کد مطلب: ۷۳۹۷۹۹

نرخ عوارض آزاد راه افزایشی شد

نرخ عوارض آزاد راه افزایشی شد

مدیرکل آزادراه‌های کشور نرخ عوارضی آزاد راه‌ها را در حال حاضر برابر با قیمت چیپس و پفک دانست و اعلام کرد این مبلغ باید افزایش پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ عوارض آزادراه‌ها پس از دو سال افزایش می باید تا بخش خصوصی بتوانند با میل بیشتری به امور جاده‌ای رسیدگی کنند.

مدیرکل مجریان آزاد راه‌های کشور می‌گوید: نرخ عوارض آزاد راه‌ها دو سال افزایش قیمت پیدا نکرده و آخرین افزایش قیمت هم سال ۹۹ بوده است و از این رو قیمت عوارض در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ متناسب با نرخ تورم افزایش نداشت.

چند ماه پیش نرخ عوارضی آزاد راهها ۲۵ درصد افزایش یافت که با دستور سردار مهندس رستم قاسمی، وزیر سابق راه وشهرسازی متوقف شد.

افزایش نرخ عوارض آزاد راه ها در دستور کار نیست و برای حمایت از بخش خصوصی و نرخ قیمت عوارض آزاد راه متناسب با نرخ تورم باید افزایش یابد.

نرخ عوارضی آزاد راه ها در حال حاضر برابر با قیمت چیپس و پفک است و باید مسیر امنی را طی کند تا بخش خصوصی رغبت به سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشد.

عوارض آزادراهی چیست؟

عوارض آزادراهی یا همان عوارضی، مبلغی است که در ازای احداث و نگهداری از آزادراه دریافت می‌شود. پرداخت عوارض آزادراهی معمولا در تمامی کشورها وجود دارد و مبلغ آن براساس سختی در احداث، سختی در نگهداری، مسافت، میزان تردد و تاثیر درکاهش مسافت تعیین می‌شود. بسیاری از آزادراه‌ها به‌صورت مشارکت دولت با بخش خصوصی به‌صورت BOT احداث می‌شوند. BOT یعنی مبلغ عوارضی در مدت زمانی چند ساله به شرکت احداث کننده تعلق می‌گیرد.

با احداث آزادراه‌‌ها علاوه‌بر صرفه جویی در زمان و سوخت میزان حوادث رانندگی هم به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، زیرا تمامی آزادراه‌ها براساس استاندارهای روز ساخته می‌شوند تا امکان تردد با سرعت بیشتر و استهلاک کمتر را برای رانندگان به‌همراه داشته باشد. مدت زمان پرداخت عوارضی پس از عبور از آزادراه‌ها یک هفته است و پس از آن مبلغ عوارض تا زمان پرداخت به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

جریمه عدم پرداخت عوارضی

ابتدای هفته گذشته قیمت عوارضی در آزادراه‌های مشارکتی توسط وزیر راه شهر سازی اعلام شد که این مبالغ از تصورات و احتمالاتی که برای افزایش قیمت وجود داشت خیلی بیشتر بود. در مبلغ اعلامی جدید که مختص آزادراه‌های مشارکتی است با توجه به قیمت بالای عوارضی، جریمه عدم پرداخت دیگر 40 هزار تومان نیست و پس از 7 روز به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

به‌طور کلی مبلغ جریمه عوارض آزادراهی برای سایر آزادراه‌ به این گونه است که در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی پس از تردد، به مالک خودرو پیامک یادآوری توسط پلیس ارسال می‌شود. در صورت عدم پرداخت تا 24 ساعت پس از تردد، برای بار دوم با پیامک به مالک خودرو اعلام و جهت پرداخت مبلغ عوارض یادآوری خواهد شد.

درصورت عدم اقدام به پرداخت تا 48 ساعت پس از پیامک دوم، پیامک سوم از طرف پلیس ارسال می‌شود و پس از آن در صورت عدم پرداخت، جریمه 40 هزار تومانی برای صاحب خودرو ثبت می‌شود. البته باتوجه به تغییراتی که در مبالغ اعمال شده و در آینده برای سایر آزادراه‌ها اعلام خواهد شد، احتمالا فرایند جریمه عدم پرداخت و مبالغ آن دستخوش تغییراتی قرار خواهد گرفت که این تغییرات از طریق اینستاگرام و وب‌سایت تاپ اعلام می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.