کد مطلب: ۲۹۱۲۹۷

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

نرخ واقعی ارز بیش از ۹ هزار تومان است

نرخ واقعی ارز بیش از 9 هزار تومان است

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران می‌گوید که براساس روش‌های محاسباتی کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی نرخ ارز بالای 9 هزار تومان است اما دولت قصد دارد تا با ارز 8 هزار و 200 تومانی بازار را کنترل کند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران درباره تبعات افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی به تجارت‌نیوز گفت: یکی از بحث‌هایی که در کشور کماکان وجود دارد به حجم پول‌های آزاد مربوط می‌شود که همین موضوع یک اختلال بزرگ را در نظام تولید و توزیع ما ایجاد کرده است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی درادامه توضیح‌داد: چنانچه دولت قرار باشد به چنین رفتارهایی ادامه و منابع مالی مردم را به سمت بانک‌ها سوق دهد تا افراد سود بیشتری را دریافت کنند، بی‌شک در این مسیر کسی که دوباره سرش بی‌کلاه خواهد ماند صنعتگران و تولیدکنندگان کشور هستند.

وی افزود: با افزایش نرخ سود سپرده‌ها جذابیت حوزه تولید کمرنگ‌تر خواهد شد؛ چراکه رسیک در فضای تولید نیز افزایش یافته و فعالان اقتصادی هم به دنبال این هستند تا منابع مالی‌شان را در سپرده‌های مطمئن سرمایه‌گذاری کنند.

روغنی گلپایگانی تصریح‌کرد: در شرایط فعلی افزایش سود سپرده‌های بانکی اقدامی منطقی نیست. چنانچه این عمل اقدامی سنجیده بود چرا دولت در نخستین دوره حکمرانی‌اش نرخ سود سپرده‌ها را کاهش داد؟ حال چنانچه افزایش نرخ سپرده‌ها اقدامی منطقی نیست چرا مجدد این اقدام در حال کلید خوردن است؟

این فعال اقتصادی معتقد است که روش و ابزارهای دیگری برای جمع‌آوری نقدینگی در سطح جامعه وجود دارد و از نظر علم اقتصاد هم افزایش نرخ سود سپرده‌ها برای کشور سودمند نیست.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگر سخنانش با اشاره به چند وجهی بودن نرخ ارز گفت: ما فعالان اقتصادی به عنوان عضوی از اتاق بازرگانی بارها اعلام کردیم که نرخ ارز باید هر سال براساس تورم موجود در جامعه افزایش یابد. چنانچه در شرایط نرمال تک نرخی شدن ارز را اجرایی می‌کردیم، امروز تصویر خوشایندتری از اقتصاد را شاهد بودیم.

روغنی گلپایگانی افزود: ارز به نوعی ثروت ملی کشور تلقی می‌شود و از اینرو نمی‌توانیم چوب حراج را به این منابع ارزشمند بزنیم. امروز قیمت‌گذاری 4 هزار 200 تومانی روش صحیحی برای کنترل نرخ ارز نیست.

این فعال اقتصادی با اشاره به نرخ واقعی ارز اعلام‌کرد: براساس روش‌های محاسباتی و جاری که توسط یکی از اعضای کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی انجام شده نرخ ارز بالای 9 هزار تومان است. قاعدتا دولت قصد دارد تا با ارز 8 هزار و 200 تومانی بازار را کنترل کند.

روغنی گلپایگانی با ارائه پیشنهادی گفت: باید قبول کنیم که اقتصاد کشور نیاز به جراحی سنگین دارد. چه بخواهیم و چه نخواهیم در شرایط امروز باید به سمت آزادسازی نرخ ارز گام برداریم. عده‌ای نسبت به این نوع پیشنهادها واکنش‌های منفی نشان می‌دهند اما در نهایت امیدواریم برنامه‌هایی برای اجرای تک نرخی کردن ارز پیاده‌سازی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.