کد مطلب: ۳۴۸۱۱۴

یک کارشناس بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

سود بانکی کاهش نیابد، زیاندهی بانک‌ها بیشتر می‌شود

سود بانکی کاهش نیابد، زیاندهی بانک‌ها بیشتر می‌شود

یک کارشناس امور بانکی درباره لزوم کاهش نرخ سود سپرده‌ها گفت: اگر نرخ سود سپرده‌ها پایین نیاید بانک‌ها در تجهیز وجوه سپرده‌ها و تسهیلات ناکام می‌مانند و این مساله موجب زیاندهی بیشتر بانک‌ها می‌شود.

بانک‌های طی چند ماه اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را سپری کرده‌اند. اخیرا بر اساس تصمیم بانک مرکزی از ابتدای بهمن ماه سال جاری نرخ سود سپرده‌های روزشمار حذف شد و نگرانی‌ها برای خروج سپرده‌ها از بانک‌ها افزایش یافت.

سوالی که این جا مطرح می‌شود این است که نرخ سود سپرده‌های بانکی باید به چه صورت باشد و چه روند تغییری را طی کند؟ در حالی که برخی از کارشناسان مانند کامران ندری معتقدند که نرخ سود سپرده بلندمدت تا اردیبهشت تغییر نکند ، برخی دیگر نرخ سود 20 درصدی برای بانک‌ها را زیان‌ده می‌دانند و معتقدند تداوم این نرخ سود منجر به تخریب بانک‌ها می‌شود.

کامران ندری در این باره گفت: در شرایط فعلی نرخ سود سپرده بلندمدت می‌تواند تعیین‌کننده باشد. اگر سود سپرده بلندمدت کاهش پیدا کند به احتمال زیاد شاهد حرکت سفته‌بازانه به بازارهای طلا، سکه و ارز خواهیم بود.

حسن معتمدی کارشناس امور بانکی و رئیس پیشین بانک اقتصاد نوین از شرایط سخت بانک‌ها در پرداخت سود گفت: نرخ سود بانکی در بانک‌ها که با دستور بانک مرکزی 20 درصد شده و ممکن است همه‌ بانک‌ها رعایت نکنند، قیمت تمام شده پول را در سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت برای بانک‌ها از 20 درصد بالاتر می‌برد.

وی در این باره ادامه داد: در حالی که در حال حاضر در فعالیت اقتصادی برای بانک‌ها امکان‌پذیر نیست که این بازدهی را بگیرد و بتواند درآمد و هزینه را سر به سر کند.

معتمدی درباره تداوم نرخ سودها بیان کرد: بانک‌ها در واسطه‌گری وجوه، یعنی تجهیز سپرده‌ها و اعطای تسهیلات چند سال است که زیان‌ده هستند به همین دلیل باید نرخ سود برای بانک‌ها پایین بیاید. اگر وضعیت به این شکل و با این نرخ‌ها برای بانک‌ها تداوم پیدا کند به تخریب بانک‌ها منجر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.