خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۴۴۱۸

بررسی نرخ تورم محصولات فولادی در ۶ ماهه اول ۱۴۰۱

بررسی نرخ تورم محصولات فولادی در 6 ماهه اول 1401

قیمت محصولات فولادی در نیمه نخست سال ۱۴۰۱، به علت تورم موجود در بازار دچار نوسانات زیادی شد. در این متن به بررسی اثرات تورم بر نرخ مقاطع فولادی در بازار آهن آلات می پردازیم.

تورم بر قیمت همه محصولات و بازارها تأثیر دارد؛ بازار فولاد هم از این قاعده جدا نیست؛ البته محصولات فولادی، ممکن است علاوه بر تورم کلی، از تورم منحصر به بازار فولاد هم تأثیر بپذیرند. به‌عنوان مثال آمار نشان می‌دهد میزان تولید فولاد در ماه‌های ابتدایی امسال ۶۰۰ هزار تن کم‌تر از مدت مشابه در سال قبل بوده؛ همین موضوع باعث شده قیمت انواع محصولات فولادی در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ نسبت به دو ماهه اول ۱۴۰۰ بیشتر شود

چه عواملی باعث ایجاد تورم در بازار فولاد می شود؟

تورم، به‌معنی افزایش تقاضا برای محصول و کمبود عرضه است که باعث افزایش قیمت می‌شود. تورم در سطح نرمال برای رشد اقتصادی ضروری است، اما ایران سال‌هاست با تورم بیشتر از حد مجاز در صنایع مختلف دست و پنجه نرم می‌کند؛ این موضوع علت‌های مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:
• کاهش میزان تولید کارخانه‌ها
• افزایش هزینه مواد اولیه و انرژی
• تصمیمات و شرایط اقتصادی
• دولت و تصمیمات سیاسی
• افزایش تقاضا
• تحریم و به خصوص تحریم‌های مرتبط با بازار فولاد
• تورم جهانی
• مشکلات صنعت حمل‌ونقل مانند افزایش هزینه سوخت و قطعات کامیون

تورم، علت‌های بسیار متنوعی دارد و گاهی هم بدون دلیل ایجاد می‌شود! بازاریان فولاد تاکنون چندبار تجربه کرده‌اند که طی ۲۴ ساعت، به یکباره تورم افزایش پیدا کرده و قیمت مقاطع فولادی از جمله قیمت پروفیل آهن سر به فلک کشیده است.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

«به‌دلیل کاربرد گسترده پروفیل‌ها در صنعت ساختمان‌ و دیگر سازه‌ها، همواره در برآورد هزینه‌های پروژه، قیمت پروفیل آهن امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل پیچیدگی فرآیند تولید این مقطع فولادی و همچنین استفاده از تجهیزات به‌روز، قیمت روز پروفیل آهن نسبت به دیگر مصالح فلزی بیشتر خواهد بود. پروفیل‌های گالوانیزه و کامپوزیت که در ضخامت‌های متداول ۲۰*۲۰، ۳۰*۳۰، ۴۰*۴۰ تولید می‌شوند، از پرکاربردترین پروفیل‌های موجود در بازار هستند.»

مهم‌ترین محصولات فولادی که تحت تاثیر تورم قرار می‌گیرند!

جداکردن مقاطع فولادی که تحت تأثیر تورم قرار می‌گیرند، ساده نیست؛ زیرا تمام محصولاتی که توسط کارخانه‌های فولاد ایران تولید می‌شوند، از تورم تأثیر می‌پذیرند و قیمتشان افزایش پیدا می‌کند. در این میان، بعضی از محصولات مانند تیرآهن یا میلگرد کاربرد بیشتری در بازار دارند؛ به‌همین‌دلیل، حتی اگر عرضه آن‌ها کاهش پیدا کند، باز هم تقاضای بالایی برایشان وجود دارد؛ در نتیجه قیمت‌شان بیشتر از سایر مقاطع فولادی افزایش پیدا می‌کند. این به معنای تأثیر بیشتر تورم روی این دسته از محصولات فولادی است.

اثر تورم بر قیمت میلگرد در ۶ ماهه نخست سال جاری

تورم در ۶ ماهه ابتدایی امسال، قیمت میلگرد را نسبت به مدت مشابه در سال قبل با اندکی افزایش مواجه کرده است. در فصل بهار و تیرماه ۱۴۰۱، روند قیمتی میلگرد فایکو به عنوان یکی از مقاطع پرفروش بازار افزایشی بود،‌ اما در چند روزی که از ماه خرداد گذشته، روند قیمت کاهشی شده است و خریداران به تأمین میلگردهای مورد نیازشان روی آورده‌اند. در این مدت نوسانات بازار در قیمت میلگرد ۱۴ فایکو به صورت محسوس در نمودار نرخ این محصول قابل مشاهده است.

544

نمودار قیمت میلگرد ۱۴ فایکو در ۶ ماهه اول سال را در تصویر می توانید مشاهده کنید.

نوسانات قیمت تیرآهن از ابتدای سال تا انتهای شهریورماه سال ۱۴۰۱

قیمت تیرآهن، از نرخ تورم موجود در سال ۱۴۰۱، تأثیر زیادی گرفت و قیمت‌ها حتی به دوبرابر هم رسید. در بهار ۱۴۰۱، روزهایی که بهای این محصول روند کاهشی داشت نیز تجربه کردیم، اما روند کلی افزایشی بود و تا اواسط تیر هم ادامه داشت. نرخ‌ها از هفته‌ سوم و چهارم تیرماه نسبتا ثابت شد و روند کاهشی پیدا کرد و این موضوع باعث امیدواری نسبی فعالان حوزه فولاد و کاربران این دسته از مقاطع فولادی شد. در نمودار زیر قیمت تیرآهن را در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ مشاهده می‌کنید.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

«قیمت تیرآهن، همواره به خاطر حجم تقاضای زیاد برای خرید آن، دارای نوسان بوده است و کمتر دیده شده که نرخ تیرآهن به ثبات برسد. شما می‌توانید با در نظر گرفتن عواملی مانند: فصل خرید، نرخ تیرآهن در بازار داخلی و داخلی کارخانه مورد نظر، میانگین حجم تقاضا تیرآهن در بورس کالا، به طور تقریبی قیمت این محصول فولادی را پیش‌بینی کنید؛ اما در اکثر اوقات به خاطر دخالت عوامل جانبی مانند: نرخ دلار و تحریم‌ها در قیمت گذاری تیرآهن، نمی‌توان نرخ درستی را برای آن در نظر گرفت.»

53

نمودار قیمت میلگرد ۱۶ فایکو در ۶ ماهه اول سال را در تصویر می توانید مشاهده کنید.

راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از تورم در صنعت فولاد

پیشگیری کامل از تورم ممکن نیست، اما برای کاهش آن به همکاری بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقاطع فولادی نیاز است. اگر تولیدکنندگان برای تأمین تقاضای بازار تلاش کنند و مصرف‌کنندگان هم به جای انبار کردن مقاطع فولادی، در سطح نیازشان این محصولات را بخرند، تاحدی این مشکل از بین می‌رود.

بخش مهمی از حل مشکل تورم، برعهده دولت است تا با فراهم کردن شرایط مطلوب برای فعالیت کارخانه‌های فولاد سراسر کشور ، کاهش قیمت مواد اولیه و تخصیص بودجه کافی به این صنعت، نیاز بازار را تأمین کند. کاهش اختلاف قیمت بین بازار و بورس کالا و حذف واسطه‌های چندگانه بین مشتری و کارخانه از دیگر راهکارهایی است که برای کاهش تورم کاربرد دارد.

در شرایط تورم، خرید مقاطع فولادی منطقی است یا بهتر است صبر کرد؟

به‌طورکلی، بازار فولاد و روندهای آن قابل پیش‌بینی نیست؛ مثلا ممکن است روند قیمت طی چند روز متوالی، نزولی و ثابت باشد، اما به یکباره افزایش پیدا کند. بسیاری از افراد حرفه‌ای در بازار تلاش می‌‌کنند با استفاده از نمودار قیمت مقاطع فولادی گوناگون در بازه‌های زمانی هفتگی، ماهانه و ۶ ماهه، رفتار آینده بازار را پیش‌بینی کنند، اما پیش‌بینی‌هایشان تنها بر اساس حدس و گمان است و احتمال اینکه با واقعیت فاصله داشته باشد، وجود دارد.

بهترین زمان برای خرید مقاطع فولادی، «همین الان» است. توصیه می‌شود برای تخمین بودجه مورد نیاز برای تهیه مقاطع فولادی، در زمانی نزدیک به زمان خرید اقدام کنید. هرچقدر فاصله بین برآورد بودجه با زمان خرید بیشتر باشد، احتمال اختلاف قیمت آهن آلات بیشتر خواهد شد. صبر کردن در بازار فولاد، به معنی منتظر ماندن برای شرایطی غیرقابل پیش‌بینی و غیرقطعی است.

« قیمت آهن در بازار و کارخانه، همواره نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، ازاین‌رو بروزرسانی لیست قیمت انواع آهن آلات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. شما می‌توانید با در اختیار داشتن تغییرات قیمت روز آهن فروشندگان معتبر و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بدون اتلاف هزینه بیشترین سود را از پروژه‌های خود داشته باشید.»

سخن پایانی

اطلاع داشتن از شرایط بازار فولاد و قیمت محصولات فولادی اهمیت بسیاری دارد. مجموعه گرفت اطلاعات روزانه نرخ مقاطع فولادی و مواد پتروشیمی به همراه نمودار قیمت ماهانه و هفتگی این محصولات را در وب سایت خود منتشر می‌کند تا بتوانید با مقایسه قیمت فروشندگان مختلف، برای خرید مقاطع فولادی برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.