر می‌رسد وضعیت کمبود منابع نقدی بانک‌ها وخیم‌تر شده و این موضوع آنها را مجبور به استقراض از بانک مرکزی کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آیاچراهمه افرادجامعه سهام عدالت بحسابشان بیاید

  • ناشناس

    ایا چرا سود بانک ها را افزایش نمی دهند تا کمی تورم کاهشی شود

  • ناشناس

    بوی ورشکستگی نظام بانکی می آید دولت با همه توان در حال جلوگیری است ۸ سال دولت قبل بی رحمانه پول چاپ کرد وقتی این دولت بخواهد جلوی چاپ پول را بگیرد نظام بانکی ما چهره واقعی خود را نشان میدهد ورشکسته شده اند.

  • من

    پول بی پشتوانه که پول پاشی نیست منتظر تورم شدید تر باشید تجارت نیوز اینجوری تیتر بزن تا ملت بیشتر متوجه ای حرفت بشن 😂✌️
    یه مشت کاغذ بی اعتبار پخش کردن ک پول پاشی نیست