کد مطلب: ۲۹۸۴۶۶

روایت تجارت‌نیوز از نتایج بررسی بانک جهانی:

نرخ مشارکت اقتصادی زنان ایرانی بدتر از زنان عربستانی

نرخ مشارکت اقتصادی زنان ایرانی بدتر از زنان عربستانی

اگرچه زنان بیشتر از مردان در منطقه خاورمیانه به دانشگاه می‌روند، اما مشارکت زنان در نیروی کار در مقایسه با سایر کشورهای جهان بسیار پایین است. گزارش‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران حتی از زنان سعودی هم پایین‌تر است.

برابری جنسیتی و حضور بیشتر زنان به عنوان نیروی کار، رشد اقتصادی کشورها را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. با این حال، مشارکت زنان حتی در اقتصادهای پیشرفته هم به مراتب کمتر از مردان است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه (OECD) سهم زنان در نیروی کار در سال 2017 به 64 درصد رسیده است. این در حالی است که مشارکت مردان 80 درصد گزارش شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس گزارش‌های بانک جهانی، در آمریکای لاتین و کشورهای جزایر کارائیب، زنان نقش مهمی در کاهش فقر ایفا کرده‌اند. افزایش درآمد خانوار در این مناطق باعث کاهش 30 درصدی فقر شدید در یک دوره 10 ساله شده است.

در خاورمیانه اما اوضاع به مراتب بدتر است. اگرچه تقریبا تمامی دختران در دو منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تحصیل می‌کنند و حتی در مقایسه با مردان، زنان بیش از مردان به دانشگاه می‌روند، اما مشارکت زنان در نیروی کار در مقایسه با سایر نقاط جهان بسیار پایین‌تر است.

جدول زیر نرخ مشارکت زنان در سال 2017 در میان کشورهای خاورمیانه را نشان می‌دهد:

رتبه کشور نرخ مشارکت اقتصادی زنان
1 قطر 58 درصد
2 کویت 47 درصد
3 بحرین 44 درصد
4 امارات متحده عربی 41 درصد
5 ترکیه 32 درصد
6 لبنان 23 درصد
7 عربستان سعودی 22 درصد
8 مصر 22 درصد
9 عراق 19 درصد
10 ایران 17 درصد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این درصدا رو. چطوری بدست میارن

    • علی

      بستگی به کشورش داره اگه عربستان باشه خواه ناخواه باید درصداش بالا باشه، اگه ایران باشه باید پایین باشه.

  • سمیرا

    بانک جهانی فقط در ظاهر جهانی هست و در واقع یک سازمان کاملا امریکایی هست. یکی از اقتصاددان هاشون که بازنشسته شده کلی در مورد روشهای تخریبی این بانک مصاحبه و سخنرانی داره. اسم کتابش هم اعترافات یک قاتل اقتصادی هست. (Confessions of an Economic Hit Man)

    • الهام میرمحمدی

      حتی اگر به آمار و ارقام داخلی مراجعه کنیم و آمار بانک جهانی یا هر موسسه خارجی دیگه رو نامعتبر بدونیم، نتایج چندان خوشحال‌کننده نیستند. براساس آمار اعلام شده از سازمان برنامه و بودجه، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال 95 حدود 16 درصد در سال 96 گزارش شده که این یعنی فاجعه برای اقتصاد کشوری که نیمی از اون رو زن‌ها تشکیل می‌دهند.

  • ناشناس

    اگرچه من به این آمار شک دارم (حداقل در مقایسه با کشور جنگ زده ای مثل عراق یا کشور تن پروری مثل عربستان و کویت) زمانی بود که زنان ایرانی به هنرمند بودن معروف بودن. الان دیگه مد شده که همه مهندس بشن یا دکتر و بیکار و پر مدعا.

  • ناشناس

    مرد ها الان بیکارن
    توی شهرستانا کار نیست
    همه ی دلیل تنبلی نیست که
    برای شغلای دولتی هم که فقط مرد بر میدارن