کد مطلب: ۲۳۲۷۸۲

نرخ بیکاری سال گذشته ۱۲.۱ درصد شد

نرخ بیکاری سال گذشته ۱۲.۱ درصد شد

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در سال ١٣٩٦، حداقل ۴۰.۳ درصد جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٥)، ٠.٩ درصد افزایش یافته است. نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار سال ١٣٩٦ منتشر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ١٢، ١ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال ١٣٩٥، ٠,٣ درصد کاهش یافته است.

همچنین در سال ١٣٩٦، به میزان ۴۰.۳ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٥)، ٠.٩ درصد افزایش یافته است.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ۲۵.۳ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٣٩٦ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات سالانه‌ نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به سال قبل ٠.٦درصد کاهش یافته است.

افزون بر این، تعداد شاغلین در سال ١٣٩٦ به ۲۳.۳۷۸.۶۱۳ نفر رسید که نسبت به سال گذشته ۷۹۰.۵۶۱ نفر افزایش یافته است.

نسبت اشتغال در سال ١٣٩٦ به ۳۵.۵ درصد رسید که نسبت به سال ١٣٩٥ افزایش ١.٠ درصدی داشته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٦، به میزان ۱۰.۴ درصد جمعیت شاغل، ‌به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کمتر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند.

این درحالی است که ٣٨.٨ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیشتر، ٤٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.

همچنین بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٦، بخش خدمات با ۵۰.۴ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٢.٠ درصد و کشاورزی با ١٧.٦ درصد قرار دارند.

منبع: مرکز آمار ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.